Vad gör ni med föl + sto

H

hästhandlarjävel

Vill höra era sympunkter om vad man bör göra med sto och föl fram tills avvänjning.
Om det är ett sto som skall sättas igång och ett föl som skall säljas vid 6 månaders ålder.

Sv: Vad gör ni med föl + sto

Nu är jag inte säker på vad du menar med att "göra" men... :d
För fölets del är det bra att börja vänja det vid hantering, ta på/av grimma.. ledas.. Öva på att man tar på ben, lyfter hovar, borstar o.s.v.. Detta leder även till att fölet får förtroende för människor och därmed ( i min mening) inte blir så "beroende" av stoet.
En tumregel är väl att när fölet äter kraft på egen hand börja avvänja mjukt genom att sära dem åt på natten och bara låta dem gå tillsammans på dagarna i hagen.
Man kan gå promenader med sto och föl, såvida den lille lärt sig ledas alltså. Lös brevid beror ju på omgivningen.

Personligen tycker jag att det är viktigt att vänja av väldigt mjukt. Man lägger grunden tidigt i hästens liv, och hanteras ett föl/en unghäst mkt har man SÅÅÅÅÅ mkt gratis senare (även om man inte skall behålla fölet själv).. :)

Lite osäker på vad du menar, men så här gör jag!

Lär fölet att bära grimma så snart som möjligt, och att gå i grimskaft. Ju äldre fölet blir desto mer protester :smirk:

Träna fölet på att lyfta ben och att borstas. Börja med att vara i boxen och borsta mamman, snart har du en liten en som vill vara med oxå!

Träna fölet på att vara ensam i boxen utan sin mamma. I början har jag alltid en person i boxen hos fölet, medan mamman står på stallgången med huvudet inne i boxen. Sen kan man rida ut på mamman, men ha någon som kollar till fölet. OBS: ha en säker box där fölet inte kan fastna med hovar i gallret etc. Så småningom har jag tom kunnat lämna kvar fölet i hagen med övriga flocken, medan vi ridit ut på mamman. Men det beror givetvis på hur mammig fölet är och hur flocken är.

När det är dags för avvänjning, så delar jag på dom på natten. Fölet står kvar i ursprungliga boxen medan mamman flyttar in i boxen vid sidan av. På morgonen släpper jag ihop dem i boxen först, och sedan går de ut i samma hage.
Efter nån vecka går de i skilda hagar oxå, samma princip med att fölet är kvar i den vanliga hagen med flocken, medan mamman får byta hage. Dia morgon och kväll en stund.
Efter ytterligare nån vecka räcker det med morgondiande, kvällsdandet slutar. Och en vecka senare är det helt slut med diandet.
Viktigt är att fölet verkligen äter både kraftfoder och hö när avvänjningen börjar!

Jag tränade på att Fölet skulle lära sig ha på sig grimma, stå uppbunden, ledas, transporteras, lyfta på hovar m.m

Dessutom gick jag from det att fölet var 3mån på promenader med enbart mamman så att de skulle lära sig vara ifrån varandra. Fölet fick då vara kvar i hagen med resten av flocken (under övervakning till en början). Tränade dessutom på att fölet skulle lära sig äta kraftfoder.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 906
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 915
Senast: Inte_Ung
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama