Sv: Vad gör ni med föl + sto
Lite osäker på vad du menar, men så här gör jag!
Lär fölet att bära grimma så snart som möjligt, och att gå i grimskaft. Ju äldre fölet blir desto mer protester :smirk:
Träna fölet på att lyfta ben och att borstas. Börja med att vara i boxen och borsta mamman, snart har du en liten en som vill vara med oxå!
Träna fölet på att vara ensam i boxen utan sin mamma. I början har jag alltid en person i boxen hos fölet, medan mamman står på stallgången med huvudet inne i boxen. Sen kan man rida ut på mamman, men ha någon som kollar till fölet. OBS: ha en säker box där fölet inte kan fastna med hovar i gallret etc. Så småningom har jag tom kunnat lämna kvar fölet i hagen med övriga flocken, medan vi ridit ut på mamman. Men det beror givetvis på hur mammig fölet är och hur flocken är.
När det är dags för avvänjning, så delar jag på dom på natten. Fölet står kvar i ursprungliga boxen medan mamman flyttar in i boxen vid sidan av. På morgonen släpper jag ihop dem i boxen först, och sedan går de ut i samma hage.
Efter nån vecka går de i skilda hagar oxå, samma princip med att fölet är kvar i den vanliga hagen med flocken, medan mamman får byta hage. Dia morgon och kväll en stund.
Efter ytterligare nån vecka räcker det med morgondiande, kvällsdandet slutar. Och en vecka senare är det helt slut med diandet.
Viktigt är att fölet verkligen äter både kraftfoder och hö när avvänjningen börjar!