Sv: Vad gör ni med era unghästar?
Har ett halvblod (ja, eg. varmblod då..) på 2.5 år (född April-05) som rids 1-2 ggr i veckan i alla gångarter i manege. Skrittat lite på vår grusväg mellan stallet och manegen och även bort till hans hage. Har travat en liten sträcka ute också. Vi löshoppar ibland, men inte så jätteregelbundet. Har under hans uppväxt varit ute och gått mycket med honom, pysslat med honom och haft honom i manegen och låtit honom busa runt lite där, longerat och även tömkört en del. Sen hanteras han ju dagligen genom att ledas till hage, sätta på täcken, ta av täcken, spola benen vid insläpp, borstas av osv.
Har också dennes helbror på 1.5 år född april -06. Han leds dagligen ut och in till och från hage, benen spolas av de dagar det behövs, ibland longerar jag eller släpper honom i ridhuset. Har tömkört honom någon gång och det gick otroligt bra. En mycket lättlärd herre!
Denne har jag inte varit ute och promenerat med så mycket tyvärr då jag prioriterat den andre. Tiden eller lusten har inte alltid funnits för de båda.
Och lillan, som är ett halvår nu. Hon har varit i manegen och "hoppat" en gång, satte upp ett hinder på 30 cm som hon utan problem skuttade över och tyckte nog att det var riktigt roligt dessutom
Hon leds dagligen till och från hage, har varit i spolspiltan en gång och det var ju lite läskigt. Har inte vågat ta med henne in tidigare då mamman fullständigt hatar vatten och bara står och stampar. Väntar hellre tills hon är avvand och inte har sin stressade mamma med sig.
Alla är också vana vid att vi kommer in i hagen vilken tid på dagen som helst och pratar och klappar om dom, kollar över dom, känner överallt. Ingen av våra hästar reagerar var man än tar på dom.Skönt att de är vana vid det från början.