Vad gör ni med era unghästar?

M

Montgomery

Hur gamla är era unghästar, hur många dar i veckan rider ni dom och vad gör ni förutom att rida dom? tex, longera, ut och gå osv.

Sv: Vad gör ni med era unghästar?

Just nu har jag en 3-åring som är tanken ska starta unghästklasser nästa år.
Han går ca 4 dagar i veckan. Han hopptränar en dag sedan går han ut i skogen på varierande turer. Jag försöker rida en lite längre tur i veckan. Jag rider hellre lite kortare men effektivare pass eftersom han ännu är så ung och är väldigt lite riden. Jag har haft honom i ca 2 månader (varav han vilat 3 veckor) och innan dess var han riden ca 5 veckor så han är inte så långt kommen än. Går stadigt i form i alla gångarter och hoppar små banor i trav/galopp. Skuttar stockar och diken i skogen också.
Tanken är att jag ska komma igång med dressyrtäningen efter nyår och då ska han även ridas 4-5 dagar i veckan.

Just nu har han lite ofrivillig vila eftersom jag hoppar på kryckor för tillfället...

Vad har du hittat på nu ?

Jag har en 3,5 åring som rids i skritt nu efter en skada. Hon är riden i alla gångarter och har varit med på några clinicar hittills. Sen har jag en unge som är 6 månader gammal och han leds till och från hagen samt får lite pyssel och allmän hantering.

Ja om jag det visste...
Jag gick i god ro på mitt golv hemma när foten sa pang! På 2 timmar svullnade den upp och blev svart samt att jag inte kunde sätta minsta lilla tå i backen. Foten är röntgad men läkarna vet inte vad som är felt :confused:
Skuttar i alla fall omkring på kryckor men är överlycklig åt att i alla fall kunna köra bil idag igen efter 8 dagar!

Tur att det sker nu och inte mitt i säsongen!

Jag har en fyraåring, islandshäst så hon är nyinriden. För en vecka sedan gick hon på sin välförtjänta vintervila, så hon får en chans att återhämta sig, att tänka över allt hon lärt sig och hitta ny energi inför vårens arbete! Så just nu gör vi ingenting annat än att prata lite i hagen.

Vi har iaf under de senaste månaderna ridit ca 2-3ggr/v, bara ridit ut med undantag för när vi ridit för tränare i annat stall. Löslongerade, promenerade mycket i början men nu är det bara ridning och arbete "vid hand" som gäller. Har tyvärr ingen paddock för longering, löshoppning m.m. Önskar jag hade det! :d Till våren skall vi återuppta träningen och då med siktet på att få fram en stabil tölt och jobba mer med formen.

Min 2,5 åring tömkörs och löshoppas och busas med. Vi tränar lite NH övningar, och försöker ha roligt ihop. :D

Ska ridas in till våren, det ska bli jätteroligt!

Min häst är 3.5 år och är under inridning.
Försöker att aktivera henne varannan dag med att rida, longera o tömköra. När ridhuset är klart ordentligt ska jag lägga in lite löshoppning ibland med.

Shit :eek: Jag ska genast rena ut alla buskar ur mitt vardagsrum :idea:
Tack för tipset ;)

Min unghäst bli 4 år i början av 2008.

Han rids mellan 1-3 pass i veckan. En vanlig vecka innebär 1 dag markträning/promenad i skogen med ryttaren bredvid sig. Ett 20-30 minuters pass i paddock med ryttare och 1 dag med 45-70 minuters skritt/trav i skog o mark.

Ridlektion för tränare ca var 3e - 4e vecka.

Nån månad eller två på helvila under sommaren och ett par/tre veckor under vintern har det blivit hittills också...

Har ett halvblod (ja, eg. varmblod då..) på 2.5 år (född April-05) som rids 1-2 ggr i veckan i alla gångarter i manege. Skrittat lite på vår grusväg mellan stallet och manegen och även bort till hans hage. Har travat en liten sträcka ute också. Vi löshoppar ibland, men inte så jätteregelbundet. Har under hans uppväxt varit ute och gått mycket med honom, pysslat med honom och haft honom i manegen och låtit honom busa runt lite där, longerat och även tömkört en del. Sen hanteras han ju dagligen genom att ledas till hage, sätta på täcken, ta av täcken, spola benen vid insläpp, borstas av osv.

Har också dennes helbror på 1.5 år född april -06. Han leds dagligen ut och in till och från hage, benen spolas av de dagar det behövs, ibland longerar jag eller släpper honom i ridhuset. Har tömkört honom någon gång och det gick otroligt bra. En mycket lättlärd herre! :)Denne har jag inte varit ute och promenerat med så mycket tyvärr då jag prioriterat den andre. Tiden eller lusten har inte alltid funnits för de båda.

Och lillan, som är ett halvår nu. Hon har varit i manegen och "hoppat" en gång, satte upp ett hinder på 30 cm som hon utan problem skuttade över och tyckte nog att det var riktigt roligt dessutom :) Hon leds dagligen till och från hage, har varit i spolspiltan en gång och det var ju lite läskigt. Har inte vågat ta med henne in tidigare då mamman fullständigt hatar vatten och bara står och stampar. Väntar hellre tills hon är avvand och inte har sin stressade mamma med sig.

Alla är också vana vid att vi kommer in i hagen vilken tid på dagen som helst och pratar och klappar om dom, kollar över dom, känner överallt. Ingen av våra hästar reagerar var man än tar på dom.Skönt att de är vana vid det från början.

har en 2,5-åring. Just nu går hon bara i hagen och har det bra och tänker igenom allt hon lärt sig under sommaren/hösten. och så går vi på promenader ibland. Ska börja jobba med henne igen i januari/februari. Då fortsätter vi med tömkörning, longering, löshoppning och inridning:)

Jag har en 04. Blir 4 i april om man är petig. :)
Aktiveras varannan dag. Och var tredje vecka är hon ledig alla vardagar. Varvar med longering/ridning/tömköring/löshoppning/promenader.
Vid ridning blir det ute i skogen, bara längs vägen, på gärde lr i ridhus/paddock. Hur länge beror lite på hur hon känns i kroppen osv..
Det längsta jag ridit är iaf bara 50min inkl fram o avskrittning

Ska på Den första "hoppträningen" nu på onsdag. Skutta lite och ha kul ska vi ha. :)

Senast ändrad:

Jag har en som är född: 2003. Efter nyår räknas hon som en 5-åring och får alltså starta upp till 120 hopp på tävling. Där av försöker jag följa dom målen under åren.

När hon var 3 år jobbade jag henne 3-4 gånger i veckan kortare pass och lätta övningar med mål för 3-års test och sedan riksutställning.

När hon räknades som 4 år var hon relatift inhoppad på olika hinder samt lättare banor, så jag senare på våren kunde starta 90 och 1 m klasser. Till hösten var målet 4-års kvalité och Breeders.

Nu har hon vilat i 4 veckor, jag har börjat sätta igång henne under 1 veckas tid med ca 45 minuter bara skritt promenader, offtast under tömkörning. Sedan kommer ridningen snabbt byggas på för att hon ska hinna komma igång för vårens lite hårdare mål, gå 110 och 120 med mål Falsterbo och till hösten Breeders.

En normal vecka för mig ser ut ca så här:
Måndag: 45 minuter skitt
Tisdag: Dressyr pass 40 min
Onsdag: Skogs ridning
Torsdag: Hopp pass 30 min
Fredag: Vila
Lördag: Tömkörning
Söndag: Skogs ridning

Många av mina veckor blir offta med 2 vilo dagar beroende på väder och likande. Och många av passen både tömkörning och dressyr görs ute i naturen. :)

jag har en 6 åring som går ordentliga pass 3 dar i veckan, vilar 1 dag och tar det lugnt 3 dar i veckan (ut och bara rida igenom henne) :)
min vecka ser ut såhär:
månd: markarb för tränare
tisd: ut eller vila
onsd: lugn dressyr
torsd: hoppträning för tränare
fredag: dressyrträning för tränare eller ut
lördag: ut eller tömkörning
söndag: ut eller vila

hihi

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar