Vad gör ni med era unghästar?

Karin87

Trådstartare
Hej!!
Jag har en fråga som jag hoppas att någon har lust att svara på!! :)
Jag undrar vad ni gör med era unghästar 0-4 år.
Vad gör ni med era föl? Låter ni dom vara eller pysslar ni med dom...och vad gör ni då??
Jag vill veta allt!! :d
MVH Karin

Sv: Vad gör ni med era unghästar?

Våran gick i flock, med sedvanlig hantering (verkning, vacc, avmaskning osv). Räckte gott. Kastrerades då han skulle fylla 3, reds in då han fyllde 4 och flyttade hem senare under året. Har gått strålande, och han är jättetrevlig :)

okej...men alla andra då??
Vad gör ni med era unghästar??
Tacksam för svar!!
Förresten..vad tycker ni är det tidigaste man kan betäcka ett sto?? :)

Jag har en hingst född 12 maj 2004. Han har hittills gått tillsammans med ston i olika åldrar men på lördag åker han för att gå i unghingstflock. Jag har inte bestämt hur länge han blir kvar där.
Jag matar (inte ur handen), leder in och ut, lyfter hovar, borstar ibland. Han har åkt transport två gånger (400 m till sommarbete och hem). Han tycker det är jättekul att gå (tölta) promenader men tyvärr har det inte blivit några på sista tiden, jag tycker det är för mycket snö och is.

När han är 4 så tror jag han är visad exteriört, kastrerad, inkörd, löshoppad och sadlad. Kanske lite riden oxå.

Hingstföl född 2003 går i flock och skall även få göra det till ca 4-4½ år, fö skall han nog snöpas under vårkanten och så småningom bli en utrevlig ridhäst. :)

Jag åker och hälsar på mellan varven, skall åka en sväng i morgon och se om han har vuxit på sig. I övrigt hanteras han normalt, grimma får han ha på sig vid tex avmaskning och verkning samt vaccination. Ingen övrig hantering, utom att man går ut i hagen och visiterar dem varje dag.

Han är en urmysig kille, lugn, stabil och hetsar inte upp sig i onödan. Han har skrämt vettet ut ägaren till flocken då han försvann, efter en idog skallgång hittades han snarkandes under en gran. :crazy: Kanske brås han på sin mor, :o hon har en lustig benägenhet att försvinna när man som minst vill det vid tex fölning. :angel:

Har ett sto f:-04 och hon går i liten blandat flock på lösdrift (får kraftfoder i box dock). Går fortfarande vid mammas sida men det är inga problem att dela på dom vid hantering/ridning av mamman osv.

Gör eg. inte mycket med henne...borstar, provat att stå på gången, lyfta hovar, gå i grimskaft på små promenader (diken innehåller hästätande krokodiler sa hon). Men allt i små små doser och inte så ofta...tror hon blir bäst om flocken får göra mesta jobbet med hennes uppfostran :)

Hej
Har ett ungsto född 02. Vid 9 månaders ålder skildes hon från sin mamma och fick åka till sin nya flock (15 hästar i varierande ålder). Innan det så kunde hon stå uppbunden, verkas utan problem, borstas, ledas och lastas utan problem. Under de år som gått så har hon blivit ledd i grimma när det är dags för verkning mm för övrigt får hon vara ifred (blir naturligtvis kollad och träffar folk varje dag). Hon blev sjuk för 1,5 år sedan ohc behövde då åka till vet.station. Lastningen var inga då inga som helst problem.

Jag kommer troligtvis ta hem henne i april-maj och jobba tills hanteringen är väldigt smidig eftersom hon ska betäckas under försommaren ohc jag vill inte att det ska hända något speciellt på hingststationen - utan tror att har hon vant sig vid det mesta och är smidig att hantera så uppstår det förhoppningsvis inga incidenter.

Har deremot ett annat problem ohc det är att hon är så tjock (just nu går det inte att hitta några revben :crazy: ) och eftersom jag är rädd för fång så tror jag tyvärr att hon itne kan gå på jättebetet i sommar (sommaren som gick var hon också superfet) utan får nog gå på ett mer begränsat bete och få extra vitaminer- mineraler. Jag tycker det där är supersvårt - hur gör ni andra?

kotte

kotte Har deremot ett annat problem ohc det är att hon är så tjock (just nu går det inte att hitta några revben :crazy: ) och eftersom jag är rädd för fång så tror jag tyvärr att hon itne kan gå på jättebetet i sommar (sommaren som gick var hon också superfet) utan får nog gå på ett mer begränsat bete och få extra vitaminer- mineraler. Jag tycker det där är supersvårt - hur gör ni andra? kotte[/QUOTE skrev:
Min valack har alltid varit rund om magen sedan ettåring....Liksom hans mamma. Och han har aldrig fått fång, så just för att hästen är rund om magen betyder nog inte risk för fång. Fång får hästen om den utsätts för störningar o mag- och tamsystem - pga medicin, snabba foderbyten, skämd mat osv.

Jag har ett magert bete hemma och eftersom valacken har eksem så får han hösilage året om eftersom han står inne en del av dygnet.

Jag tycker det är bäst hästen får gå i stora marker o röra sej mycket - det har valacken gjort fram till han var 3 1/2. Då håller de hullet bätttre, än att begränsa till en liten yta pga rädsla för fetma/fång. Självklart är det bra om man har omväxlande mark/terräng att erbjuda hästen. Inte lätt för många, jag t ex har mina ridhästar hemma med bara lite betesmark - men unghästarna kan man ge en fri o bra uppväxt.

Jag har ett sto född maj -04 hon går i en flock med ston i blandade åldrar. De hanteras inte mycket alls. hon leds i grimma in till stallet då verkning, avmaskning samt vaccinering ska ske.Det har gått utan några större problem. Hon har åkt transport en gång i sitt liv och då åkte hon från Karlskoga till Hedemora, ganska så långt alltså men hon skötte sig fint både vid lastning och transport. Flocken tittas till varje dag men inget 'onödigt' gullande. Hoppas att hon fortsätter att vara den trevliga lilla häst som kom hit upp till Dalarna i december förra året.

Jag har en liten tjej född i maj 04. Hon går i en flock med jämngamla kompisar, ston och hingstar. Till sommaren kommer hon gå i en stoflock med blandade åldrar.

Hon accepterar att bli klappad på hela kroppen, få hovarna lyfta (fast bak är inte kul) och ha grimma på sig. Hon hateras inte mer än absolut nödvändingt och är just nu väldigt trevlig i tempramentet. Nyfiken och gillar att bli klappad på men går lätt undan när man ber henne.
Efter sommarbetet kommer jag att pyssla lite mer med henne, tex. nära henne att ledas med grimskaft. Om hon utvecklas i normal takt kommer jag sedan att börja lite smått med promenader, tömkörning när hon är ungefär 3,5 och sedan påbörja den riktriga inridningen efter sommaren året hon blir 4. Eller så kanske jag betäcker henne som 3-åring. Det beror på henne och hur mitt liv ser ut då.

Bild: http://medlem.spray.se/turboflingis/hpbimg/villimey,8man1.JPG

Jag hanterar mina föl från första dagen. Jag tar alltid in mina hästar varje kväll året om för att ge dem lite kraftfoder med mineraler och vitaminer. Så jag tar in stoet som vanligt tillsammans med fölet. Väl inne försöker jag röra fölet överallt så länge som behövs för att det skall acceptera min närvaro och bli lugnt, gärna nyfiken. Jag rör vid alla benen och lyfter hovarna om det går eller är nöjd om fölet lyfter hoven när jag rör benet nedtill.

Jag brukar bli accepterad på ett par dagar och då fölet är en vecka gammal grimmar jag och börjar ledträningen tillsammans med mamman. Det kan bli lite ståhej, men då håller jag mig stilla och bara håller emot. Fölet får komma underfund med att det är det själv som ställer till det, inte jag. På ett par-tre ggr brukar jag ha ett ledtamt föl som accepterar att ledas av mig och att jag är den starkare som bestämmer men som man också är trygg med, även om mamma går i förväg. Sedan är det bara att bibehålla ledträning och fotlyft. Jag kan när jag märker det går in, även lära att smackning betyder gå framåt och hoooh att stoppa. Det får man se från individ till individ när det passar.

Förutom ovanstående som underlättar att byta hagar, ta in hästar, verka osv, gör jag inte mer förrän det är dags att börja rida in. De får gå i flock med både äldre, jämngamla och yngre individer. Det enda jag tänker på är att bibehålla kontakten, förtroendet och respekten för mig som ledare. Känsliga rädda unghästar, särskilt ston, kan jag tom handmata, vilket verkar lugnande, medan jag med andra aldrig skulle tänka tanken!

De är individer och man måste behandla dem därefter. De flesta hästar bör inte handmatas men på en väldigt känslig, rädd och osäker häst som har enorm respekt och tom rädsla för människan, tycker jag det är ett ypperligt sätt att skapa förtroende. Jag har ett tex ett islandsfött sto som var helt vild då hon kom som 2-åring direkt från Island till mig. Jag har alltid lugnat henne med mat som äpplen och morötter ur handen. Hon skulle aldrig tänka tanken att ifrågasätta mitt ledarskap och hon är nu 13 år gammal. Likadant med ett 3-årigt ungsto jag har.

Är man säker på vad ens häst går för, är tydlig i sitt ledarskap så behöver inte handmatning innebära att man får en fräck häst, men det kan göra det och vissa hästar föds mer framfusiga med tendens att bli fräcka. Dem får man aldrig handmata för då kan man få en farlig häst!

Vid inridningdags är det longering i rundpaddock, både med och utan rep, ledövningar, stopp-stanna, ljudkommandoträning, träna att tåla olika saker som människan kan göra både på marken och på hästryggen, vänja sig vid spöet som en mjuk hjälp, promenader på mindre vägar och i skogen i sällskap med äldre, säker häst, inridning och tömkörning i sidepull eller liknande i först rundpaddock, sedan paddock och "ovalbana" (egen lätt kuperad sådan med underlag typ mjuk skogsstig).

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste faktiskt få visa honom, vi var på besök igår och han bara växer och växer. Och nu blir han nog snart en denom. :cry:
470Kopia_av_IM000725-med.JPG

Tja man har ju bara bruna hästar sen tidigare, så varför gör det på ett annorlunda sätt nu. Fast det är klart, nyansen är ju ljusare än de andra äldre.

Är han född -03?? Ser stor ut eller är mannen liten :-O

Ja han är född i juli -03, mannen är inte liten nej. 188 cm över havet, har ingen erfarenhet av unga hästar när det gäller storlek. Men han har vuxit långsamt i början, men efter betet har det satt ordentlig fart. Propotionerna verkar ganska ok tror jag, annars kan de visst se ut precis hur som helst i denna ålder. :o

:) Då är han stor, tycker jag!!

Ser ut vara lika stor som min ungvalack, ca 135 :p

Har en vän vars ungvalack var 140 cm innan han blev treåring! Nu är han som femåring ca 142 cm.

Har hört till ledsnad hur liiiten min ungvalack är - han är ju trots allt normalstor. Jag kommer upp i sadeln utan pall som jag måste ha på min äldre valack.

Hej
Jag har ett sto på två år (den 3/6) och hon är nu ca 134-135 cm.
Har inga nya bilder på henne nu men det är hon som är på bilden bredvid här.
Jag gör inte så mycket med henne ännu för jag tycker hon kan få gå och vara häst. Hon blir hanterad vid den dagliga kollen men inte mer. Hon har även åkt transport ett par gånger.
M vH Mannis

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård