Sv: Vad gör ni med era shettisar?
Vad roligt att upptäcka att det faktiskt finns flera som har shettisar till annat än sällskapsdjur eller barnponnyer.
Tycker det där med joggingen lät roligt.
Lycka till - och glöm bara inte att shettisar också är hästar, trots sitt gulliga och pluttiga yttre!
Självklart är jag medveten om att det är lika mycket en häst som ett halvblod, om inte mer. De är så smarta. Ta bara Calle, valacken jag får pyssla med. Han är och har alltid varit väldigt rädd för vatten, vattenpölar, bäckar och havet, precis allt som inte serveras i hink eller kar
.
Men jag bestämde mig för att se om han, i lugn och ro, kanske kunde vänja sig vid tanken om att bada fötterna. Så vi gick ner till havet, och först frös han fast ca 3 m innan strandkanten.
jag ställde mig ca 1,5 m framför honom och efter någon minut var han framme vid mig och kikade under lugg på vattnet.
Vi stod där och småpratade lite och sedan gick jag ner till vattenbrynet och han följde efter utan att tveka. Efter att smakat på tång och saltvatten så tassade han försiktigt i.
Till slut var han i ända upp till magen, sedan fick vi vända på det gick inte att kavla upp mina byxor mer
Men han plaskade runt, blåste vatten med mulen och verkade ha jätteroligt.
Foderhästen jag har nu är precis lika rädd för vatten som shettisen var och vi har varit nere vid havet ca 6 gånger nu utan att komma närmre än att blåsa på vattnet lite försiktigt. Men det är ingen större brådska, hellre skynda långsamt än tvinga och skrämma.
Men det bevisar än en gång för mig hur mycket smartare ponnyer är en hästar. Sedan finns det ju såklart undantag.