Vad gör ni med era shettisar?

Sv: Vad gör ni med era shettisar?

Ja, men har dom väl lärt sej att när man jobbar ska man inte äta (dom kan ju faktiskt äta resterande 23-23,5 timmarna på dygnet) så är cykling faktiskt otroligt kul!
Brukar cykla med mitt varmblod och mitt fullblod ibland (även samtidigt, ähem...:angel:) och dom tycker oxå det är superkul! Icke att förglömma att det är mycket slappare att hålla på mankammen och åka med istället för att trampa själv..:D

Men börja med grundlydnad, sedan i skritt. Repgrimma tex är bättre än vanlig grimma, och spö kan vara bra i början så man slipper hamna i dragkamp.

Trickträning är bra för alla hästar. Gör man det på rätt sätt är det både gymnastiserande, hjärngympa, omväxling och ledarskapsträning.

Lycka till!

Ja, med min förra stora dam kunde jag cykla. Hon var så underbart lätthanterad från marken så man behövde egentligen inte grimma på henne.
Men som sagt små envetna ponnyer med jag-är-bäst-och-gör-som-jag-vill-attityden är ju lite mer svårdirrigerade. ;)

Det låter verkligen intressant. Ska kolla upp allting nu.

Jag har också en shetlandsponny! Inköpt som ridponny till dottern - visade sig att han var ganska mycket för pigg för en liten nybörjare...

Han är jätterolig att jobba med, älskar all form av pyssel och engagemang! Honom har jag kört in, och kör regelbundet (minst 4 dagar i veckan). Annars är det longering och/eller promenader. Jag är joggare och ibland hänger han med på en sådan tur. Trots att han jobbar ganska mycket och inte går på riktigt bete är han rund om magen. Barfota går han ännu, men vi får se hur han klarar sig, kanske kommer han slita så pass att han måste börja skos fram. Det får framtiden utvisa.

Ska kolla länken du fick om trickträning, det kanske kan vara något för min kille för han är OERHÖRT läraktig.

Lycka till - och glöm bara inte att shettisar också är hästar, trots sitt gulliga och pluttiga yttre!

Grannen brukar vara ute och cykla med sin söta shettisdam :D

Hon är sällskaps/kör häst i vanliga fall och när hon inte hinner köra brukar hon ta Electra med på en liten cykeltur :D

Oj läste inte hela tråden såg nu att du redan fått det rådet. Vad jag vet så är Electra väldigt matglad men tycker cyklingen är såpass kul att hon "glömmer" bort maten.

Senast ändrad:

Ha ha, nej knappast. Jag brukar hålla grimskaftet i min högra hand och då ha hästen på högersida. Håller oftast bara en hand på styret men det funkar även då man behöver båda till att styra bara man kollar vart man har grimskaftet. Min fialotta bockade ganska mycket i början så jag höll bara löst så jag snabbt kunde släppa ifall hon satte igång. Min är också väldigt utsvullten av sig men man får vara bestämd att när vi motionerar då äter vi inte.

Jag brukar även ta min på släp då jag kör, tömkör och rider dom andra hästarna. Det tycker hon också är superkul. Vara ute själv är inte lika roligt.

jag har med mig mitt shettis sto ibland när jag är ute och rider min stora häst. Jag håller henna alltså i ett grimskaft jämte bara som en cowboy :D hon är 25 år och fruktansvärt pigg och ganska het, och hon tycker det är jätte roligt att hänga med ut, min häst som jag rider på får till och med mer energi. Eller så kan du ju testa och träna lite tricks med dom www.trick-training.com, eller longera kanske. Men det låter väl bra det som du redan har gjort! :p

Vad roligt att upptäcka att det faktiskt finns flera som har shettisar till annat än sällskapsdjur eller barnponnyer. :) Tycker det där med joggingen lät roligt.

Lycka till - och glöm bara inte att shettisar också är hästar, trots sitt gulliga och pluttiga yttre!

Självklart är jag medveten om att det är lika mycket en häst som ett halvblod, om inte mer. De är så smarta. Ta bara Calle, valacken jag får pyssla med. Han är och har alltid varit väldigt rädd för vatten, vattenpölar, bäckar och havet, precis allt som inte serveras i hink eller kar ;).
Men jag bestämde mig för att se om han, i lugn och ro, kanske kunde vänja sig vid tanken om att bada fötterna. Så vi gick ner till havet, och först frös han fast ca 3 m innan strandkanten.
jag ställde mig ca 1,5 m framför honom och efter någon minut var han framme vid mig och kikade under lugg på vattnet.
Vi stod där och småpratade lite och sedan gick jag ner till vattenbrynet och han följde efter utan att tveka. Efter att smakat på tång och saltvatten så tassade han försiktigt i.
Till slut var han i ända upp till magen, sedan fick vi vända på det gick inte att kavla upp mina byxor mer :D
Men han plaskade runt, blåste vatten med mulen och verkade ha jätteroligt.

Foderhästen jag har nu är precis lika rädd för vatten som shettisen var och vi har varit nere vid havet ca 6 gånger nu utan att komma närmre än att blåsa på vattnet lite försiktigt. Men det är ingen större brådska, hellre skynda långsamt än tvinga och skrämma.
Men det bevisar än en gång för mig hur mycket smartare ponnyer är en hästar. Sedan finns det ju såklart undantag.

Jo, jag gissade att dët var något sånt.

Jag hade jättegärna tagit med shettisen på släp när jag rider, men är rädd att stackarna ska få springa benen av sig då våra rundor är avsevärt längre och mer ansträngande än vad han är van vid. Men på skrittpromenader borde det vara helt ok. :)
Hur löser du det då? Har du ett grimskaft och håller i eller fäster du handhästen i sadeln eller liknande? Springa lös i skogen är inget alternativ för oss här i alla fall ;)

Där fick jag svar på handhästfrågfan, tack :)

Ja, kollade trickträningen och tyckte att det lät jätteintressant, även med min stora pojk, men just nu har jag inte råd att beställa de paketen som man kunde köpa. Får önska mej ;).

En liten fråga. Från ryttare till häst: kroppsspråk som kommunikation, av Gitte Naldal, kan det vara en bra början att läsa den ang. olika övningar och så?

Det skulle vara ett billigt alternativ till trickträningen nämligen, den finns på bibblan.

Du lär inte bli besviken den dag du skaffar shettis.Jag skaffade shettis för att få sällskap åt min stora häst plus att jag ville köra lite kärra med den lille.Jag köpte honom som tvååring och körde in honom själv.Jag kunde aldrig i mitt liv förstå att en sån liten varelse hade sån unik personlighet men har hört det av alla nu.Han sitter som en hund och går löst brevid mig hur snällt som helst,ligger flat på marken soliga dagar och solar,ja listan blir hur lång som helst.Ja nu till saken,har du skog i närheten?Jag brukar gå ut i skogen med honom och där brukar vi hoppa över diken,stockar och allt annat skoj man kan hitta men kolla terängen först en runda!;)

Jag köpte oxå min shettis som sällskap till min stora dam, och till att köra sen när hon blir äldre!
Vilken personlighet dem har! Hon är som en hund. När jag köpte henne hade hon aldrig haft människokontakt nästan! Tog jättelång tid att vinna hennes förtroende men nu följer hon en vart man än går. Hon går lös i stallet, är med när jag och min kompis rider ut lite kortare runder. Kan tala om att hon älskar det! Enda gången hon kan bestämma över dem stora hästarna! :rofl:
Hon går framför dem och vägrar släppa förbi dem!
Har även haft henne med när jag vart ute och kört sulky med hennes sommarkompis!
Och häromdagen provade vi lite nytt, gick slalom mellan koner, hoppade lite och gick över ett blått tyg! Vilket hon inte var det minsta rädd för! Gick direkt fram och börjar skrapa på det. Det gör hon med allt hon hittar!

Hyss kan hon oxå, hon har lärt sig att öppna grinden! Vilket matte inte är så glad över!

Shettisagility, träna trick, longera, löshoppa, tömköra, gå promenader, :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama