Vad gör ni med era hundar?

P

pralin

Hur aktiverar ni era hundar och hur mycket? Har ni något speciellt schema som ni går efter? Ungefär hur många promenader går ni per dag? Hur länge är ni ute per gång och i vilken terrräng? Ungefär hur mycket tid lägger ni på för aktivering förutom promenader?

edit: Skriv gärna också vad det rör sig om för hundar (ras, ålder...)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör ni med era hundar?

Promenerar allt från 2-3 timmar per dag. Är dom med mig i stallet får dom vara utomhus runt fem timmar per dag , ibland mindre..ibland mer. Promenerar långpromenaden i skog och mark så gott som allitd. De mindre promenaderna tar väl runt 20 min. Vi promenerar 3-4 ggr per dag. Utöver det springer dom i trädgården.
Vi tränar lydnad (utöver den vi tränar på promenaderna ibland) ungefär två gånger i veckan ibland mer. Inomhus kör vi oftast gofdissök så ofta som möjligt..men minst tre ggr per vecka.
Vi viltspårar om det är fint väder och jag har planerat det ordentligt.
Vui är lite nybörjare inom det området:D
Vad gäller lydnaden tränar jag för tävling men tävlar inte. Så vi tränar inte med exakt samma precision på momenten och utesluter oftast hopp över hinder för taxen tycker det är rätt tråkigt och westien har artros o ska vara försiktig med det.
I lydnaden tränar vi fotgående, läggande, ställande ..sättande.. i olika svårighetsgrad..osv osv..
Då o då kör vi lite trick träning också..för dom tycker det är så kul :)
 
Sv: Vad gör ni med era hundar?

Hur aktiverar ni era hundar och hur mycket?
Lydnad, freestyle, agility, trix samt (för sällan) spår och sök.
Lydnad - 3-4 ggr/vecka, ibland längre pass, ibland flera kortare.
Freestyle - inomhus 2-3 ggr/vecka, oftast flera rörelser men inget helt program.
Agility - försöker träna 1 ggr/vecka, ca 30 min. inklusive pauser (vi har nyligen börjat)
Trix - dvs. leta godis, olika rörelser osv. försöker vi göra en liten stund varje dag

Har ni något speciellt schema som ni går efter?
Nej

Ungefär hur många promenader går ni per dag?
Promenader ca 3 timmar per dag

Hur länge är ni ute per gång och i vilken terrräng?
Ute ca 1-1½ timme på morgonen, 40-60 min. på dagen och sedan en eller två promenader på kvällen. Bor i stan så det blir mycket promenader när jag går på asfalt och hon på gräset på sidan, men vi har även hagar att gå i och där är det kuperat / träd / stenar och stigar.

Ungefär hur mycket tid lägger ni på för aktivering förutom promenader?
Har aldrig räknat :crazy: .
 
Sv: Vad gör ni med era hundar?

Hur aktiverar ni era hundar och hur mycket?
Vuxna hunden: Lydnad, trickträning, nosarbete, agility, drag(blåbärsnivå). Tränar lydnad &/eller trickträning varje dag, så mkt han & jag orkar, försöker att lägga nåt litet spår eller gömma nån grej som han får leta efter lite då & då, mer seriöst nosarbete blir inte så ofta som man skulle vilja. Agilityn är lagd på hyllan just nu pga rehabilitering efter skada, men ska förhoppningsvis ta upp den snart. Likadant med draget. Ska börja med viltspår.

Valpen: Små övningar, kontakt, enklare kommandon, följsamhet. Inget avancerat änsålänge. Men han ska tävlas i lydnad, agility & förhoppningsvis någon bruksgren, även viltspår står på listan;)


Har ni något speciellt schema som ni går efter?
Nä. Ska börja valpkurs med pytte snart & då blir det väl iaf lite fasta hållpunkter.


Ungefär hur många promenader går ni per dag? Hur länge är ni ute per gång och i vilken terrräng?

Vuxna: Ca 5 promenader per dag, ibland fler ibland färre, ibland kortare ibland längre. Nu när jag har valpen blir det tyvärr inte lika långa, men promenaderna ligger väl på ca 30 min iaf, han får bara gå långa promenader varannan dag iaf under rehabiliteringen..
Går både på plant underlag, asfalt & lite gräsmattor & i skogen, kuperad terräng.

Valpen: Inga promenader, men är ute x antal gånger under dagen lite här & var:D


Ungefär hur mycket tid lägger ni på för aktivering förutom promenader?
Hm.. Vuxna hunden kanske 15-60 min per dag totalt +- endel? Beror nog väldigt mkt på vad man gör & vad man gjorde dagen innan & tänker göra dagen efter..

Valpen är för svårt att räkna.. men inte spec mkt tid änsålänge
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ni med era hundar?

Nu har jag ju inte hunden här, men hemma ser det väl ut ungefär såhär (labrador, två år gammal imorgon :D )

Hur aktiverar ni era hundar och hur mycket?
Tränar en del lydnad några gånger i veckan, inte för tävling, bara för att det är kul.
Viltspår så ofta vi har tid och vädret tillåter, brukar bli varannan vecka i genomsnitt kanske, han tycker det är jättekul!
Trick som leta godis, hitta husse/matte etc. brukar vi göra nästan varje dag.
"Gammelhusse" (min pappa ;) ) brukar även cykla med honom, blir väl någon gång i veckan/varannan vecka.

Har ni något speciellt schema som ni går efter?
Nej, tar det som det kommer, satsar ju inte på tävling eller så.

Ungefär hur många promenader går ni per dag? Hur länge är ni ute per gång och i vilken terrräng?
Olika, men oftast 3-4. En på morgonen, ca 30 minuter, sedan beror det på om hundvakten (läs: mamma) är ledig (då blir det långpromenad på 2-3 timmar) eller jobbar (då åker pojkvännen eller pappa hem på lunchen och går kanske 40 minuter).
Sedan en på kvällen, allt mellan 40 min till 2 timmar, beror på vad vovve gjort under dagen. Han är oftast med ute på gården när pojkvännen har hämtat honom efter jobbet också.
Bor på landet, så de flesta promenaderna blir i skogen, är han hos mina föräldrar blir det blandat skog/asfalt/grusvägar. Hemma går han ofta lös på promenaderna men hos föräldrarna måste man över en del stora vägar, så där blir det koppel på tills man kommer in i skogen.

Ungefär hur mycket tid lägger ni på för aktivering förutom promenader?
Det var svårt, har heller aldrig räknat :D
 
Sv: Vad gör ni med era hundar?

Nu bor iofs hundarna hos pappa, men iallafall :angel:

Vi har två Golden Retrivers (jaktstam), den ena 1,5 år gammal (från pickup) den andra 12 år gammal (nyoperead mjälte) Efter operationen fick han ju inte röra så mkt på sig, men nu har vi börjat gå lite längre promenader, unghunden tränas ju apport med. Innan operationen så var pappa ute och gick med dem upp till två timmar flera gånger om dagen. Dom älskar att vara ute och gå o går bättre utan koppel än med koppel.:angel:
 
Sv: Vad gör ni med era hundar?

Oj vad ambitiösa folk är ......

Jag brukar ta en långis med hundarna lösa på ca 1-1,5 timme om dan, sen blir det kortare turer och om hunden i stallet inte är i hundgården får mina komma med o vara lösa där med....

Jag har en sch/bc och en DSG....är det skitväder vill vi inte vara ute långa stunder :angel: för det har dsg'n bestämt :D och då kan det bli lite pirr i benen och pip i strupen dag 2......

fö är det ju den dagliga vardagslydnaden...eller när Dansken fått upp ett spår i näsan och helt plötsligt bara har ett sinne kvar....luktsinnet :angel:

mina hundar är 7,5 år och 2 år snart
 
Sv: Vad gör ni med era hundar?

2,5 årig flat coated retriver hane.

Är med i stallet 3 dagar i veckan, 1-2 gånger får han med ut i skogen när jag rider ut. Alla gångarter.

Ute i 3-4 ggr om dagen, allt från 5 minuter till mer än en timme, håller mig oftast under 1,5 timme om dagen, så de dagar han är med i stallet gör han inte så mycket innan. Han blir bara övertrött om han gör för mycket, hoppar och biter i kopplet och ska bära allt (i en minut tills han hittat något roligare) så när han har blivit för trött någon dag håller vi oss alltid till 45-60 minuter/dag 1-2 dagar efteråt. Han går lös mer än halva tiden och det är oftast lite backar och han hittar pinnar och lallar iväg en bit upp i skogen när han känner för det.

Tränar lite dummieapportering, lydnad och apportering av konstiga saker (nyklar, linjal och mynt tex) när han och jag är motiverade, Bruksis blir det inte så ofta (lite agility för skoj skull ibland) men vi brukar köra "agility" i lekparken minst 1-2 gång/vecka (gå balansgång, små hopp, klättra, hoppa genom lekstugor, upp och ner på bänkar etc.) Sen brukar han få simma varannan vecka i alla fall, ibland 2 ggr i veckan, det är ju lite kallt nu, så han plaskar mest, när det var varmare brukade han simma minst 2 ggr i veckan och hämta dummies.

Jag har inget schema utan försöker klura ut vad hunden behöver. Man märker när han blir understimulerad och när han blir trött. Lite klurigt dock eftersom han blir övertrött direkt. Men jag börjar lära mig och han är ofta lugn och go.
 
Sv: Vad gör ni med era hundar?

Jag håller just nu på att brandträna min lilla hund! Det är tänkt att han ska reagera och larma oss tvåbentingar om det skulle börja brinna i hemmet. Det går faktiskt väldigt bra då han är väldigt lättlärd och ständigt behöver nya utmaningar.
En både rolig och nyttig övning!
 
Sv: Vad gör ni med era hundar?

Hur aktiverar ni era hundar och hur mycket? Har ni något speciellt schema som ni går efter? Ungefär hur många promenader går ni per dag? Hur länge är ni ute per gång och i vilken terrräng? Ungefär hur mycket tid lägger ni på för aktivering förutom promenader?

edit: Skriv gärna också vad det rör sig om för hundar (ras, ålder...)

Min kille är en korsning mellan N. Foundland och B.Sennen och han fyllde 1 år igår:bump:

På vardagarna går jag en promenad på morgonen på 30-40min.
Sedan blir det en kortis på lunchen om jag är i skolan. Annars tar vi den dagliga långpromenaden då på ca. 1 h. Nästan alla dagar i veckan åker vi till skogen så han kan springa lös under den promenaden.
Sen bli det väl en tre promenader till på 15-20 min var ungefär.
Totalt alltså 5 promenader oftast.
Jag aktiverar honom på promenaderna genom lydnadsträning, spårning, sök. Inomhus har vi godisletning och inlärning av trix. Men inomhusaktiviteter gör vi i ärlighetens namn bara nån gång i veckan när jag märker att han har tråkigt.
Som någon annan sa, jag anpassar mig efter vad han verkar ha för behov. Är han lite prillig så ger jag honom en uppgift att lösa.
Är lite restriktiv med mina promender också eftersom han inte är så gammal. Jag är inte ute efter någon fysisk träning när jag promenerar honom utan vill bara att han ska få röra sig.
 
Sv: Vad gör ni med era hundar?

vanliga promenader bara, lite stitt, ligg, vacker tass ibland. å springa lösa medans jag är i stallet.

dvärgpinscherhanne 5,5 år. världens lataste och bekvämaste=)

Amstaff/pitbulltik 11 månader. husse sköter aktiviteten utöver promenader.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
973
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 172
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp