Vad gör ni med era föl/unghästar första åren?

Sv: Vad gör ni med era föl/unghästar första åren?

:eek::eek::eek:
Ställde du inte mycket krav på den lille? Hur skulle en så lite individ vara mogen både,psykist och physikt?:confused:
Håller med GT, låt dem små vara babisar, denna tiden är kort och komma aldrig tillbåka och jag anser den som jätteviktigt att fölen kan utveckla sig.:idea:Tycker man kan jämföra det med barn.Har själv två föl och en ettåring och hade faktiskt innan en häst som blev tränad innan den var mogen - det var inte alls bra för hans psyche!:eek: Vilka problem som kan uppstår efter! :devil:Man kan också knäcka hästen om man börja så tidigt, speciellt om det handlar sig om naturraser!:cool:
Hoppas verkligen att du gjorde rätt med ditt föl, jag skulle nog inte våga, mina barn får vara barn!

men de beror ju helt på HUR de görs... visst de finns många som gör fel o de blir soppa med. Men man är ju int een bra tränare om man inte ser om hästen är mogen.

Fast det är milslång skillnad mellan att hantera en häst och att träna den!:)
Ett föl/åring måste lära sig bli hanterad, ledd, borstad få hovarna verkade, bli lastad mm det är ju vardagliga saker som är självklart för dom flesta!

det är träningen jag inte förstår mig på, lägga på sadel på en häst under 12 mån:eek:, vänjas vid bett, förberedas för vuxenlivet helt enkelt!
Det har jag ingen förståelse för!;)

Varje hantering är ju också någon form av träning tycker jag.Så sett träna jag mina föl också från första dagen.Sätter även en grimma på och lägger på en lite täcke på ryggen inom första 12 timmar.Jag slänger dom inte ut på lösdrift och dom blir överlåtna själva.Har dom faktiskt på lösdrift men kolla dom flera gånger dagligen, dom är van att blir rörd, borstad osv.Rör hela kroppen minsten gång daligen och lyfter på hovarna.Allt sker i lungt och ro och i deras takt, lägger aldrig press på dom.Båda föl går nu jättefint att leda och kan bindas upp och verkas utan att jag har gjort mycket.Att dom ska hanteras, helt klart men jag tycker inte på detta sättet att man redan börjar med att lägga sadeln på och inridning!:eek:
Haller med det är viktigt -HUR det görs!Från första dagen man förbereder nog hästen på sitt liv senare men man måste ju tar det i hästens takt annars kan det lätt blir fel!Det är nog också en skillnad från häst till häst men ingen babys kan klarar uppgifter av dem stora!

[/QU det är träningen jag inte förstår mig på, lägga på sadel på en häst under 12 mån OTE]
Inte jag heller! Är fölet väl hanterad från början finns väl ingen anledning att göra så, där kommer det blir helt självklart för hästen när man lägger sadeln på när den är beredd för det.
Ännu värre att sitter upp så tidigt! Fattar inte det heller!
Att man hantera sina unghästar och föl är ju en sak men med denna hastigheten?
Dottern lägger också gjord på en häst som är bara 18 månader för att vänja henne att ha täcke på sig och överhuvetagen något runt på magen men hon vänta några år till innan hon sitta upp - hästen är inte redo att klarar det tycker vi.

Det är väll inget fel på det? Hästen får gå i hagen med jämnåriga kompisar resten av dagen och blir normal hanterad resten av tiden, grejjen är ju att man måste kunna göra det hela till en lek, annars ska man inte göra nått sånt här tycker jag. Men min häst (junior) blev glad när han såg mig komma med sadeln, NU SKA VI LEKA tyckte han och tycker det fortfarande, han älskar sitt liv, däremot klarar han knappt av att ha en dag ledigt, han hatar det.....
/Emmi

Tänkte berätta att i usa så tränar man många ggr sina hästar från att dom är bara några månader. Dom lär sig gå undan för tryck i grimma och grimskaft man tränar 10-15min om dagen. Sen när dom är 1år så kan dom bli longerade utanproblem dom kan alla komandon,Hoo,skritt, trav, galopp. backa. De är så mkt fördelar med detta och man har inte tränat dom hårt utan endast några minuter omdagen. Och du har en lättlärd och motiverad häst.
Sen att dom satsar stenhårt på topphärstammade hästar i rening tex och rider in dom som 18mån är en annan sak. Dom rids då i kortare stunder och 2 ggr om dagen för att nå Futurityt i Oklahoma. Och ofta så sprutar dom hästarna i benen utan att ens ta reda på om de behövs i förbyggande syfte.( Så som vi oljar upp en gnisslig dörr som inte är gnisslig.Förstår ni hur jag menar?)
Håller dom så håller dom.
Tyvärr.
Vi har inte så stora mkt pengar i swe så vi behöver inte göra på detta sättet. Nu blev de lite off topics men de är nog en del som tycker de är intressant att lära en då.
Vi kanske skulle försöka vara lite mer mittimellan här i swe så blir de enklare.

Det kan jag hålla med om faktiskt, och grejjen är ju också att de hästarna som går futurityt nästan aldrig kan göra nått annat efteråt eftersom de är både slut i benen och i huvet.

/Emmi

Tänkte berätta att i usa så tränar man många ggr sina hästar från att dom är bara några månader. Dom lär sig gå undan för tryck i grimma och grimskaft man tränar 10-15min om dagen. Sen när dom är 1år så kan dom bli longerade utanproblem dom kan alla komandon,Hoo,skritt, trav, galopp. backa. De är så mkt fördelar med detta och man har inte tränat dom hårt utan endast några minuter omdagen. Och du har en lättlärd och motiverad häst.

så sant så sant Gordon !!!!!!

Sen att dom satsar stenhårt på topphärstammade hästar i rening tex och rider in dom som 18mån är en annan sak. Dom rids då i kortare stunder och 2 ggr om dagen för att nå Futurityt i Oklahoma. Och ofta så sprutar dom hästarna i benen utan att ens ta reda på om de behövs i förbyggande syfte.( Så som vi oljar upp en gnisslig dörr som inte är gnisslig.Förstår ni hur jag menar?)
Håller dom så håller dom.
Tyvärr.
Vi har inte så stora mkt pengar i swe så vi behöver inte göra på detta sättet. Nu blev de lite off topics men de är nog en del som tycker de är intressant att lära en då.
Vi kanske skulle försöka vara lite mer mittimellan här i swe så blir de enklare.
Säg NÅTT som inte är extremt i USA. Sedan kan man inte på lååååååånga vägar jämföra det med sverige. Tack o lov så har de flesta innom hästeriet mer vett än att börja tidigt med sina hästar. I tex Italien piskar dom skiten ur hästarna på upploppen. Nått vi ska börja med i travet här med kanske??

Hallo! Minternet har lamnet rummet!
Arizona

Det är väll inget fel på det? Hästen får gå i hagen med jämnåriga kompisar resten av dagen och blir normal hanterad resten av tiden, grejjen är ju att man måste kunna göra det hela till en lek, annars ska man inte göra nått sånt här tycker jag. Men min häst (junior) blev glad när han såg mig komma med sadeln, NU SKA VI LEKA tyckte han och tycker det fortfarande, han älskar sitt liv, däremot klarar han knappt av att ha en dag ledigt, han hatar det.....
/Emmi

Inget fel på det? Jag tycker det är vansinnigt att börja sitta på en så pass ung "häst". Skulle inte ens komma på tanken med mitt föl. För det första så växer de som mest de första åren och för det andra: Varför så hiskeligt bråttom? Ser absolut inget bra i att göra så. Hoppas för hästens skull att den inte får några med av det :crazy:

Inget fel på det? Jag tycker det är vansinnigt att börja sitta på en så pass ung "häst". Skulle inte ens komma på tanken med mitt föl. För det första så växer de som mest de första åren och för det andra: Varför så hiskeligt bråttom? Ser absolut inget bra i att göra så. Hoppas för hästens skull att den inte får några med av det :crazy:

Hejsan.
För det första är det en quarter, för det andra är han numera 13 år gammal och det är inga fel på honom, förutom att han har en hovböld för tillfället... annars är det inga fel på honom, han är genomröntgad för ett år sen och ser ut som en unghäst i alla leder och ben. Så han har i alla fall inte lidit nått av det hela.
Dessutom så hade jag inte så mycket annat för mig när han var liten.... Men jag planerar på att göra likadant med min blivande fölunge (som inte är tillverkad ännu :) ) men den kommer snart.

Emmi

Vad bra att han är i prima "kondition". Men jag ser fortfarande ingen anledning att börja så tidigt även om det är en quarter. De kan ju ändå få bli två innan man börjar med inridningen.
Tänk om du inte alls har samma tur med din nästa fölis.
Du får ju göra som du vill men jag delar absolut inte din åsikt, det finns så mycket annat man kan träna de två första åren.

*KL*

Ja ja ja....

Nu har vi än en gång konstaterat alla är olika och många gör olika.
Det tycker jag att vi kan fastställe en gång för alla att det är ok. Jag ser inte något behov av att likrikta all hästhantering hoppas inte någon annan gör det heller....
Bättre att lära sig av varandra och ta till sig de bitar man kan använda....lämna resten ;)

Har ni några konkreta träningstips till fölhanteringen? Om ni råkar få tag i en ängslig unge hur arbetar ni då? Om fölet en vacker dag får för sig kicka till er när ni håller i hoven vad gör ni då?

Mer förslag på hur ni konkret går tillväga för att lära fölen nya små saker som att gå förbi något läskigt eller över pressenning osv.

//M :cool:

Börja spela pingis eller nått då. :cool:

Det funkar inte för mina lungor, jag måste göra nått med hästar varje dag för att överleva, och då får man hitta på lite allt möjligt...
Dessutom, man måste ju självklart anpassa för varje häst, annars vore man ju knäpp i skallen, men det har funkat för de två hästarna jag har börjat från nyfödd till gammal, Junior är 13 och helt fräsh och Candy är 17 och i prima kondition och inga fel på ben eller nånting....

/Emmi

Vad bra att han är i prima "kondition". Men jag ser fortfarande ingen anledning att börja så tidigt även om det är en quarter. De kan ju ändå få bli två innan man börjar med inridningen.
Tänk om du inte alls har samma tur med din nästa fölis.
Du får ju göra som du vill men jag delar absolut inte din åsikt, det finns så mycket annat man kan träna de två första åren.

Man får ju göra allt sånt också så klart!
Min nästa bebis ska lära sig alla cirkuskonster som Junior kan när den är liten så att den kan det sen när den ska visas

*KL*

Ja ja ja....

Nu har vi än en gång konstaterat alla är olika och många gör olika.
Det tycker jag att vi kan fastställe en gång för alla att det är ok. Jag ser inte något behov av att likrikta all hästhantering hoppas inte någon annan gör det heller....
Bättre att lära sig av varandra och ta till sig de bitar man kan använda....lämna resten ;)

Har ni några konkreta träningstips till fölhanteringen? Om ni råkar få tag i en ängslig unge hur arbetar ni då? Om fölet en vacker dag får för sig kicka till er när ni håller i hoven vad gör ni då?

!!Bra fråger:
Jag änta du vet hur man lyffta foter, om du kan inte bästa sätt för du säger så.
Stå på grus eller gras, non stance dar han inte hälker, hål foten i handen, se att han stå stadig på dom ändra 3, kräta, banka hålla på, kort stund så han inte bli tröt, gå till nästa foten, lika dan. Skulla han dra till sig foten följer med utan motstånt, han lungna sig snart, HÅL ALDRIG MED JÄRN GRIP! han få panik och fighta mer. Med bak foten hål toe spetsen i hand flat och följer med tills han sluta.
Det har är din vardg´s handtering och din samanvexing med han.

Mer förslag på hur ni konkret går tillväga för att lära fölen nya små saker som att gå förbi något läskigt eller över pressenning osv.

Förstå mig inte på det har med presseing? under vilket förhållenda ska hasten behöver gå over en presening? det är hastens sjävlbevarelset drift att inte trampa på nåt som är osäkert, det är batter att man gå av och gå först över en sån hinder, batter du ramla i ett stort hål an att hasten skulla gora det och bryta benen!
Arizona

Liknande trådar

C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 063
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka