Vad gör ni med era föl/unghästar första åren?

M

minternet

Hej

Har en liten dam född mars -08 hemma. (Paintkorsning)
Målet med henne är att hon som vuxen häst ska tävlas främst i trail.
Jag är nybörjare på just föl, men har sysslat med hästar i ca 30 år.

Nu funderar jag allmänt på hur ni andra hanterar era föl?
Hur mycket gör ni med dem redan nu första vintern?
Följer de med till ridhus?
Motionerar ni dem för hand? Kanske som handhäst?
Vad har ni för mål? Ska ni starta "at hand"-klasser redan -09?

Ja som ni ser så vill jag veta allt :) :banana:

Berätta gärna detaljerat hur ni planerar att göra, eller om ni är erfarna hur ni "alltid" gör.

// M

Sv: Vad gör ni med era föl/unghästar första åren?

Är även en intressant fråga för mig som också har ett föl fött i Mars. Man vill ju inte gå för fort fram heller. Tacksam för alla svar!

Ja eller hur, lagom är bäst :)

Nu vill vi ha många kloka svar ;)

// M

Har inget eget föl, men hanterar en galning i stallet som föddes i sommras. Lär fölet att ledas i grimma, berör den överallt, träna miljöträning, presseningar, påsar, traska över bommar. Vet inte när man kan börja med allt, men ju mer man hanterar den lilla och förbereder desto lättare kommer det bli när det är dags för inridning osv. At hand klasser kan man väl starta när de är 1 år vad jag fattat det som?

//Elanor, som längtar efter föl...

Hej,

Jag har en liten paintkorsningshingst född i juni -08. Han leds givetvis i grimma till och från hagen. Jag kratsar ur hovarna varje dag när jag tar in honom pga tendenser till att få hålrum i hovarna.

I övrig så lägger jag kanske ner max 5 minuter om dagen på att "bara" röra honom. Jag tar på honom överallt, kliar, gosar, borstar och ibland tar jag grimskaftet runt magen och lite varstans för att han ska acceptera detta.

Nu har jag en väldigt snäll liten kille (än så länge) men å andra sidan har jag hållt på så här sedan han var nykläckt och det har nog gjort att det går såpass lätt.

Lycka till!