Vad gör ni med era föl/unghästar första åren?

M

minternet

Hej

Har en liten dam född mars -08 hemma. (Paintkorsning)
Målet med henne är att hon som vuxen häst ska tävlas främst i trail.
Jag är nybörjare på just föl, men har sysslat med hästar i ca 30 år.

Nu funderar jag allmänt på hur ni andra hanterar era föl?
Hur mycket gör ni med dem redan nu första vintern?
Följer de med till ridhus?
Motionerar ni dem för hand? Kanske som handhäst?
Vad har ni för mål? Ska ni starta "at hand"-klasser redan -09?

Ja som ni ser så vill jag veta allt :) :banana:

Berätta gärna detaljerat hur ni planerar att göra, eller om ni är erfarna hur ni "alltid" gör.

// M

Sv: Vad gör ni med era föl/unghästar första åren?

Är även en intressant fråga för mig som också har ett föl fött i Mars. Man vill ju inte gå för fort fram heller. Tacksam för alla svar!

Ja eller hur, lagom är bäst :)

Nu vill vi ha många kloka svar ;)

// M

Har inget eget föl, men hanterar en galning i stallet som föddes i sommras. Lär fölet att ledas i grimma, berör den överallt, träna miljöträning, presseningar, påsar, traska över bommar. Vet inte när man kan börja med allt, men ju mer man hanterar den lilla och förbereder desto lättare kommer det bli när det är dags för inridning osv. At hand klasser kan man väl starta när de är 1 år vad jag fattat det som?

//Elanor, som längtar efter föl...

Hej,

Jag har en liten paintkorsningshingst född i juni -08. Han leds givetvis i grimma till och från hagen. Jag kratsar ur hovarna varje dag när jag tar in honom pga tendenser till att få hålrum i hovarna.

I övrig så lägger jag kanske ner max 5 minuter om dagen på att "bara" röra honom. Jag tar på honom överallt, kliar, gosar, borstar och ibland tar jag grimskaftet runt magen och lite varstans för att han ska acceptera detta.

Nu har jag en väldigt snäll liten kille (än så länge) men å andra sidan har jag hållt på så här sedan han var nykläckt och det har nog gjort att det går såpass lätt.

Lycka till!

Jag glömde beskriva vad jag gör osv.

Min unge kom till mig för nån vecka sedan och hon var redan då mycket välhanterad, lastvan, går undan för tryck, verkad flera ggr, van att stå uppbunden.... osv.

Nu försöker jag "greja" med henne minst varannan dag. Leder henne, binder upp henne, borstar, kratsar hovar, lägger "täcke" på ryggen (tar vad som är närmast), "Duttar" också med handdukar eller dyl på hela kroppen, benen osv. Pillar i öronen, kollar lite i munnen då och då. Tar en promenad i skogen och då knatar vi även ut bland stock och sten inte bara på väg eller stig. ser jag ett "hinder" går vi genast dit och trasslar oss förbi/igenom. Trafikvan är hon redan men hon tränas hela tiden på det också efterom vi alltid måste passera en stor väg när vi ska ut från gården.
Planerar att hon senare ska få följa med till ridhus när jag ska träna med min andra pålle. Då vänjer hon sig ju vid miljön där och får se lite färgglada bomar osv. :)

Skulle vilja ha henne som handhäst sedan men när kan man börja med det?

// M

heejsan
jag har en åring (Gin en haflinger), har börjat med att borsta henne när hon var föl, verka, går undan för tryck,rygga.Hon är nu van att har något på ryggen, haft gjord omkring mage, är van vid persenning och det mesta.Jag tar ut henne på promenad ensam eller med annan häst, vi har häsad på kor, öppnad brevlådor osv. I november ska jag tävla henne i showmanship at halter fö första gången:banana:

WOW!
Vad kul! Lycka till :)

Måste träna mer på att ha jord runt magen. Det kommer ju blöta kalla dagar då man vill lägga på ett fleeccetäcke när hon kommer in.

fler svar vill vi ha :banana:

Någon som lägger på liten sadel tidigt?

// M

hej
jag har hanterat mitt föl som kom den 12 juni från dag 2 då de gick ut i hagen. Hon är alltid ledd i grimma vi började lyfta benen då hon bara var någon vecka. Hon var nog ca två mån när husse ledde henne över bommar på ridbanan medans jag red mamman. Ca 3 mån när ponnyn fick vara barnvakt i boxen medans jag var ute och red mamma. Hon har varit med som handhäst ett par gånger. Hon är inga problem att raspafötterna på eller bindaupp. I dag står hon ensam i boxen med ponnykompisen i boxen närmast när jag är ute och rider. Lungnare föl har jag aldrig träffat :) Hon har fått många som är rädda för föl att tycka om föl igen :)

På bilderna är hon nästan 3 mån

Min är van vid att ledas utan problem, lyssnar snällt på vad man ber henne om (rygga, flytta rumpan och sådana saker). Hon står snällt uppställd i gången, både när mamma är i hagen el i sin box. Täcke är hon van vid då hon är oerhört frusen. I andra stallet vi stod i var hon ensam i boxen när jag red stoet, hon tom låg och sov ;) Nu är hon oftast ute med de andra hästarna när jag rider.
Jag skrittade stoet här om dagen, så då provade jag att ta med Xzerran som handhäst, det funkade jättebra och hon tyckte det var så kul.
Hon har även åkt transport flera gånger pga skador och sjukdomar, så veterinärer är hon också van vid.

Jag har också ett föl fött i mars 08.

Mitt mål med honom är att han ska ställas i Halter på April showen 2009, ev showmanship.
Sen får vi se hur det blir med longeline'n nästa år, beror på om han tänker fortsätta växa så mycket som han gör.

Annars hanterar jag föl som vilka hästar som helst.

Junior hade sadel på sig första gången när han var 5 månader gammal, han reds in från hagen (ca. 20 m) sen han var 11 månader. Han var handhäst i skogen minst tre timmar i veckan från det att han var 6 månader, och innan dess, ända sen han var 2 månader var vi ute på ensam promenader. Han var inriden och klar när han var ett och ett halvt år gammal. Han har fortfarande inte gått sönder.

/Emmi

Var dag´s häntering, lifta fotter, rykning. Ett tip för neck reining som du komma att göra är att lägg grimskaft runt hälsen och dra henna till dig.
Ponny ut i skågen, dar det är lung kan du slapp henna så hon kan spring av sig, lita brod bit som lok bit så hon komma tillbaka när du kalla på henna.
Hon ska lära sig att det är inte bara mamma som har godis :bump:
Arizona

*knapplån*

varför ha så bråttom med fölet/åringen?:crazy:

Varför inte bara låta dom bara vara hästar så länge det går?
förstår inte meningen med att lägga på sadel på en såpass ung häst, eller att öht kontinuerligt träna den!

Min 5 månaders går fortfarande på bete, när jag får hem honom kommer han främst att få träna på vardagliga saker, såsom borstning, att bli ledd till och från stallet mm !
men viktigast av allt är att han kommer få lattja runt med brorsan i hagen..:)

ev ska han visas till våren, inför det blir det lite promenader och träning på att visas för hand, till sommaren om han har kulorna kvar blir det hingstbete!

Självklart förstår jag om man tränar hästen för ett närliggande mål, tex en tävling eller visning:), men att redan nu börja förbereda den för inridning..:crazy:

*knapplån*

varför ha så bråttom med fölet/åringen?:crazy:

Varför inte bara låta dom bara vara hästar så länge det går?
förstår inte meningen med att lägga på sadel på en såpass ung häst, eller att öht kontinuerligt träna den!

Min 5 månaders går fortfarande på bete, när jag får hem honom kommer han främst att få träna på vardagliga saker, såsom borstning, att bli ledd till och från stallet mm !
men viktigast av allt är att han kommer få lattja runt med brorsan i hagen..:)

ev ska han visas till våren, inför det blir det lite promenader och träning på att visas för hand, till sommaren om han har kulorna kvar blir det hingstbete!

Självklart förstår jag om man tränar hästen för ett närliggande mål, tex en tävling eller visning:), men att redan nu börja förbereda den för inridning..:crazy:

Jag gjorde det mest för att det var kul, men planen är att nästa unghäst/föl ska få samma behandling, det gav mig ju en underbar häst :)

*kl*

ja jag hade ju inte tagit med hästen ut i skogen och släppt den för att springa av sig och locka tillbaka den med en godbit... :confused:

Min 1,5-åring går i hagen hela dagarna, leds in och ut i stallet, borstas, kratsas hovar etc. Vi tar en promenad eller hittar på nåt kanske 1-2 dagar i veckan... i går var vi på NH-kurs och det kommer det nog att bli en gång i månaden eller varannan månad ungefär.

Jo, han ska köras in under vintern/våren också.

Senast ändrad:

Junior hade sadel på sig första gången när han var 5 månader gammal, han reds in från hagen (ca. 20 m) sen han var 11 månader. Han var handhäst i skogen minst tre timmar i veckan från det att han var 6 månader, och innan dess, ända sen han var 2 månader var vi ute på ensam promenader. Han var inriden och klar när han var ett och ett halvt år gammal. Han har fortfarande inte gått sönder.

/Emmi
Man slutar aldrig förvånas över vissa...

:eek::eek::eek:
Ställde du inte mycket krav på den lille? Hur skulle en så lite individ vara mogen både,psykist och physikt?:confused:
Håller med GT, låt dem små vara babisar, denna tiden är kort och komma aldrig tillbåka och jag anser den som jätteviktigt att fölen kan utveckla sig.:idea:Tycker man kan jämföra det med barn.Har själv två föl och en ettåring och hade faktiskt innan en häst som blev tränad innan den var mogen - det var inte alls bra för hans psyche!:eek: Vilka problem som kan uppstår efter! :devil:Man kan också knäcka hästen om man börja så tidigt, speciellt om det handlar sig om naturraser!:cool:
Hoppas verkligen att du gjorde rätt med ditt föl, jag skulle nog inte våga, mina barn får vara barn!

vara häst.. ja men viss de låter ju super bra.. de många glömmer är tyvärr att hantera sina föl då de är små utan väljer i stället att ta en dust när de är stora och de är mycke jobbigare för båda två.
ÄRLIGT!!! Jag fattar inte vad de är för fel med att hantera sina föl????? Vem är de som ska hantera hästarna?? människan eller stona???? Men de varkar vara någon trend att låta dom driva omkring på lösdrift och inte hanteras alls??? VARFÖR i hela friden har folk fått för sig att d eär så bra?? Har sett så mycke hästar som är o hanterade o slutar hos tränare bara för att ingen från första början hanterade dom. Sen funderar folk vad som gick snett??? Kanske vi skulle gå ut lite mer o med att tala om vad bra hantering är!!!!! Man kan ju faktiskt hantera dom på ett bra sett från dag 1. fast sitta på någon som är under två år skulle jag då inte.. absolut inte med mina kg. Men inget är ju fel i promenader eller bra hantering.
Hoppas ni tar detta på rätt sätt!!!! Men detta är vad jag tycker.........:cool:

Liknande trådar

C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 063
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka