Vad gör ni med era 4-åringar (dressyr)?

S

snofflan

Kanske lite barnslig fråga men jag är intresserad av att höra hur långt ni andra har kommit med era 4-åriga blivande dressyrhästar.

Exempel på frågor:

1. När reds hästen in?
2. Hur många dagar i veckan rids hästen och ungefär hur långt brukar passet vara?
3. Vad tränar (läs: vad gör ni?) ni på under ridpassen?
4. Hur långt har hästen kommit i sin utbildning efter inridningen?
5. Vad är ditt mål?

Om ni kommer på annat att skriva så gör gärna det. Intressant att höra lite hur andra har det och framför allt jämföra lite så att man varken pushar på för mycket eller håller igen. Är ju så himla lätt att bara flyta på av gammal vana....

Sv: Vad gör ni med era 4-åringar (dressyr)?

Fyraåringen jag rider reds in i Tyskland på våren som treåring, kanske 8-10 ggr, fram till dess hade han gått på lösdrift, sen gick han på bete till september. Stallades upp efter betet och började ridas mer systematiskt av beridare. I början på februari kom han hit till oss, och sen dess rids han av mig och av sin ägare som också är min tränare.

Nu rids han ca 4-5 ggr i veckan med mer vila ibland, passen varierar mellan 20-45 minuter beroende på dagsform. Växlar också mellan longering och ridning. Ridpassen går ut på att få en fin rytm, lösgjordhet och kontakt. Vi ändrar formen, länger steget lite, kortar steget lite, gör små sidvärtsrörelser och rätt många galoppfattningar. Växlar mellan volter och raka spår, lär hästen att gå för skänkeln och styras med höfterna.

Hästen är enormt ridbar, och inriden av en "riktig" ryttare, så han har kommit lika långt som andra fyraåringar trots att han är sent tagen. Han går på tygeln i alla gångarter och är påverkbar.

Målet är grand prix så småningom, just nu rider vi på som vi gör och OM han är klar till kvaliteten i höst kanske han får starta, men det är inget mål i sig. Vi håller hela tiden koll på hur han utvecklas, vid växtperiod håller vi igen lite, ibland får han gå mer.

Vad har du själv för häst Snofflan?

Jag svarar även fast min är 5, men eftersom hon har varit halt så långa tider är hon inte utbildad mer än MAX 4.

1. När hon var 2,5. Skrittade ett par småvändor och gjorde riktiga inridningen när hon var 3.
2. 4 ggr i veckan ungefär. Rider ut 2 ggr, på banan 2 ggr. Kan bli ngn mer gång i paddocken på ngt sätt, typ longering.
3. Vi tränar skänkelvikning, rida på medellinjen och göra sk.vikn. och volter utåt, vändningar, galoppfattningar, öka och minska, gångartsväxlingar... Det mesta tror jag. Anser att man kan göra de flesta övningar men man kan inte ha samma krav helt enkelt som om man satt på en mer utbildad häst.
4. Hon är otroligt lättlärd och samarbetsvillig samt stöpt i en mkt fördelaktig form. Jobbar konstant i form, tar alla hjälper... Underbart rolig att rida! Så har hon varit från början så skillnaden är i stort sett att hon blivit starkare och har lärt sig mer saker.
5. Så långt vi kan nå. Skulle vara jättekul att försöka rida högre klasser med henne men det hänger ju på mig :p (och hennes förbaskade hovar)

1. När reds hästen in?
Köpte henne i september som treåring, oinriden. Red för första gången 2 veckor senare.
2. Hur många dagar i veckan rids hästen och ungefär hur långt brukar passet vara?
4-6, 30 min om jag rider på ridbana, 45-60 min om det är uteritt.
tränar på att stanna och gå fram för skänkel just nu. även lite galloppträning ute.
Går i någurlunda form i skritt och trav på rakt spår.
5. Vad är ditt mål?
Kvaliteten och en liten LC till hösten, gärna NF-SM ochså...

Satt in min på hösten som 2-åring, började rida lite smått våren som 3-åring och hoppa på hösten. Nu, våren som 4-åring, rids hon 4-5 dagar i veckan. I dressyren har vi kommit så långt att hon startat 2 LB. Går i form i alla gångarter, även övergångar. Förstår sidförande skänkel och börjar sätta under sig bättre och komma upp men frambenen. Rider inga långa pass på banan, satsar på kvalitet framför kvantitet ;)Svårt att säga vad jag har för mål i dressyren eftersom det kanske främst är hoppning hon ska gå (Briar-Lagano). Hon har dock hög ridbarhet och börjar visa mer gång så bara hon håller tror jag hon går iaf MSV dressyr.

Tack alla som svarat!! Kul att höra hur andra har det med sina 4-åringar. Startade denna tråden mest för att se var jag och min häst står i jämförelse med andra, typ om jag ligger väldigt mycket efter i hennes utveckling eller kanske kräver alldeles för mycket. Men det ser ut som att jag är på ungefär samma nivå som er andra och det känns bra.

Hihi, det låter nästan som det var min häst du beskrev. Köpte min häst som 11-månaders föl och har sedan dess pysslat väldigt mycket med henne vilket gjort henne väldigt trygg och sansad att ha med att göra. Hon har väldigt bra gångarter och himla lätt för samling. Nu tränar vi ju inte direkt på samling utan jag vill ha henne rund, lång och låg så hon får bygga upp rygg och bakdel. Hon är också väldigt stadig och har alltid varit det. Inte vinglig eller så och hon är väldigt lättlärd. Inte så hög tyvärr, 161 cm, men ack så stor trav. Reds in i november 2005. Himla bra bakbensaktivitet. Hade ganska tidigt vant henne vid sadel och träns och hade även suttit på henne nån gång med medhjälpare på marken.

Mitt mål, om hon får vara frisk (har en del problem med maskinfektioner) är så småningom GP. Om hon nu håller måtten vill säga. Det är ju inte alls säkert men det märker jag ju. Det går så långt det går om man säger så men man måste ju ha ett mål och mitt är högt. Har också tänkt på kvaliteten i höst men precis som du så tänker jag bara låta henne vara med om hon är redo. Annars får det vara....vi skyndar långsamt. Har hellre en häst som håller länge så att säga.

Kan nog säga att min träning med henne liknar din väldigt mycket. Längden på dagspasset beror helt och hållet på dagsformen och tiden varierar mellen 20 och 45 minuter. Tränar mycket form på henne då hon har något kort hals och verkligen behöver länga den och komma upp sig. Väldigt lätt att rida i "rätt form". Har inte lagt ner så mycket tid på galoppen förrän förra veckan och då hade hon väldigt svårt för att fatta höger galopp. Kastade liksom över mig på fel sittben. Men efter några fattningar blev det riktigt bra och näst nästa dag gjorde hon klockrena fattningar sittandes på bakdelen. Såna saker kan göra en alldeles salig.....:-) När dom kopplar så snabbt liksom.

Senast ändrad av en moderator:

Kul att följa dessa hästar i framtiden :)

snofflan skrev:
1. När reds hästen in? I mars som treåring, reds då knappt tio gånger (a ca 15 minuter). Vilade sedan till september och reds sedan ut 1-2 ggr i veckan till ca december.
2. Hur många dagar i veckan rids hästen och ungefär hur långt brukar passet vara? 3-4 dagar per vecka, varje gång 30-50 minuter. Inte mer än ca 30 min om vi är på ridbanan vilket är ungefär en dag per vecka.
3. Vad tränar (läs: vad gör ni?) ni på under ridpassen? Övergångar, tempoväxlingar, växlar mellan rakriktning/böjning. Lite sidvärtsrörelser i skritt. Har nyligen också börjat skutta över lite hinder.
4. Hur långt har hästen kommit i sin utbildning efter inridningen? Rör sig i bra balans och hyfsat stadig form, jobbar däremot på att rida honom i en lite längre och lägre form. Galoppen har varit väldigt välbalanserad och undersatt från början, bättre än traven, och han gör gärna stora och för det allra mesta jämna byten när man rider ut - men inte på min begäran förstås... Jobbar också lite med att korta och länga traven efterhand som han blir starkare
5. Vad är ditt mål? I år hoppas jag kunna delta på kvalitetsbedömningen i Halmstad. På lång sikt är förhoppningen att komma lite längre än med förra pållen, dvs till svår klass

Pållen är e: Donnerfly-Billion, fux med bläs och fyra vita ben. Har haft honom sedan han var två och ett halvt år. Genuint positiv till livet i allmänhet och ridningen/utbildningen i synnerhet så han har varit fantastiskt rolig att jobba med så här långt.

Kul att höra att det är så många som är så seriösa med sina hästar!

snofflan skrev:
Kanske lite barnslig fråga men jag är intresserad av att höra hur långt ni andra har kommit med era 4-åriga blivande dressyrhästar.

Exempel på frågor:

1. När reds hästen in? innan treårstestet
2. Hur många dagar i veckan rids hästen och ungefär hur långt brukar passet vara? fyra dagar i veckan, ca 30 min-1 h beroende på vilket jobb som utförs
3. Vad tränar (läs: vad gör ni?) ni på under ridpassen? tre dagar i skogen, skritt trav o galopp, en dag dressyr för instruktör alt hoppning ca 30 min
4. Hur långt har hästen kommit i sin utbildning efter inridningen? går i form i alla gångarter, flyttar för skänkel, hoppar 90 cm
5. Vad är ditt mål? kvalitén i höst, när han är vuxen ska han gå 130 hoppning o msv dressyr

Om ni kommer på annat att skriva så gör gärna det. Intressant att höra lite hur andra har det och framför allt jämföra lite så att man varken pushar på för mycket eller håller igen. Är ju så himla lätt att bara flyta på av gammal vana....

är fö en valack e: Briar-Tamburin-Lester

Har en tysk ridponny f. 2001, imp. i somras från Tyskland till sin dåvarande ägare i skåne som började utbilda honom. Jag köpte honom i början av 2006 och då var han grundutbildad.
1. Han blev påbörjad sin inridning precis vid slutet av förra sommaren.
2. Han rids ca. fem dagar i veckan och har en bra kondis för sin ålder, rider honom en timme varje pass.
3. Vi tränar spec. på övergångar och avbrott, samt sidvärtsrörelser.
4. Han är utbildad LB dressyr, med vissa LA rörelser. I hoppningen (om det är intressant) är han utbildad Msv B.
5. Just nu är att det ska gå bra att tävla i helgen i LB dressyr, sen någon gång i framtiden ställa upp i någon LA. I hoppningen vill jag ta mig igenom LA felfritt till att börja med.

Min lilla "bebis" ligger lite efter i träningen pga att han är sent utvecklad och växt mkt, jag håller på att rida in honom nu:bump:
Tömkör ca fyra gånger i veckan ca 20min på banan och i skogen - tränar skänkelvikningar och övergångar i olika gångarter för att få styrka och balans, löshoppar en gång i veckan.
Närmaste framtidsmål är femårchampionatet och sen får vi se hur långt gångarterna räcker...

1. När reds hästen in?

Nr1:Förra sommaren (som treåring) och Nr2: just nu.

Nr1: Från en halvtimma till en timma (inte mer än en halvtimma om jag rider inomhus, ute blir det ibland längre) ca 3-4 dagar/vecka Nr2: ca 1 kvart, ca 2 dgr/vecka.

Nr1: Mkt galoppfattn o galopparb + framdelsvändningar, rider mkt ute o hoppar g mkt i terrängen. Nr2:Skritta/trava/göra halt med ledare/på lina. Skritta lite utan ledare.

Nr1: Går i stadig form i skritt o trav, korta sträckor i gal, skänkelvikning i skritt o trav, halter o igångsättningar från trav. Rider ut sj o i grupp, hoppar banor 70 cm (LD) Nr2: Han är inte färdiginriden än, är bara riden 6 ggr o rids fortfarande med ledare.

5. Vad är ditt mål?
Nr1: För detta året: Starta LB dressyr med bra resultat, vara startklar LA i vinter. Felfritt LC hoppning. Ha roligt! Rida mkt i skogen, men ändå hinna utbilda vidare o tävla lite. Nr2: Få honom "färdiginriden" o börja utbilda lite smått i dressyren o hoppningen. Kunna rida ut sj på.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 161
Senast: Ragdoll
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 297
Senast: malumbub
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka