Vad gör ni med era 07:or? Träningsupplägg? Mål?

milla456

Trådstartare
Hej alla duktiga hästmänniskor :laugh:

Jag är nyfiken på vad ni har för träningsupplägg för era 07: or? Hur långt har ni kommit i utbildningen? Hur ser en vanlig träningsvecka ut? Vad har ni för mål, kortsiktigt o långsiktigt? Ger ni flera kortare viloperioder eller enstaka långa?

/Milla

Sv: Vad gör ni med era 07:or? Träningsupplägg? Mål?

Mitt tips är att titta i 07-ornas egen tråd, där diskuteras allt det du tar upp. :laugh:

Mitt sto rids i alla gångarter både ute och på banan, hon har hoppat bana i trav och galopp, är van vid att ridas ute ensam och i grupp, sträckor mellan 1-2 mil är vardagsträningen även om vi ridit längre.

En vanlig träningvecka för oss är tre uppsuttna pass och ett avsuttet, oftast longering. Ett uppsuttet pass på banan, varannan gång dressyr och varannan gång hoppning. Ut två pass, åtminstone det ena en längre tur på 2 timmar och det andra runt 90 min.

Kortsiktigt i år skall vi vara med på ridläger till helgen, rida startfälttävlan och långritt 2-3 mil med sällskap (avklarat utan sällskap redan). Långsiktigt mål är åtminstone T80 och debutant fälttävlan. Kanske även Fjord-SM i hoppning och dressyr. :laugh:

Jag brukar inte planera in viloperioder, utan de kommer naturligt när man är sjuk/bortrest eller märker på hästen att den behöver vila. Däremot minskar jag intensiteten i träningen över vinterhalvåret och ökar under sommarhalvåret.

Tack för tips o info! Har kollat lite i den tråden men det är så väldans mycket lull-lull man måste plöja sig igenom för o luska ut hur långt folk har kommit o vad dom har för träningsupplägg, om du förstår vad jag menar ;)

Min 07:a rids 3-4 dagar i veckan. Senaste månaderna har det blivit nästan enbart uppsuttet. Vi rider mest ut i skog & mark. Rids i paddocken 1 dag i veckan. Påbörjad hoppning uppsuttet. Men var nu ett tag sedan han hoppades.

Han har vilat ca 3v i sommar men är nu igång igen. Men ska få en till kortare vila snart igen.

Långsiktigt mål är att ha en trevlig tävlingskompis i främst hoppning, men även dressyr. Tanken är att vi ska börja träna för tränare i både dressyr & hoppning i höst.

Vi var ut på en P&J i maj, hela 30cm klev vi över. Han är en ganska rädd individ. Därför ville jag inte hoppa högre första gången på nytt ställe, massa hästar & publik. Men han var faktiskt över förväntan! Publiken & alla hästar var inget problem! Tog oss runt felfritt. :love:

Mitt mål är att starta lokalt i höst, men vet inte om han är mogen för det. Men lite pay and jumper ska vi ta oss ut på iaf! Hoppas på att hitta någon Pay and ride också. :idea:

32389748.jpg

32300653.jpg

Jag rider mest ut i skogen men nu efter sommarvilan har vi börjat träna dressyr. Han går hyffsat i form i alla gångarter och vi har börjat nosa på skänkelvikning. Kommer som det ser ut nu träna dressyr varannan vecka. Vi har inte hoppat så mycket, ca 5 gånger enkla gymnastik serier. Kommer börja med det nu igen efter sommarvilan och se om vi hittar någon tränare och då helst hoppa varannan vecka.
vi har hunnit vara med på en terränghoppnings träning och förhoppningsvis vara med på en tvådagarskurs med dressyr och trerräng.
målet är att få en trevlig allroundhäst med inriktning mot dressyr.

Nu har jag ett väldigt blandat schema för min donna, hon går stadigt i form i alla gångarter och vi brukar blanda uteritt, paddock (hoppning & basic markarbete), tömkörning, promenader, longering, löshoppning osv! :D

Till hösten när vi även får tillgång till ett ridhus blir schemat ungefär:

1. Hoppning för tränare.
1. Dressyr för tränare.
2. Uteritter.
2. Vila
1. Antingen: Tömkörning, Löshoppning, Promenad, Longering

Då rids hon 4 dagar, vilar 2 dagar och gör något annat arbete 1 dag i veckan.
Det känns bra och lagom för oss! :laugh:

Jag siktar på att hon ska gå så långt som möjligt i hoppningen, om än kanske inte med mig på ryggen, jag tycker ofta att det är roligare att träna än att tävla! :)

Jag har ett islandshäst sto som jag tror mycket på :)

Målet är att hon ska avelsbedömas nästa vår..
Just nu har hon fyra rena gångarter, kan vara något spänd i tölten men den har utvecklas jätte mycket nu innan vilan! I traven har målet varit att hon ska söka sig lite fram & ned & ta lite mer stöd på bettet. I galoppen har jag inte krävt speciellt mycket, förutom att den ska vara ren. Skritta gör hon i en fin och avslappnad form. lång & låg med vägvinnande steg.

Hon kommer vila i vinter igen ungefär 1-2 månader.

Vi kommer träna ca 2-4ggr/mån för tränare.
Jag har alltid ridit ut 1-2 dagar i veckan och det kommer vi fortsätta med
Sen blir det att fortsätta där vi slutade.. bygga mer muskler, kondis och försöka få mer tempo i gångarterna (då man helst vill se lite tempo på avlesvisningarna). Jag vill ha trevliga ch rena gångarter och förhoppningsvis kan vi prova lägga henne i pass i vår! så förhoppningsvis kan jag visa henne som femgångare, .. men hon kommer förmodligen annars ridas som fyrgångare och så småning om tävlas som fyrgångare -till att börja med.

Jag ska även försöka arbeta lite mer med henne ifrån marken och mycket miljöträning då hon lätt kan bli stressad. Hon är lite rädd och känslig av sig, så jag ska försöka "trubba av" henne något, men utan att hon blir okänsligare för hjälperna! Idag är hon väldigt signal känslig och det vill jag behålla.

Jag jobbar min ca 4 dagar i veckan. Då ofta 2 dressyrpass, sen en uteritt och ett hopp-pass alternativt två uteritter. Brukar ha som plan att rida mån, tis, vila ons, rida tors, fre, vila lör och söndag. Då brukar jag också se till att inte rida på banan 2 dagar efter varandra. Vilorna har jag i grunden en på ca 3 veckor på sommaren och en ungefär lika lång på vintern. Sen lägger jag in kortare vilor däremellan när det behövs.

Vårat mål i år är att visa honom på kvalitén och få relativt bra bedömning i dressyren och i alla fall godkänt i hoppningen. Eventuellt ska jag också rida honom på ett dressyrkval till championatet :)

Långsiktigt vill jag väl ha en fin dressyrhäst att tävla på. Men som även går att hoppa lättare klasser på och ridas lite i terrängen.

p52630081_149769042.jpg

Vad har du för häst och hur lägger du upp er tillvaro? :)

Jag motionerar M 4 gånger i veckan. Det brukar bli en gång i veckan på ridbanan, en gång tömkörning, resten uteritt som ibland är Terränghoppning :)

Sen finns det undantag då hon går två gr på ridbanan, men aldrig två dagar i rad. Lägger även in korta vilor när jag märker att det behövs, eller om jag är sjuk. Annars har hon i år fått 3 veckor helvila i juli och i vintras vilade hon två månader.

Hon går fint i form i både skritt och trav, galoppen kämpar vi med just nu! Sommarvilan har gjort gott, för hon har mognat jätte mycket i både kropp och sinne.

Våra långsiktiga mål: M ska bli en välriden och hållbar häst. Vi vill komma ut på lite dressyr, hoppning, distans och fälttävlan. Sedan låter vi framtiden visa vilken gren som passar oss bäst :laugh:

Våra kortsiktiga mål: Få upp balansen i alla gångarter, bli ett starkt team och hoppa en bana, bygga upp mer muskler, bättre kondition och ha kul!

Vi rider även för tränare kontinuerligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
833
Senast: ryujaneiro
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 879
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 348
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka