Vad gör ni av hästen när ni har semester??

Sv: Vad gör ni av hästen när ni har semester??

Om jag är borta rider ju min syster som jag har hästen med. Annars får han stå. Det gör ingenting alls att han står några veckor under sommaren. Han får stimulans och rörelse ute i hagen dygnet runt och har det bra på betet.

Jag har aldrig åkt ifrån mina hästar. Har eksemhäst så där skulle jag aldrig våga överlåta ansvaret till någon annan. Har ingen i min närhet som har erfarenhet av eksem heller. Jag är väl lite av den åsikten också att har jag nu bundit mig med hästar så får de roa mig på semestern. Reser aldrig bort mer än högst över dagen. Stallägaren kan hjälpa mig ibland med insläpp, utsläpp och fodring om jag ska vara borta någon dag. Men vi samsas om nästan allt. Men eksemskötseln gör jag själv. Kan i undantagsfall överlåta det till min nu halvvuxna dotter. Glömde faktiskt av henne.:o

Delade häst med en kompis för några år sedan. Åkte bort en vecka och detsamma hade kompisen. :eek: Stallägaren hade fått se till att det fanns vatten och att hästen inte hade några skador o dyl.

I ditt fall vet jag inte vad jag skulle råda dig till. Att låta hästen vila under ett par veckor ser jag som det minsta problemet. De kommer fort tillbaka i kondis när man börjar rida igen. Men någon som du kan lita på med den dagliga skötseln måste väl finnas.

Jag utnyttjar någon kompis som får den äran att rida min häst när jag är borta :D
OM någon av de 2 inte kan så vet jag inte hur jag ska göra :crazy:
Låter inte vem som helst rida min häst.
Vill helst att hon ska bli riden och ordentligt omskött när jag inte är hemma.
Jag upplever det som att det inte är så många som enbart skulle vilja sköta henne.
Sen känns det heller inte rätt att de inte ska få rida.

Åker jag bort ex över en helg så får mina föräldrar, eller min syster ta hand om henne lite istället, för ett par dagar gör inget om hon står.

Jag tycker du ska välja det som känns mest rätt för dig!

Jag har aldrig åkt ifrån mina hästar. Har eksemhäst så där skulle jag aldrig våga överlåta ansvaret till någon annan. Har ingen i min närhet som har erfarenhet av eksem heller. Jag är väl lite av den åsikten också att har jag nu bundit mig med hästar så får de roa mig på semestern. Reser aldrig bort mer än högst över dagen. Stallägaren kan hjälpa mig ibland med insläpp, utsläpp och fodring om jag ska vara borta någon dag. Men vi samsas om nästan allt. Men eksemskötseln gör jag själv. Kan i undantagsfall överlåta det till min nu halvvuxna dotter. Glömde faktiskt av henne.:o

Delade häst med en kompis för några år sedan. Åkte bort en vecka och detsamma hade kompisen. :eek: Stallägaren hade fått se till att det fanns vatten och att hästen inte hade några skador o dyl.

I ditt fall vet jag inte vad jag skulle råda dig till. Att låta hästen vila under ett par veckor ser jag som det minsta problemet. De kommer fort tillbaka i kondis när man börjar rida igen. Men någon som du kan lita på med den dagliga skötseln måste väl finnas.

Jag har lärt upp mina kompisar (som nu har köpt en eksemhäst) så jag törs lämna min häst till dom:idea:.

Tyvärr har jag inte några kompisar med eksemhäst. Grannar finns och hästintresserade är de väl, men kunniga, nej. De förstår inte hur viktig eksemskötseln är tyvärr. Så det blir att hålla sig hemma. Jag klagar inte, jag har valt detta och tagit koncekvenserna av det. Familjen är inte intresserade av resor ändå så det spelar ingen roll.

Jag skall vara borta i omgångar i tre på varandra följande veckor under sommaren. Eventuellt kommer jag hem 2-3 dagar ett par gånger under dessa tre veckor.

Vad skall jag göra med hästen min?

1. Jag har en medryttare som har sagt att hon *nog* kan ta hand om henne dessa tre veckor. Dock litar jag inte riktigt på att hon har tiden till detta då hon jobbar väldigt mycket.
  2. De som har stallet kan ta hand om henne och kan då säkert rida henne lite om jag vill det. Detta kommer kosta en slant. Vet inte hur mycket...
  3. Jag försöker hitta en sommar-fodervärd som kan ha henne som sin egen under juli. Detta måste dock vara nån som har bil och som jag verkligen litar på. Min "boxgranne" har stor hästvana och är där varje dag, så hon kan se om det skulle vara nåt med hästen. Jag är bara två (eller fem :crazy: ) timmars bilresa bort, så jag kommer att vara i landet hela tiden om det skulle vara nåt stort... Antagligen kan denna sommarfodervärd tänka sig att betala en slant.
Hur gör ni med era hästar när ni är borta? Att ha henne ute om nätterna också är inget alternativ då hon blir uppäten av mygg och knott. Plus att hon isf skulle äta ihjäl sig :D då de bara är två hästar i en stor hage.

Min bästa stallkompis passar. :love:
jag åker bort väldigt sällan. MAX 14 dagar i sträck, en eller två gånger per år. Max.
Kompisen tar hand om hästen 2 dagar/vecka året runt, (vi har ett samarbete med varandras på det sättet istället för medryttare) så han får den bästa vård även när jag är borta. Hon känner honom lika väl som sin egen, och har stenkoll på vad han behöver, skall ha, och allt annat. det är skönt! man behöver aldrig vara orolig!

i övrigt och rent allmänt så skulle jag säga att har man ingen "fast" person som kan passa hästen så bör man skaffa det. Står i kollektiv stall som är jättebra, men just denna biten har vi haft gräl om under de många år jag stått där. VISSA i stallet tycker att det är helt i sin ordning att pipa iväg under sommaren och vara borta 5-6 veckor, och övriga stallet skall se till hästen åt dem. Att den går ute dygnet runt innebär INTE att det är jobbfritt för de som skall passa!

1) det är flughuvor som skall letas rätt på, tas av och på, tvättas av, bytas vid skav mot en annan osv.
2) det är flugspray på och dutt och ditt, närd et är så illa att man tycker synd om hästen.
3) när det är skitväder och regn/storm dygn, alternativt värmebölja och bromsinvasion flera veckor på raken åker hästen in halva dagen för de som är hemma tar in sina. då ska det mockas sen efter den hästen. osv osv.

detta innebär alltså att det är JOBB för den som förväntas passa hästen. som sagt, vi har haft bråk om detta flertalet gånger och nu har vi sagt så att max 2 veckor, om någon ur kollektivet skall passa - sen får man byta person!

om man har häst som dessutom inte kan gå ute dygnet runt - ja då vill det till att man har ngn bra person man framför allt litar på och som inte tycker det är extrajobb att ta det ansvaret, utan gärna gör det.

lite reflektioner!

detta tycker ju jag att man ska ha med i planerna när man skaffar häst mn det e ju min åsikt varför inte hitta en grön bete där den kan få daglig tillsyn den lär ju inte ridas dessa 3 veckor är väl enlkast kan jag tycka då .

Kan du ta om det där en gång till? Jag förstår inte...?:confused:

Känner att jag måste bena upp detta lite. Det är ett inackorderingsstall så ut på morgonen kommer hon, och in på em. De får mat morgon (runt 7), em (vid 16-tiden) och kväll (21). Detta sköts också av personal.

Det som skall göras i ”arbets-väg” är mockning, tre st höpåsar samt en hink med betfor mm. Tar ungefär ½h i stallet, och då hinner man också titta och känna över hästen så att hon mår bra. Väntar FORTFARANDE på att de som sköter stallet skall sätta upp en prislista över vad de tar för mockning, påsar mm. Det ideala vore att min medryttare tog hand om pållan när jag är borta. Dock har hon väldigt :o VÄLDIGT svårt att planera sitt liv och detta i sin tur gör mitt liv knepigt. Jag kommer antagligen att vara borta 1v - hemma 1v – borta 1 v.

Vill gärna att hon får sin motion även om hon går i hage! :crazy: Tror att jag ska höra med boxgrannen vad hon skall ha för att mocka och påsa under 2v... Så kan hon rida när hon vill och släppa ut henne i skrittmaskinen annars :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka