Vad gör man...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare FidoDog
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 062
F

FidoDog

...när hästen vägrar acceptera boxvila/sjukhage (pga kotledsinflammation)? Om hon står inne håller hon nästan på att riva stället och hon rymmer från sjukhagen (kryper under repstaketet!) för att vara med de andra hästarna. Eftersom sjukhagen är bara tillfällig så är där ingen ström i staketet...

Hästkräket är för smart för sitt eget bästa :devil:

Så vad gör man?? Låter hästen vara ute i hagen med de andra (dom står ändå bara och trycker pga skitvädret) eller fortsätter att kämpa med sjukhage/boxvila? Pest eller kolera?

Jag får inte tag på vet förrän måndag, därav denna fråga :o

/FidoDog :D

Sv: Vad gör man...

Är den behandlad? De gånger vi har fått behandla nån häst så har jag fått klartecken på att ha hästen i vanlig hage, dock har det inte varit pållar som rusat runt så mkt, utan de har bara rört sig lite...
Detta har, enligt den veterinären, bara varit bra..Han är väldigt för att skritta hästarna eftersom att det ökar blodcirkulationen och då ska inflammationen läkas ut lättare.

Däremot när förra hästen fick hovledsinflammation så fick hon stå i ngt mindre hage där hon inte fick upp så mkt fart, för hon sprang desto mer i hagen :S

Som någon skrev, att är hästen lugn av sig och inte springer i hagen så sätt den i sin vanliga hage!
Det sliter mer på hästen om den lever livet i boxen eller bryter sig ut från sjukhagen, då är det mkt bättre alternativ att den får gå i sin vanliga hage.

Går det inte att ha den i en vanlig hage så får man ha den på box och ha en hästkompis som sällskap om det får den att lugna ner sig.

gör det som hästen blir lugnast av.

Min är lugnast antingen i box eller i stora hagen, så för min del blir det boxvila i 3-4 dagar och sedan hagen.

Tack för svaren :bow:

Hästen är har fått kortison insprutad i kotan för ca 1 vecka sen. Det har fungerat bra att ha henne i sjukhage tills igår då hon helt enkelt tröttnade på detta och beslutade sig för att rymma... :devil:

Hästen är lugn tillsammans med flocken och definitivt inte den som tokspringer, och den gör inte dom andra hästarna iheller.

Det lutar nog mot att hon får gå i hagen med de andra.

/FidoDog :D

om hagen är kuperad så så kanske man skall hitta en annan hage.
jag hade det problemet förra året. gjorde en stor hage brevid.
ett sto bestämde sig för att hon inte ville gå med de andra hästarna och kröp in under tråden, så hon fick gå kvar med min häst som sällskap.

Det där känner jag igen.
Har oxå en häst som inte pallar sjukhage. Trots att hon går i rasthage i vanliga fall så gick inte detta när hon inte fick ridas.
Fick helt enkelt släppa ut henne i stora hagen med stona. Hon har blivit som en helt annan häst nu under igångsättnigen.

När vi var hos en ET med hästen så berättade han att alla travare som blev behandlade för ledinflammationer fick boxvila en dag och sedan ut i sina vanliga stora hagar. Inga sjukhagar där inte och 99% av alla som kom på återbesök var helt bra.

om det finns möjlighet att sätta henne i en större sjukhage (inte stor kanske, men inte jätteliten heller, om ni förstår vad jag menar..) och låta nån av de hästar hon normalt går med i hagen stå med henne, tror jag detta kan vara en idé ;) :idea: . då har hon en anledning att stanna i hagen (kompisen) men kan ej heller rusa runt..

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min...
Svar
6
· Visningar
1 351
Senast: __sofia__
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 630
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 586
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 732
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka