Vad gör man??

D

Dojo Kelder

Vad gör man om någon inte sköter sin häst som man borde??
Om h*n struntar i att mocka, hästen får inte tillräckligt med vatten, hovarna kratsas inte och hästens foder är långt ifrån ok.
Hästen fodras för tillfället med möglig kraft groov. Vilket h*n bytte snabbt till från att hästen fått korn. Kornet tog slut och hon hade väl inga pengar till att köpa nytt. så hon hittade möglig gammal kraft groov som någon av sommargästerna lämnat. Vad gör man i ett sånt läge??
Vet att det bör anmälas, men vad ska dom göra?? Hur farao ska man kunna bevisa detta??

Sv: Vad gör man??

Anmäla iaf? Det är ju inspektörens sak att kontrollera anmälan och det kanske skrämmer upp personen så pass att hon skärper till sig?

Vad gör man om någon inte sköter sin häst som man borde??
Om h*n struntar i att mocka, hästen får inte tillräckligt med vatten, hovarna kratsas inte och hästens foder är långt ifrån ok.
Hästen fodras för tillfället med möglig kraft groov. Vilket h*n bytte snabbt till från att hästen fått korn. Kornet tog slut och hon hade väl inga pengar till att köpa nytt. så hon hittade möglig gammal kraft groov som någon av sommargästerna lämnat. Vad gör man i ett sånt läge??
Vet att det bör anmälas, men vad ska dom göra?? Hur farao ska man kunna bevisa detta??

Börja med att prata med henne. Fråga om hon vet att det är farligt med mögligt foder till hästen. Svarar hon att hon vet kan du ju fråga varför hon ger det. På så sätt visar du att du har koll på henne och det kanske förbättrar situationen.Är hon okunnig eller skiter hon bara i hästen? Är hon minderårig, prova att prata med föräldrarna. Berätta för henne att du är orolig för hästen. Skärper hon sig inte så ring till kommunen och be att få prata med djurskyddsinspektören. Om hästen får mögligt foder samt att hon inte mockar så borde det synas på hästen. (Underhull, smutsig mm). Sköts hovarna?

Det här blev lite svamligt :o , hoppas det var till ngn nytta. Lycka till!

Börja med att prata med henne. Fråga om hon vet att det är farligt med mögligt foder till hästen. Svarar hon att hon vet kan du ju fråga varför hon ger det. På så sätt visar du att du har koll på henne och det kanske förbättrar situationen.Är hon okunnig eller skiter hon bara i hästen? Är hon minderårig, prova att prata med föräldrarna. Berätta för henne att du är orolig för hästen. Skärper hon sig inte så ring till kommunen och be att få prata med djurskyddsinspektören. Om hästen får mögligt foder samt att hon inte mockar så borde det synas på hästen. (Underhull, smutsig mm). Sköts hovarna?

Det här blev lite svamligt :o , hoppas det var till ngn nytta. Lycka till!

grejen är att ena dagen är hon så himla mån om hästen och nästa så skiter hon fullständigt i den...
Hon är nästan 40 år så hon borde juh ha lite mer vett i huvudet.

Vad man gör är att prata med vederbörande. Sen pratar man med stallchefen och kanske med kompisar till hästägaren. Alla förstår nog att det inte ligger någon önskan att vara djurplågare bakom det ändrade beteendet. Första steget är att kunna diskutera med hästägaren vad hon behöver hjälp med utan att det blir en anklagelse. Kanske man kan försöka hitta ett sätt att stötta ägaren (ekonomiskt? hjälp med sysslor?) så att hästen får det den behöver och hästägaren inte måste sälja hästen eller lämna bort den i en situation där det kan stjälpa en människa. Så skulle jag önska att ni hade gjort om det hade varit mig och min häst det gällde.

prata med henne. kanske gå ihop med de andra och framför åsikter från er allihop. hjälper inte det måste någon våga anmäla för hästens skull. det är tufft, men ibland måste man bara göra nåt.

till saken hör den att hon har gjort så här innan.. har en kompis som har häst i samma stall som hon hade innan. De fick både fodra och vattna hästen mm. (i smyg kanske ska tilläggas) Då de pratade med henne och frågade om de kunde ge honom lite hö för han hade inte fått mat på flera dagar så sa hon bara att: -Nej, det behöver ni inte. Det är onödigt för jag ska ändå flytta hästen om 2 dagar.:eek:

Hon borde verkligen inte ha häst!

Men om du (och andra också) kommit fram till att hon inte ska ha häst, och hon inte inser att hon gör fel- trots påpekanden och erbjudanden om hjälp, då är det väl bara att anmäla? Då har ju du/ni gjort vad ni har kunnat för att hon ska ändra på sig. Hästen ska ju inte behöva drabbas bara för att hon försummar sin plikt som hästägare. Det är iaf så jag resonerar, sen ska man givetvis ge henne en ärlig chans att ändra sig och erbjuda hjälp om det behövs, men det är fel att hästen ska råka illa ut om hon inte tar till sig vad andra säger.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: spinxx
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 935
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 288
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka