VAd gör man? Vetrinären omöjlig att få tag på...

T

Tornado

(Varning för lite skriva-av-sig-tråd)

Jo, igår hände det en sak som gjort mig väldigt upprörd.
Jag kom till stallet där en tjej står med en ponny som visar tydliga koliktecken, jag är inte jätte kunnig inom området och tjejen med hästen har aldrig varit med i en koliksituation.
Jag ringer då upp en tjej som jag vet har erfarehet och kunskap inom området för att få råd om hur vi ska göra med att ringa vetrinär och vad vi ska göra under tiden.
Vi börjar ringa vetrinären efter att hästen visat första tecknet för ca en timme sedan. Jag ringer först då distriktsvetrinären där det går på telefonsvarare som hänvisar till lokala djursjukhuset vid akuta fall, och också till deras mottagning. Jag pratade också in på telefonsvareren namn, problem och nummer (denna har fortfarande inte ringt upp).
Jag ringer upp på båda dessa nummer samtidigt som hästen visar allt mer att den har väldigt ont och vi får verkligen anstränga oss för att hålla henne på benen.
När jag ringer till djursjukhuset går telesvarare på och berättar att receptionen har stängt och hänvisar till jourhavande vetrinär. jag ringer upp denna som berättar att de varken tillhör vårt distrikt eller tar emot hästar.
Jag provar då ringa på alla nummer till våra lokala vetrinärer, ingen svarar. När jag ringer upp mottagningen för den lokala distriktvetrinären får jag en hänvisning till en distriktsvetrinär, som svarar. Men denna är inte i vårt distrikt och kan inte komma. Men jag får ändå ett nummer till en vetrinär som är i grann distriktet och ringer upp. Denna svarar även den men kan inte komma pågrund av avståndet.
Jag ringer också upp alla de kliniker som ligger på ett rimligt avstånd.
Jag ringer i ungefär 2 timmar utan att få tag på mer än två vetrinärer på alla nummer.
Hästen börjar nu piggna till och det verkar som om koliken börjar gå tillbaka, men ägaren vill ändå ta ut vetrinär och även prata med en om rådfrågning inför natten, vi fortsätter ringa samtidigt som vi går med hästen. Ringningen pågår i ungefär 1,5 timme till utan att vi får ett enda svar, jag hittar ytterliggare nummer, och ringer ofta upp på distriktsvetrinärens nummer.
Hästen visar nu inga tecken på att vilja lägga sig ner om vi stannar med henne och vi beslutar på egen hand att ställa in henne i boxen, med endast tillgång av vatten.
Vid det här laget har vi lämnat ett antal röstmedelanden där vi ber jourhavande vetrinär att ringa upp snarast samt nummer till två mobiler, ingen har ringt till någon av dessa mobiler än och det är mer än ett dygn sen detta hände.

Hästen verkar nu hämtat sig efetr koliken och ägarna går regelbundet ut och rör på henne.

Nu hade vi tur att detta gick tillbaks av sig självt, men vad gör man när man står med en dödssjuk häst och det inte finns en enda vetrinär som kan komma till vårt distrikt att få tag på? När receptionen i djursjukhuset har stängt?! och jourhavande distriktvetrinär inte ringer upp på de medelanden man lämnat?

Jag är helt oförstående om hur dte kan gå till såhär? Man måste ju ha någon som täcker upp vid akuta fall om distriktsvetrinären är ute på annat.

Någon som varit med om liknande och vad har ni gjort för något för att underlätta för nästa gång?!

Mitt förtroende för Distriktsvetrinären sjönk så fort nu, när dom inte ens kan ringa upp när man talat in på mobilsvar.

Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta på den..

Förlåt för lite skriva av sig tråd, men jag blir så upprörd av detta!

Sv: VAd gör man? Vetrinären omöjlig att få tag på...

Usch vad hemskt...men vad skönt ändå att det gick bra med hästen.

Väd dig till Veterinära ansvarsnämden på www.vetansvar.se
där finns tel.nr som du kan ringa till och fråga.
Usch jag blir så upprörd när jag hör sånt här:mad:

Men herregud så får det ju inte gå till:mad:

Riktigt dåligt av veterinärerna som ändå svarade att inte ringa upp och kolla av hur det går med hästen.

Distriktare ska främst prioriterar jordbrukets djur framför hästar. Du har ju faktikst ingen som helst aning om varför veterinären inte ringde upp (ska man anmäla för dety eller ? ), den kanske helt enkelt inte hade tid, och då spelar det ingen roll att hästen var dålig eftersom veterinären ev kanske hade en sjuk ko nån annanstans..dom går före. Så är det bara, krasst men sant.

VAD ska hon anmäla för något ? Att veterinären inte ringde upp eller ?

Men hallå där! Hon har inte sagt någonting om att anmäla någon för något.
Hon sa bara att hon kunde ringa dit och fråga vad man gör i en sådan situation!

Fast jag hade blivit heligt förbannad om jag och mina hästar hade blivit så nonchalerade !
Det är ju vets ansvarsnämnd man ringer till, och dom vill nog veta vad som hänt .
Möjligen anmäler dom sig själva för brist i hanteringen av något slag !

Hej från Hambo

Verkar ju lite skumt att hon inte ens kunde fått lite tips ang koliken om de nu inte hade möjlighet att komma. Oftast behöver man ju kanske ingen veterinärhjälp, men om man inte varit med om det förut så måste man ju bli helt ställd och kanske tom förvärra situationen.

Mina tips är i alla fall om det verkar vara förstoppningskolik:
Ut och gå med hästen, gå gå gå tills den bajsar eller får ut gaser. Sen kan man spruta in ljummet vatten bak i ändtarmen med en spruta (längst bak i tjocktarmen finns ett utrymme där mesta vätskan sugs upp, den säcken rymmer 3-4 liter avföring) för att få det lite blötare och irritera lite så hästen lättare kan bajsa. Sen ska hästen INTE ha nåt mer foder den dagen. Kan även ta lite olja (matolja, rapsolja etc) i en större spruta och spruta in i munnen på hästen för att få lite fart uppifrån.

Veterinär, inte vetrinär.

Att de inte kan komma NU stört på BUMS är inte så konstigt.

Man får ha lite tålamod och ringa igen, veterinären kan vara mitt uppe i ngt som kräver total uppmärksamhet.

Senast ändrad:

Vad ska man ringa till Veterinära ansvarnämnden för då om man inte tänker anmäla ? Vad är syftet då ? Dom handlägger ju frågor om veterinärernas ansvar i deras yrkesutövning. Kanske bättre då att ringa till Sjv eller länsveterinärerna eftersom dessa handlägger frågor om tillsynen över veterinärerna.

Jag vet inte varför hon skulle ringa dit. Det var inte jag som skrev det ;) Men hon som skrev det skrev inget om att göra en anmälan.

Det är ju som du säger att man bör vända sig länsveterinärerna.

Mina tips är i alla fall om det verkar vara förstoppningskolik:
Ut och gå med hästen, gå gå gå tills den bajsar eller får ut gaser.

Dagens rekommendationer vid kolik är ju att man inte ska gå eller longera så mycket. Hjärtat blir väldigt ansträngt när hästen har såna smärtor så man ska max gå 10 min per timme och max 2 timmar för att undvika överansträngning på hjärtat.

Bästa är ju att släppa hästen under övervakning i en hage så den kan gå, rulla runt (är naturens sätt att få igång magen) eller stå stilla som den vill. I boxen kan den ju fastna om den rullar runt.

Helt riktigt. Precis vad vi fick lära oss på djursjukvårdarkurs. Framför allt inte longera. När hästen blir varm medför detta ytterligare vätskeförlust. Ofta beror koliken på brist på vätska. Har förstått det som att är det däremot gaskolik är det bra med lite longering.

Min gamlegubbe har förstått det här med kolik. När han har ont kan man släppa honom på ridbanan. När kolikkörarna kommer springer han rundor med sig själv. Rullar också och ofta kommer det gaser när han reser sig igen.

Tyvärr e ni inte ensamma o att uppleva detta.
Jag var med om exakt samma senario för ca 2½ år sedan.

Min Hästen fick foderstrups förstoppning, jag hade bara hört talas om detta tidigare, så jag viste inte hur jag skulle gå vidare.

Ringde oxå en massa vetrinärer, jag har 3 st inlagada i mobil, ringde även eniro stup i kvarten så fick dom koppla mig runt.

Under tiden står min häst med ett regält näsflöde foder och slem i en enda röra, svårt och andas har han, svettas mycket och i anfallen ser han ut som en hjort.

Ringer även jag till helsingborg- de hänvisar till distriktvet, och jag får några nummer till.

Vi får tag på 1:eek: vetrinär under tiden vi ringer, han bor i kritianstad(jag vid anderslöv) och är pensionär!!!

Efter ca 1 h får jag sambon att koppla släpet och vi kör till helsingborg, transporten var inte vacker efter den turen.

Hästen lever inte idag pga komplikationer efter foderstrupsförstoppningen:cry::cry:

Jag har funderat många, många gånger om hästen hade levt om vet hade svarat och kommit:confused:

Förlåt för lite trådkappning

Dagens rekommendationer vid kolik är ju att man inte ska gå eller longera så mycket. Hjärtat blir väldigt ansträngt när hästen har såna smärtor så man ska max gå 10 min per timme och max 2 timmar för att undvika överansträngning på hjärtat.

Bästa är ju att släppa hästen under övervakning i en hage så den kan gå, rulla runt (är naturens sätt att få igång magen) eller stå stilla som den vill. I boxen kan den ju fastna om den rullar runt.

Nä man ska absolut inte anstränga dom! Men en förstoppningskolik brukar ju inte bli pang stopp på en gång utan de grymtar lite och vill gärna lägga sig. Att promenera i lagom takt dem ger ingen påfrestning på hjärtat och är bästa sättet att få igång peristaltiken. Men så klart inte longera eller motionera på nåt sätt. Att promenera runt stallet (de brukar ju inte vara så pigga och alerta att de går på i nån hastighet heller direkt...) i hästens takt. Släppa ut i hage har jag gjort nån gång och det var ju inte direkt så att han gick runt där... utan la sig ner i stället likaväl som i boxen. Men det är ju lite olika beroende på vad för kolik det är och hur långt den har gått hur man kan behandla/röra på hästen.

Oftast finns det ju en anledning till förstoppningskolik och det uppkommer ju sällan akut, utan hästen blir trögare och trögare i magen tills det tar emot. Oftast utttorkning, oftast vintertid då de kanske dricker sämre. Vissa får det av havre, vissa av pelletsfoder. Man kan ge dem salt i fodret för att de ska bli törstiga och dricka bättre, olja i maten profylaktiskt, vetekli sägs vara bra. Nån som vet hur mycket vetekli som är tillräckligt för att det ska ha nån effekt i hästens långa tarmar?

Jordbruksverket har ett centralt ansvar för tillsynen över veterinärerna och länstyrelserna (länsveterinärerna) har ett regionalt. Dvs kontroll över att den enskilde veterinären följer de regler som denna är ålagd att följa. Vid misstanke om att en veterinär agerat felaktigt i behandlingen av ett djur eller brustist i sitt ansvar är det den Veterinära ansvarsnämden som beslutar och utreder i ärendet.
:mad:Någon här har ju helt klart brustit i sitt ansvar.
Man är skyldig som legetimerad veterinär att behandla alla djur ( vet ej var du fått det ifrån att de skulle prioritera jordbrukets djur ( vilka som nu räknas hit ) har man inte möjlighet pga att man är mitt uppe i en behandling så ska man kunna hänvisa till jourhavande veterinär och denna ska finnas tillgänglig så att djurägare kan ta sig dit eller att jourhavande kommer ut detta gäller i alla akuta fall.
Vad jag menade var att man kan ringa till Veterinära asnvarsnämden och fråga hur man ska agera när den jourhavande veterinären svarar att han inte kan åka ut för att detta inte är hans distrikt. Frågan är då finns inte jourhavande veterinärer i alla distrikt eller ska den som har jouren just då ändå täcka fler än ett distrikt.
Veterinäres ansvarskyldighet finns reglerat dels i Behörighetslagen 1994:844 ändrad 2002:549 och i Veterinära författningshandboken (VF) SFS 1971:810 ändrad 2004:259 se punkt c) Förordning om allmänn veterinärinstruktion §15:1:angel:

Förvisso men det är faktiskt så att jordbrukets djur går före. Det är liksom det som DVs uppdrag. Är då jourhavande upptagen så är han. Jmf med läkare vilken läkare avbryter en behandling av en akutpatient för att hoppa över till nästa - det är ju därför det uppstår köer.

I det statliga uppdraget ingår även att ha beredskap för akuta sjukdomsfall och smittskydd - dygnet runt året om men det innebär inte att alla har jour samtidigt.

De enskilda veterinärstationerna ansvarar för att ge service främst inom sitt eget geografiskt fastställda område

Känner igen det där...och det enda jag kan säga om man har en häst med kolik det är åk in i tid till djursjukhuset istället för att chansa och vänta. Nu skrev du att djursjukhusets reception var stängd:confused:vilket för mig låter väldigt märkligt, har aldrig hänt mig att de inte svarat faktiskt.

Min häst insjuknade i svår kolik och jag gjorde som ni, jagade förtvivlat olika veterinärer och ingen ville/kunde komma ut. P g a att jag velade aningens för länge så blev det akut ambulanstransport till Hbg, hade jag åkt direkt så kunde vi förmodligen kört själva.
Personligen tycker jag att många distriktsveterinärer är UNDER ALLA KRITIK just nu, i a f här i Skåne. Jag vet inte vad som hänt, tycker att det skett en kraftig försämring i både service, bemötande samt förmåga att ställa en korrekt diagnos:(

Delvis Knapp-lån!

TAck för alla svar! Tror jag ska slå en signal till vetrinärenas ansvars nämnd och höra bara vad man ska ta sig till vid en sådanhär situation! Bra förslag, TAck!

Sedan som någon nämnde om dagens rekomendationer om att man endast ska gå max 10 min under kortare tid, för att inte få hjärtat överansträngt var helt nytt för mig, jag kan helt ärligt säga att vi traskade omkring en kvart 5 min paus en kvart under säkert 3 timmar, minst! Hade också varit bra att få det som rekomenadtion!

Sen var dte någon som sa att den personligen hade åkt direkt till djursjukhuset, det hade jga helst gjort med, men efetrsom det inte var min egna häst så ville ägarna först ha en bedömning av vetrinär på plats innnan de åkte in (det kostar ju ändå en del att åka in), när inte receptionen heller var öppen (mkt märkligt) så var det svårt att rådgiva med dem också.

Sen var dte en som skrev det här om att inte vetrinären ringt upp och att den kanske var upptagen i något viktigt, tycker ju ändå helt klart att vetrinären ska ringa upp dagen efetr eller vad som helst för att höra hur det gått med hästen och berätta varför man inte ringt upp tidigare. Då skulle iallafall mitt förtroende vara starkare inför nästa gång vetrinärhjälp behövs.

JAg har nämligen vart med när min förra ponny (under annan ägare) dog i kolik för 1 ½ år sedan, och det är inget jag vill uppleva igen, men denna gång kom vetrinären ut och var oerhört duktig, tyckte verkligen mycket om henne och hon kom från distriktsvetrinärerna.

MEn tack för all hjälp och alla tips! Jag är rätt ny inom hästsporten och håller fortfarande på att lära mig!

Liknande trådar

Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 346
Senast: krambanan
·
L
Katthälsa Natten till gårdagen gick min lilla exotictjej bort. Hon var en liten tös på 7 månader, mest i växten vilket vi trodde härrörde från...
Svar
7
· Visningar
1 843
Senast: Hedwig02
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 239
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 559
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar