T
Tornado
(Varning för lite skriva-av-sig-tråd)
Jo, igår hände det en sak som gjort mig väldigt upprörd.
Jag kom till stallet där en tjej står med en ponny som visar tydliga koliktecken, jag är inte jätte kunnig inom området och tjejen med hästen har aldrig varit med i en koliksituation.
Jag ringer då upp en tjej som jag vet har erfarehet och kunskap inom området för att få råd om hur vi ska göra med att ringa vetrinär och vad vi ska göra under tiden.
Vi börjar ringa vetrinären efter att hästen visat första tecknet för ca en timme sedan. Jag ringer först då distriktsvetrinären där det går på telefonsvarare som hänvisar till lokala djursjukhuset vid akuta fall, och också till deras mottagning. Jag pratade också in på telefonsvareren namn, problem och nummer (denna har fortfarande inte ringt upp).
Jag ringer upp på båda dessa nummer samtidigt som hästen visar allt mer att den har väldigt ont och vi får verkligen anstränga oss för att hålla henne på benen.
När jag ringer till djursjukhuset går telesvarare på och berättar att receptionen har stängt och hänvisar till jourhavande vetrinär. jag ringer upp denna som berättar att de varken tillhör vårt distrikt eller tar emot hästar.
Jag provar då ringa på alla nummer till våra lokala vetrinärer, ingen svarar. När jag ringer upp mottagningen för den lokala distriktvetrinären får jag en hänvisning till en distriktsvetrinär, som svarar. Men denna är inte i vårt distrikt och kan inte komma. Men jag får ändå ett nummer till en vetrinär som är i grann distriktet och ringer upp. Denna svarar även den men kan inte komma pågrund av avståndet.
Jag ringer också upp alla de kliniker som ligger på ett rimligt avstånd.
Jag ringer i ungefär 2 timmar utan att få tag på mer än två vetrinärer på alla nummer.
Hästen börjar nu piggna till och det verkar som om koliken börjar gå tillbaka, men ägaren vill ändå ta ut vetrinär och även prata med en om rådfrågning inför natten, vi fortsätter ringa samtidigt som vi går med hästen. Ringningen pågår i ungefär 1,5 timme till utan att vi får ett enda svar, jag hittar ytterliggare nummer, och ringer ofta upp på distriktsvetrinärens nummer.
Hästen visar nu inga tecken på att vilja lägga sig ner om vi stannar med henne och vi beslutar på egen hand att ställa in henne i boxen, med endast tillgång av vatten.
Vid det här laget har vi lämnat ett antal röstmedelanden där vi ber jourhavande vetrinär att ringa upp snarast samt nummer till två mobiler, ingen har ringt till någon av dessa mobiler än och det är mer än ett dygn sen detta hände.
Hästen verkar nu hämtat sig efetr koliken och ägarna går regelbundet ut och rör på henne.
Nu hade vi tur att detta gick tillbaks av sig självt, men vad gör man när man står med en dödssjuk häst och det inte finns en enda vetrinär som kan komma till vårt distrikt att få tag på? När receptionen i djursjukhuset har stängt?! och jourhavande distriktvetrinär inte ringer upp på de medelanden man lämnat?
Jag är helt oförstående om hur dte kan gå till såhär? Man måste ju ha någon som täcker upp vid akuta fall om distriktsvetrinären är ute på annat.
Någon som varit med om liknande och vad har ni gjort för något för att underlätta för nästa gång?!
Mitt förtroende för Distriktsvetrinären sjönk så fort nu, när dom inte ens kan ringa upp när man talat in på mobilsvar.
Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta på den..
Förlåt för lite skriva av sig tråd, men jag blir så upprörd av detta!
Jo, igår hände det en sak som gjort mig väldigt upprörd.
Jag kom till stallet där en tjej står med en ponny som visar tydliga koliktecken, jag är inte jätte kunnig inom området och tjejen med hästen har aldrig varit med i en koliksituation.
Jag ringer då upp en tjej som jag vet har erfarehet och kunskap inom området för att få råd om hur vi ska göra med att ringa vetrinär och vad vi ska göra under tiden.
Vi börjar ringa vetrinären efter att hästen visat första tecknet för ca en timme sedan. Jag ringer först då distriktsvetrinären där det går på telefonsvarare som hänvisar till lokala djursjukhuset vid akuta fall, och också till deras mottagning. Jag pratade också in på telefonsvareren namn, problem och nummer (denna har fortfarande inte ringt upp).
Jag ringer upp på båda dessa nummer samtidigt som hästen visar allt mer att den har väldigt ont och vi får verkligen anstränga oss för att hålla henne på benen.
När jag ringer till djursjukhuset går telesvarare på och berättar att receptionen har stängt och hänvisar till jourhavande vetrinär. jag ringer upp denna som berättar att de varken tillhör vårt distrikt eller tar emot hästar.
Jag provar då ringa på alla nummer till våra lokala vetrinärer, ingen svarar. När jag ringer upp mottagningen för den lokala distriktvetrinären får jag en hänvisning till en distriktsvetrinär, som svarar. Men denna är inte i vårt distrikt och kan inte komma. Men jag får ändå ett nummer till en vetrinär som är i grann distriktet och ringer upp. Denna svarar även den men kan inte komma pågrund av avståndet.
Jag ringer också upp alla de kliniker som ligger på ett rimligt avstånd.
Jag ringer i ungefär 2 timmar utan att få tag på mer än två vetrinärer på alla nummer.
Hästen börjar nu piggna till och det verkar som om koliken börjar gå tillbaka, men ägaren vill ändå ta ut vetrinär och även prata med en om rådfrågning inför natten, vi fortsätter ringa samtidigt som vi går med hästen. Ringningen pågår i ungefär 1,5 timme till utan att vi får ett enda svar, jag hittar ytterliggare nummer, och ringer ofta upp på distriktsvetrinärens nummer.
Hästen visar nu inga tecken på att vilja lägga sig ner om vi stannar med henne och vi beslutar på egen hand att ställa in henne i boxen, med endast tillgång av vatten.
Vid det här laget har vi lämnat ett antal röstmedelanden där vi ber jourhavande vetrinär att ringa upp snarast samt nummer till två mobiler, ingen har ringt till någon av dessa mobiler än och det är mer än ett dygn sen detta hände.
Hästen verkar nu hämtat sig efetr koliken och ägarna går regelbundet ut och rör på henne.
Nu hade vi tur att detta gick tillbaks av sig självt, men vad gör man när man står med en dödssjuk häst och det inte finns en enda vetrinär som kan komma till vårt distrikt att få tag på? När receptionen i djursjukhuset har stängt?! och jourhavande distriktvetrinär inte ringer upp på de medelanden man lämnat?
Jag är helt oförstående om hur dte kan gå till såhär? Man måste ju ha någon som täcker upp vid akuta fall om distriktsvetrinären är ute på annat.
Någon som varit med om liknande och vad har ni gjort för något för att underlätta för nästa gång?!
Mitt förtroende för Distriktsvetrinären sjönk så fort nu, när dom inte ens kan ringa upp när man talat in på mobilsvar.
Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta på den..
Förlåt för lite skriva av sig tråd, men jag blir så upprörd av detta!