Vad gör man när man inget kan göra?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Hoppryttaren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 11 122
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag förstår att du är frustrerad.

Men du har ju fått ganska mycket av dina föräldrar ändå verkar det som? Man kan inte få allt. Själv fick jag ingen möjlighet att tävla/träna överhuvudtaget förrän jag blev myndig och fick körkort och själv kunde ta bil och transport och ge mig iväg. Hästen hade jag själv sommarjobbat ihop till.

Hur många hästar har du? Kan du inte sälja så att du bara har en kvar, så det inte blir så mycket körning för dina föräldrar?

Kan du inte hitta något lämpligt träningsställe i skogen? Kanske några backar du kan skritta uppför? Jag menar du behöver ju inte rida ett perfekt dressyrpass ute i skog/fält (även om det kan funka) utan du kan ju hitta lämpliga träningstillfällen om du bara anstränger dig lite.

Lycka till :) (önskar att jag också haft tävlingshästar när jag var 17..) och en mamma som vågade köra transport!

På detta hala underlaget så vågar jag inte riskera att hästen blir rädd, börjar springa och halkar, skadar sig. Och så är det över för den sässongen!
Jag vet att man borde varriera underlaget osv.
Men när jag kommer hem är det kolsvart ute.
Jag kan ju inte precis bege mig ut i mörkret där varken hästen eller jag ser ngt.
En pannlampa ... naeej.

Varför inte? Jag har ridit på vintrarna med bara månen och stjärnorna som ljus, ibland barbacka och i bara grimman i full galopp på en het fullblodskorsning och många rider med orienteringslampa. Låter som ursäkter och bekvämlighet från din sida.

Jag har inte precis någon drömskog här.
berg, stora stenar, hålor, rävsaxar, skräp, glas, höjdskilldnader i marken som kommer plötsligt, taggtråd, SKITSKOG helt enkelt :/

Ja, det är klokt om du känner dig osäker på hästen, att ta det varligt. Har du tömkört nåt? Lite alternativ till ridträning, menar jag. Variera lite och ta en promenad vid handen (typ långa tyglar, en variant av tömkörning där man går vid hästens sida utan gjord). Det stärker banden er emellan och du ser hur hästen reagerar ute. Sen kan du börja när våren kommer, att jobba på att få kommunikationen att funka även utanför ridbarnan. Tror du kommer att fixa det bara du tar ett djupt andetag och ser lite ljusare på tillvaron.

Om du tränar hårt en dag i ridhuset kan du ju ta promenaden dagen efter, tömkörningen dag två och sen ett lättare pass uppsuttet om du hittat något fält eller ett skogsparti som känns bra. Det bygger även det ;)

Det är inte så jvla lätt att rida ute i skogen när man har hästar med så himla mycket energi i sig.
För dem innebär skogen bara bus och lek.
De blir rädda för ALLT som rör sig.

Börja rid ut lite mer.. Klart som fan hästarna är livrädda för allt som finns om du bara sitter och nöter inomhus i ett jäkla ridhus.

Detta ser man dagligen i bland ryttare man känner till..
Enda som gör är och nöter i ett spår i en paddock eller ridhus dag efter dag.. STACKARS HÄSTAR!
Sen när väl hästarna får komma ut är det ju klart dom är pigga och hoppar till för ett grässtrå....
Vem skulle inte vara det??
Nej ut i naturen och träna lite. På så sätt får du även en mer stabil häst...

I mina öron låter du totalt bortskämd!

Kan du inte passa på imorgon om du är ledig att leta upp en bra runda och rida den nu i helgen först i dagsljus och sen fungerar det kanske att rida i mörker också?

Det är inte så jvla lätt att rida ute i skogen när man har hästar med så himla mycket energi i sig.
För dem innebär skogen bara bus och lek.
De blir rädda för ALLT som rör sig.
Det är OMÖJLIGT att få dem att koncentrera sig.
Man kan omöjligt rida markarbete på en rak stig som inte är bredare än hästen!

Hästar blir så när de bara rids i ridhus.

Du får ju offra lite om du nu vill hålla på med tävlande, du kan inte förvänta dig att dina föräldrar ska köra på dig hela tiden :crazy:

Eller så får du väl helt enkelt stå ut och stalla upp hästarna på den jvla ridskolan så du slipper rida ut och låta hästarna få ha lite kul.

Om dina hästar är rädda för allt utomhus, hur fasen klarar du dig på tävlingsplatserna?

Nej, jag säger som de andra, leta rätt på en slinga, släng på alla reflexer och stärk er tillsammans genom lite nya upplevelser.

Det verkar som att om man vill komma någonstans i denna sporten så ska man inte ha någon häst.. Man ska ge sig ut i världen, börja jobba hos en elitryttare och bli upplärd av honom/henne.

Eller så försöker man göra det bästa av situationen. Se det såhär, du har flera duktiga hopphästar som du har möjlighet att träna mångsidigt. Du har föräldrar som hjälper dig. Alla proffsryttare har inte ens det - många får börja från absoluta botten.

Visa att du inte ger dig! Om du ska bli proffsryttare så måste du kämpa hårt, men det är det väl värt om det är din dröm? Vad är egentligen då några ridturer i mörkret, som kommer att svetsa samman dig och dina hästar och göra de betydligt säkrare inför "läskiga" saker inom sinom tid.

Ska man bli tagen seriöst och kunna kalla sig proffs med gott samvete bör man kunna hantera sina hästar på andra ställen än i ridhuset.
Som du låter i tråden just nu är du en bortskämd skitunge som precis börjat inse att man inte kan få allt man pekar på.

Välkommen till verkliga världen. Bli vuxen och face the facts.

Det blir ju en ond cirkel också. Självklart har hästarna massor av energi om de bara går ett par gånger i veckan = du rider ännu mindre = hästarna blir ännu piggare osv.

Rid ut och lär dem att ridas ut! Annars kan du ju alltid gå till en äng eller så och longera innan du hoppar upp för att de ska få utlopp för lite energi. Rid dressyr på en äng, där finns det väl inte såå mycket att bli rädd för? Och, ju mer du rider ut, ju säkrare kommer hästarna att bli.

Jag har inte precis någon drömskog här.
berg, stora stenar, hålor, rävsaxar, skräp, glas, höjdskilldnader i marken som kommer plötsligt, taggtråd, SKITSKOG helt enkelt :/

SKIT URSÄKTER! säger jag, så ser de flestas skogar ut och vet du vad en häst är en häst och ingen porslinsdocka hästen har 4 ben och 2 fungerande ögon som de kan ta sig igen svår terräng med om man vill, men du vill ju inte!
Hästar precis som människor ser i mörker.

Hur kan en fälttävlans häst och så många andra hästar ta sig fram i den terräng du beskriver men inte du?

Du verkar verkligen leva i en drömvärld som inte finns någonstans på riktigt, vart du än kommer kommer du att mötas av skitjobbiga hinder som DU måste ta dig över som ingen annan kan lösa åt dig så dags att växa upp och göra något åt saken det är du stor nog för.

Känner nog ingen framgångsrik tävlingsryttare/ryttare som enbart rider i ridhus....
Håller med några utav de ovanstående, inte konstigt om dina hästar är överhettade såfort de får gå ut!

Variation är bra. Tror inte skogsridning skadar dina hästar. Håller med dig om att det kan kännas tungt att ge sig ut denna årstid, men det funkar faktiskt.
Mina skogar är inte idealiska, vägarna är isiga.... Man får bita ihop och kämpa lite.
Jag har inte ridit i ridhus/ridbana/upplyst på 2 månader nu. Konstigt nog funkar det rätt bra. På med reflexer, brodd och pannlampa bara.

Och... Jag har två glada, vältränade hästar som dessutom är mycket arbetsvilliga!
Gud vad tråkigt att bara traska i ett ridhus hela vintrarna.....:eek:

Känner nog ingen framgångsrik tävlingsryttare/ryttare som enbart rider i ridhus....

Var det inte Helena Lundbäck som efter att ha tränat hos Ludger Beerbaum uttalade sig om att numera skulle hon bara rida i ridhus för så gjorde de hos Ludger och det funkade ju bra. HL är ju tämligen framgångsrik, går ju inte att förneka.

Eller uttalade hon sig klantigt som vanligt där och blev felciterad kanske?

Efter att ha läst dina svar i den här tråden så kan jag bara konstatera att du verkar fruktansvärt bortskämd. Har du inget bättre att ligga och gråta för på kvällarna så har du verkligen inte haft ett svårt liv.

Du slänger ju ur dig meningslösa bortförklaringar vad folk än säger till dig. Vad trodde du att vi skulle svara när du la upp den här tråden? "Åhh, stackars dig, vilka dummiga föräldrar du har :mad: De fattar ju iiiingenting... Du borde rymma hemifrån eller polisanmäla dem för vanvård av dig och hästarna eller något!"

De allra flesta ungdomar med drömmar om att bli elitryttare har ingen häst, de har nämligen inga föräldrar som har råd att hålla dem med häst. De som faktiskt har häst har ofta inte tillgång till ridhus, många inte ens till ridbana. Då får man ta på sig pannlampan (eller vänja sig vid att rida i mörkret vilket går utmärkt), dra på sig thermobrallorna och RIDA. Det är det som kallas verkligheten och den kommer du att vakna upp till i resten av ditt liv, både i hästvärlden och över allt annars.

Klarar man inte av sina hästar ute, så får man antingen se till att vänja hästarna vid att ridas ut, låta hästarna stå från oktober till maj eller så får man göra sig av med hästarna. Betalar man för sina egna hästar med egna pengar så har man dessutom alternativet att man kan flytta hästarna till ett ställe som är dyrare men har ridhus. Betalar någon annan för ens hästar så ska man fundera på om man inte ska vara lite tacksam över att ha en av de dyraste intressena som finns, och ändå slippa kostnaderna. Då är det inte läge att gnälla på att man inte har ett ridhus, tycker jag.

Jag blev faktiskt valdigt illa berord nar jag laste ts forsta post.. Har ar en tjej som har sina hastar HEMMA och klagar pa det och sen finns bara det j**vla ridskolan (med ridhus) att stalla upp dem. Hon vill inte rida ut for hastarna kan skada sig, dock ar de broddade, men kan fortfarande skada sig.. Skogen ar for dj*vlig, men inget ar sagt om garden och akrar men det ar val ngt fel pa det ocksa.. sen att foraldrar skrattar at henne, ja det ar inte heller bra.

TS jag ar ledsen men du later definitift som den mest bortskamda shit ungen jag har traffat pa. Plus ditt sprak ar fruktansvart.. Kan du over huvudtaget saga en mening utan att svara?? OK har inte med detta att gora men i alla fall..

Nej det ar dags att inforskaffa en pannlampa, massor av reflexer for dig och hasten och ge er ut aven om det ar morkt.. Sjalvklart borja i dagsljus, hitta en slinga du kan kanske markera, garna med reflextape (det finns sana som lyser i morkret) sa du kan se med din pannlampa var slingar gar...
Och rid dina hastar ute i markerna, de tycker det ar jatteskoj darfor blir de pigga. Inte for att vara dum med dig...
Jag sitter och funderar om du kanske ar sa van att bara rida i ridhus/pa paddock att du egentligen inte har erfarenhet att rida ut i naturen?? DDet ar ju vanligt om man endast har tralat runt pa volten..
Jag hoppas du kommer fram till att du har det jattebra, och har du mer an en hast, vilket det later som, kanske ta med en kompis som du vet kan rida hyffsat och rid ut och trekka, basta motionen och muskelbyggnaden ar ju fran klattring upp och ner, inte full fart over hinder hela tiden..

En gang for lange sedan var min kompis tillsammans med en travtranare och jag red med henne i bland.. Dagen innan lop var vi ute och galloperade dessa travhastar i skogen mellan traden.. Och ta mig tusan, hastarna vann.. varenda gang..
Lycka till och hoppas din framtid blir vad du vill att den skall bli..

Ska man komma någonstans i den här sporten så äår det hårt arbete som gäller.
Så enkelt är det.
Har man problem av något slag får man lösa det.
I mina ögon har du knappt ett problem ens.:p

Visst kan det vara mer än motigt när det är kallt, blåser isvindar och är kolsvart ute, men det finns inget som säger att du inte KAN rida.

Pulsa i snön-jättebra träning för både dig och häst, du tränar lättasitsen under ridningen!
Långa skritturer-bygger upp massor både senor, muskulatur och faktiskt konditionen. Se till att skritta i rask tempo en och en halv timme, har du fler hästar räcker det med varannan dag.
Korta galoppintervaller.
Hoppning någon dag i veckan elelr varannan vecka i ridhus.

Dessutom är det inte alls många tävlingar nu så de flesta ger sina hästar en vintervila i den bemärkelsen att de hålls igång enligt ovan.

Is och snö är helelr inget större problem såvida du inte har shettisar med väldigt korta ben. De kan möjligtvis försvinna i drivorna:D

Vintersko med snösulor samt antingen guldskor med fasta brodd eller vanliga med fyra brodd i. Is och snö är BRA underlag.
Harva runt i ridhus är oftast mindre lyckat och mindre variation på underlagen.

En riktigt bra isgata med någon centimeter packad snö är finemang:d

Tror det är belgien? som ordnar internationnella tävlingar varje år, utomhus på snö!

Ang att komma någonstans. Man kommer dit man tar sig, inte dit man förväntar sig att andra ska ta en.:idea:

Förstår att dom tycker du är fjantig. Lite överdrivet att gråta över att du inte kan träna så mycket som du vill. Det är många som är i din sits och gör de bästa av situationen. Kanske kan hoppa av din linje och byta till ett hästgymnasium på annan ort?

Eller så får du välja ridskolan med dåliga hagarna. Min häst har stått på ridskola i 4 år i en liten fålla och det funkade bra, inte optimalt men vill man satsa får man ta de som finns.

och juste, om hästarna kan skada sig ute i skogen, så vågar du väl inte heller släppa ut dom i hage? Så ridskolan kan väl passa ändå. Mycket större skaderisk i hage när du inte kan hålla koll på dom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 438
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 949
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka