Vad gör man med en hund som "Tunnelpissar"

Ciindy

Trådstartare
Jag och min 5 åriga norrbottenspets tränar agility för "hemmabruk". Han är jätte duktig på dom flesta hinder (förutom gungan däcket och tunneln då). Så fort han går igenom tunnlarna så pissar han (:crazy:), vad kan man göra för att ta bort detta beteende?
Hjäälp mig fort :p

Sv: Vad gör man med en hund som "Tunnelpissar"

Går det inte att få upp farten på honom i tunneln genom att skapa ett sådant sug att komma igenom att han itne har tid att stanna och kissa?
Sätt en skål med hans favoritgodis i andra änden av tunneln och skicka igenom honom. Förhoppningsvis är riktigt gott godis dragningskraft nog för att han inte ska vilja stanna och kissa? Eller hans favoritleksak.

I början när jag tränade tunnlar hade jag alltid en skål med en godis i på andra sidan. Just för att hon ska hålla god fart genom tunneln och ha sug igenom. En hund som stannar mitt i tunneln kan ju bli lite frustrerande, inte såa tt man vill krypa in och hämta dom. ;) :D

Ja... kan ju fungera... men det ärnär han blir trött som han stannar och kissar... har försökt rasta han just innan så han är nykissad men det hjälper inte mkt på en han hund...

Om har blir trött så har du tränat för länge. Det gäller att hålla träningen på rätt nivå så att hunden hela tiden är motiverad och tycker att det är roligt. Speciellt i början är det viktigt att inte köra för långa träningspass. Det ska bara vara roligt för hunden.
Så testa att rasta hunden innan träning, kort träningspass, och sen slutar du för dagen.

Han är trött jämt, höll jag på att skriva :P. men trött vet jag inte heller att jag vill kalla det igentligen snarare lite omotiverad, och det kan han vara efter ca 1 minuts agility. och vi har hållt på i snart 1,5 år

Då måste du nog först och främst hitta motivationsknapparna på honom. Han måste börja tycka att det är roligt med agility.
Vad gillar han mest? Godis? leksak? Vilken typ av beröm och uppmuntran tycker han mest om?
Du måste nog bli lite uppfiningsrik och göra träningen roligare för honom så att han får upp motivationen. För en hund som inte tycker att det är roligt är svår att lära nåt.
Det är svårt att säga så mycket när man inte sett er in action.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 765
Senast: dobbis
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar