Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag och min 5 åriga norrbottenspets tränar agility för "hemmabruk". Han är jätte duktig på dom flesta hinder (förutom gungan däcket och tunneln då). Så fort han går igenom tunnlarna så pissar han (), vad kan man göra för att ta bort detta beteende?
Hjäälp mig fort
Går det inte att få upp farten på honom i tunneln genom att skapa ett sådant sug att komma igenom att han itne har tid att stanna och kissa?
Sätt en skål med hans favoritgodis i andra änden av tunneln och skicka igenom honom. Förhoppningsvis är riktigt gott godis dragningskraft nog för att han inte ska vilja stanna och kissa? Eller hans favoritleksak.
I början när jag tränade tunnlar hade jag alltid en skål med en godis i på andra sidan. Just för att hon ska hålla god fart genom tunneln och ha sug igenom. En hund som stannar mitt i tunneln kan ju bli lite frustrerande, inte såa tt man vill krypa in och hämta dom.
Ja... kan ju fungera... men det ärnär han blir trött som han stannar och kissar... har försökt rasta han just innan så han är nykissad men det hjälper inte mkt på en han hund...
Om har blir trött så har du tränat för länge. Det gäller att hålla träningen på rätt nivå så att hunden hela tiden är motiverad och tycker att det är roligt. Speciellt i början är det viktigt att inte köra för långa träningspass. Det ska bara vara roligt för hunden.
Så testa att rasta hunden innan träning, kort träningspass, och sen slutar du för dagen.
Han är trött jämt, höll jag på att skriva :P. men trött vet jag inte heller att jag vill kalla det igentligen snarare lite omotiverad, och det kan han vara efter ca 1 minuts agility. och vi har hållt på i snart 1,5 år
Då måste du nog först och främst hitta motivationsknapparna på honom. Han måste börja tycka att det är roligt med agility.
Vad gillar han mest? Godis? leksak? Vilken typ av beröm och uppmuntran tycker han mest om?
Du måste nog bli lite uppfiningsrik och göra träningen roligare för honom så att han får upp motivationen. För en hund som inte tycker att det är roligt är svår att lära nåt.
Det är svårt att säga så mycket när man inte sett er in action.
Trädgård & Växter Allting är ju relativt... :) Jag jämför med ett gammalt köksavlopp som vi hade på vår tomt (vi hade kommunalt vatten och avlopp) och ett...
Hästhantering Även om hästen är 'cool' så kan det kosta mentalt för dem. Och det är detta som längre sammanhängande vilor är till för atr kompensera...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.