Vad gör man med en häst som kastar sig? :(

P

Paoo

Jag har en fullblodsvallack som kastar sig bakåt då han står "uppknuten" (Fastknäppt i kedjor) i lidret. I stallet sliter han sig aldrig, men det blir så jäkla dammigt om man ryktar i stallet, så stallägarna vill att vi står i lidret.

Och det är inte för att han blir skrämd av något, utan han lessnar helt enkelt på att stå där. Han sätter sig ner, sliter och sliter och drar, hoppar fram och reser sig, allt för att komma loss. Och jag har ju provat att skrika och smälla till honnom, men det funkar inte, han knuffar omkull mig. (Då han hoppar fram)

Så jag vet inte vad jag ska göra, vad gör ni med era hästar som kastar sig? Ser detta som ett stort problem..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör man med en häst som kastar sig? :(

Och jag har ju provat att skrika och smälla till honnom, men det funkar inte, han knuffar omkull mig.

:o
Nu vet jag inte vad ett "linder" är, men han kanske blir stressad av att inte se vad som händer bakom? Är han bakskygg? Om du dessutom slår honom när han, förvisso, beter sig dåligt, så kanske han förknippar uppbundna situationen med nåt dåligt

Separationsångest? Ogillar han att vara ifrån sina kompisar?

Att skrika och slå är ju sällan lösningen på något problem, sen undrar jag hur du vet att hästen inte upplever obehag utan bara "tröttnat på att stå där"?

Eftersom den uppför sig i annan miljö, så utgår jag ifrån att det inte är dumheter utan något annat.

Har du möjlighet så kan du byta ut kedjorna mot gummirep av tjockare modell, då kan hästen dra bäst den vill, den kommer inte loss och skaderisken är liten.
Ett annat alternativ är att använda ett rep av längre modell, som du trär genom tex fästringen i kättingen och fäster i grimman. Du håller, eller är snabb på att greppa repänden, när hästen börjar backa har du mycket länge rep och tid på dig att korrigera hästen frammåt. Utan att den för den delen kommer lös.

Alternativ tre, fäst små öglor av balsnöre i grimman och fäst kedjan i snörerna, som helt enkelt går sönder när hästen kastar sig, sen är det bara att leda fram och sätta fast igen.

Jag har erfarenhet av flera (ca 5) fullblod och halvblod med mycket fullblod i sig som inte kan sättas fast. Vet ej om det är slumpen eller om det är vanligt bland fullblod. Dessa har svårt med tryck bakom öronen och får panik av att vara fastbundna helt enkelt. Jag har helt enkelt löst det med att inte sätta fast dem. Lärt dem att stå lösa och stilla eller någon som håller i. De har även haft svårt med att bli dragna, tex om du ska gå in i transport eller en dörr och försöker dra i huvudet i grimskaftet (med hästen efter dig). Då kastar de sig bakåt och blir rädda.

Hej!

Kastar han sej oavsett var han står? Eller är det just i detta lider?

Min förra häst kastade sej när hon tröttnade (eller jag vände ryggen till, det gick tvärfort och vips så fick matte hämta häst i stallägarens farmors trädgård och sen planera ytterligare en resa till grim- och grimskaftaffären). Jag insåg helt enkelt att det inte gick att ha henne uppbunden och tog alltid med henne dit jag gick och lät henne vara lös (ställde in i sjukhagen tex). Efter något år gick hon utmärkt att sätta fast i väggen igen (helt utan träning!) och problemet uppstog bara varje vår när hon tyckte det var dags för bete... (det försvann också när hon blev äldre).

Min nuvarande har varit lite "kastig", men bara om jag binder upp henne längs stallväggen. Det enda jag kan tänka mej är att hon hör eller känner något som går mina klumpiga sinnen förbi och därför binder jag inte upp henne vid den väggen. Hon står snällt på alla andra ställen, så nåt är det.

Min slutsats är att är du säker på att hästen inte reagerar för något speciellt? Kanske har han blivit rädd där en gång och tycker det är obehagligt, eller så vill han inte stå där. Har du testat att binda upp på andra ställen?

Angående vad man binder uppi lärde jag mej den hårda vägen att det spear ingen roll, vill pålle komma loss, så kommer pålle loss, det är bara nåt annat än snöret som ryker...

/ Lavinia, som helst tar med sin pålle överallt och idag har mockat hagen med hjälp av pållan

Jag tror de finns en anledning till varför din häst gör så. Obehag av något slag, tryck bakom öronen som någon skrev?

Tycker du kan lära honom att stå lös, ha grimma och grimskaft som du hänger över halsen som du kan hålla i lite lätt och få tag på om de skulle behövas. Med mycket träning så lär han sig nog snart att han ska stå still, låt honom mumsa på lite hö eller så annars samtidigt så kanske de gårbättre.

Lycka till!

Dethär med att tjoa och smälla till honnom, det var inte mitt egna instiativ utan det har hästfolket i min närhet sagt att jag ska göra.

Och det handlar absolut bara om att han vet att han kommer loss om han vill, han sliter sig vars han än står i lidret (det finns fyra kättingar) och det händer aldrig något skrämmande, det är bara att han inte har någon lust att stå kvar helt enkelt.

Men jag får nog ta och lära honnom att stå lös, tack för det tipset! :)

Min häst är lite likadan.

Han är inte rädd för att sitta fast men han tycker det är trist om det inte är ngn annan häst där. Om han blir lämnad helt själv blir han lite nervös och stressad (dåligt självförtroende).
Han är dessutom så jäkla smart att han kan komma loss bla genom att knyta upp repet själv, krypa ur grimman, rycka av repet ect.
Han har lärt sig att vill han loss så kan han komma loss, tyvärr.
Om jag märker att han står och rycker säger jag bestämt nej.
Lyssnar han inte så ber jag honom flytta på sig och säger sedan stilla.
Brukar fungera om han är lugn och avslappnad men bara rastlös.

Men märker jag att han blir stressad tex när jag går och hämtar grejjer i sadelkammaren så pratar jag lugnande med honom eller visslar.
Då hör han att matte är i närheten och behöver inte känna sig lika spänd.
Är han riktigt stressad så pratar jag lugnt med honom och stryker honom i pannan.

Han har tidigare varit sådan att han inte riktigt litar på att en människa kan hålla koll så har ingen annan häst (han är låg i rang) varit i närheten måste ju han hålla koll på allt, fast han inte riktigt törs.
Är bättre nu då han verkar lita på mig allt som oftast och kan slappna av.
Matte är där och matte har koll på alla monster, ungefär :p

Nu vet jag inte hur din häst är men detta fungerar på min som är en mycket känslig kille med lite taskigt självförtroende.
Men vi jobbar på det :)

Jag hade en medryttarhäst som när man band upp henne i stalluppgången kunde få panik över att hon satt fast ibland. Det började liksom med att hon ryckte till lite med huvudet, märkte då att hon satt fast och kastade sig bakåt och försökte slita sig bort. Det enda som hjälpte då var att lugna ner henne och ha henne stående i sin box istället.

(Hon var ett eng.fullblod.)

Har en arabhingst som får panik om jag binder fast han i stallet eller något annat trångt utrymme, jag borstar han utomhus nu och där kan jag sätta fast han när jag borstar men inte när jag tar hovarna, då måste jag ha grimskaftet i handen så han inte känner sej trängd, nu är detta en träningsak då min inte är hanterad innan han kom till mej, men kan tänka mej att din häst kanske som min blir en aning skärrad av att stå bunden i det utrymmet.
Hur går det om du tar han i hagen?
Kan du inte få någon annan häst med in i lidret?

Lycka till

ang att han inte är rädd... det är inte säkert att de ser rädda ut faktiskt. Jag tycker många gånger också som att de kan se ut som om de bara "jäklas" men i själva verket handlar det om att de är rädda, eller har någon slags "nojja" tex att de inte kan sitta fast. Det behöver inte komma direkt när man sätter fast dem utan kan komma efter en stund. Detta är min erfarenhet...

Min häst är lite likadan.

Han är inte rädd för att sitta fast men han tycker det är trist om det inte är ngn annan häst där. Om han blir lämnad helt själv blir han lite nervös och stressad (dåligt självförtroende).
Han är dessutom så jäkla smart att han kan komma loss bla genom att knyta upp repet själv, krypa ur grimman, rycka av repet ect.
Han har lärt sig att vill han loss så kan han komma loss, tyvärr.
Om jag märker att han står och rycker säger jag bestämt nej.
Lyssnar han inte så ber jag honom flytta på sig och säger sedan stilla.
Brukar fungera om han är lugn och avslappnad men bara rastlös.

Men märker jag att han blir stressad tex när jag går och hämtar grejjer i sadelkammaren så pratar jag lugnande med honom eller visslar.
Då hör han att matte är i närheten och behöver inte känna sig lika spänd.
Är han riktigt stressad så pratar jag lugnt med honom och stryker honom i pannan.

Han har tidigare varit sådan att han inte riktigt litar på att en människa kan hålla koll så har ingen annan häst (han är låg i rang) varit i närheten måste ju han hålla koll på allt, fast han inte riktigt törs.
Är bättre nu då han verkar lita på mig allt som oftast och kan slappna av.
Matte är där och matte har koll på alla monster, ungefär :p

Nu vet jag inte hur din häst är men detta fungerar på min som är en mycket känslig kille med lite taskigt självförtroende.
Men vi jobbar på det :)

Jo det verkar nästan precis som min, men min är högst i rang i hagen och han har hårt psyke (men mitt är ännu starkare ;)) - men när han börjar slita sig så sätter han sig ner, hoppar och drar sig bakåt med sån kraft och snabbhet att jag inte tvivlar på att väggfästena skulle kunna gå av. Och om han inte tar sig lös så provar han med att kasta sig frammåt och sedan bakåt igen - med andra ord, så får jag aldrig något tillfälle till att säga till honnom, tyvär. Men tack för tipset :)

Jag hade en medryttarhäst som när man band upp henne i stalluppgången kunde få panik över att hon satt fast ibland. Det började liksom med att hon ryckte till lite med huvudet, märkte då att hon satt fast och kastade sig bakåt och försökte slita sig bort. Det enda som hjälpte då var att lugna ner henne och ha henne stående i sin box istället.

(Hon var ett eng.fullblod.)

Jo, han trivs bättre med att stå i boxen men stallägarna vill att vi står i lidret under sommarn för att det blir så himla dammigt i stallet. Men annars hade det varit ett bättre alternativ :)

Har en arabhingst som får panik om jag binder fast han i stallet eller något annat trångt utrymme, jag borstar han utomhus nu och där kan jag sätta fast han när jag borstar men inte när jag tar hovarna, då måste jag ha grimskaftet i handen så han inte känner sej trängd, nu är detta en träningsak då min inte är hanterad innan han kom till mej, men kan tänka mej att din häst kanske som min blir en aning skärrad av att stå bunden i det utrymmet.
Hur går det om du tar han i hagen?
Kan du inte få någon annan häst med in i lidret?

Lycka till

Jag kan nog inte stå i hagen, både för att det är för mycket utrustning som ska med ut och för att det inte går att binda upp honnom i hagen av den andledningen att han kommer att slita sig, för att han vill till de andra hästarna.

Att ta med en annan häst i lidret, skulle nog gå :)

ang att han inte är rädd... det är inte säkert att de ser rädda ut faktiskt. Jag tycker många gånger också som att de kan se ut som om de bara "jäklas" men i själva verket handlar det om att de är rädda, eller har någon slags "nojja" tex att de inte kan sitta fast. Det behöver inte komma direkt när man sätter fast dem utan kan komma efter en stund. Detta är min erfarenhet...

Ja du har rätt, det är nog en form av noja och i och med att det hänt på det stället är hästen mer nojig där och reagerar för minsta tryck mot nacken. Fullblod är precis som du skriver ofta mer känsliga för tryck mot nacken och reagerar med panik OM de känner det. Det bästa är att de kan komma loss lätt och sen stå lugnt.

TS:

Jag tycker stallägaren är en idiot och att du ska prata med denne igen ang att just din häst inte kan stå i detta "lider", den riskerar att skada sej. Fattar inte människan det så flytta till ett vettigare stalll.....

Jag tycker det är en idiot för att det blir inte mer dammigt på sommaren - är hästarna leriga så spola istället då....folk med såna där idéer är bland dom värsta när dom råkar vara stallägare och har möjlighet att utsätta andra för sina fixa idéer:crazy::cool:

Din häst blir panisk av att sitta fast. i och med att det hänt pöå detta ställe är den extra känslig för att stå där, blir stressad och då uppstår lättare situationer som gör att den känner trycket och vill då bara LOSS.
Sätt balsnören och gör inte så stor affär av det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 219
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 415
Senast: citrus
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 290
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar