Vad gör man med en haflingers man vid dressyrtävling?

M

Mandiiz

Vet ej om denna hamnat rätt & om de finns flera ..

Satt här och funderade och då kom tanken upp att jag ska tävla min ponny ( haflinger ) i dressyr till våren & sommaren och åter till detta stora problem vad gör man med manen ? Gärna bilder som sagt ! :)

Tacksam för svar !

Sv: Vad gör man med en haflingers man vid dressyrtävling?

har du en dressyrponny tycker jag du ska rycka manen! ser mkt prydligare ut. om inte du ska visa hästen på utställningar så är det ingen ide att ha lång man..

Ponny-/ ardennerfläta.

ardennerflata.jpg

Nej :eek::eek:!!

Det är ju totalt helgerån att rycka manen på en haflinger!!!

TS Har tyvärr ingen bild men gör en fin ponny/ardennerfläta :).

Några tips för att få en sån bra? Min går alltid upp i mitten när hästen börjar jobba och kröka på nacken :(

Du får helt enkelt träna på att bli bättre på att fläta. Du ska ha samma "tryck" under hela flätningen så att du inte tappar taget för då blir flätan lös. Ett problem kan också vara att du tar för tjocka "tester" när du flätar, ta minder och flera istället. Om den har "omöjligt" tjock man an du kanske dela på manen och göra en fläta på varje sida om mankammen!?

Kolla den spanska hästen på bilden, jättefin fläta!!

Tycker absolut inte att du ska klippa/rycka manen!!

Lycka till

äh är det väl inte, då ser den ju bara ut som en prydlig ridponny istället för et kallblod=bra. :p

Några tips för att få en sån bra? Min går alltid upp i mitten när hästen börjar jobba och kröka på nacken :(

Man maste verkligen flata stenhart och dra at ordentligt efter varje gang man tagit nytt. Borjar den "falla" redan vid flatningen sa haller den inte nar man sedan rider. Traning, traning och traning ar det som galler !!! Oj oj, du skulle ha sett mina flator i borjan. Det var ingen vacker syn inte :D

Tva till pojkar med flatad man;

äh är det väl inte, då ser den ju bara ut som en prydlig ridponny istället för et kallblod=bra.

Hm, ja det klart om man skäms för att man rider en haflinger så är det kanske ett bra sätt ;).

man bör väl inte skämms bara för att man vill ha en snygg häst... känner en haflinger som har kort man och han är jättesnygg med det.

Ok, vi har bara olika åsikt om vad som är snyggt helt enkelt :).

Jag tycker den långa vita manen är en så stor del av haflingerns identitet att den bör vara kvar vad man än sysslar med för tävlingsgren. Jag tycker flätan som visats i tråden är supersnygg på alla sorters hästar och ett bra alternativ om man inte vill rycka. Men alla gör ju som de vill så klart.

Fläta upp den i en ardenner fläta, vanlig eller vrängd!;) med lite träning går dom att få riktigt snygga!
Som nån annan skrev så är det viktigt att dra åt flätan hela tiden så att den inte hänger ner på halsen!
Och en knopp i pannluggen om den inte är för tjock!

Klipp eller ryck inte manen! Då får man en trist ponny som inte syns i mängden istället för en långhårig skönhet!!!:angel::)

bilder079.jpg

Tacksam för alla svar.

När hon gick på ridskola hade hon kort man men sen sparade ja den till ganska långt men nu , så är den ganska kort men på utväxt igen . Så jag tkr personligen att kallblod ska ha mkt man och min madame får oftast lockig till på köpet :)

Det händer min nordis också.

Sist så satte jag bara gummisnoddar längs manen för att få över den på en sida. Jag delade upp den som för knoppning, men satte bara en snodd högt upp och i jämnhöjd hela vägen. Då kunde man trolla lite också.

Väldigt enkelt, men det såg ändå prydligt ut och publiken gillade det ( inte tävling, men clinic och man vill ju se prydlig ut då också)

Sist så satte jag bara gummisnoddar längs manen för att få över den på en sida. Jag delade upp den som för knoppning, men satte bara en snodd högt upp och i jämnhöjd hela vägen. Då kunde man trolla lite också.

Väldigt enkelt, men det såg ändå prydligt ut och publiken gillade det ( inte tävling, men clinic och man vill ju se prydlig ut då också)

Så har även vi gjort när våran haflinger tävlade, hans man är helt vit liksom snoddarna så det brukar bli rätt snyggt.
Så är den även på träning för att man ska se var man har hals och huvud. Sen brukade vi avsluta med två flätor i pannluggen, en på vardera sida.

Viktigt att inte ha haft för mycket pälsglans i dagarna innan, dvs. ingen alls. för då glider manen för lätt ur flätan.

lät som en ganska bra ide endå , men som sagt så fort min ponny kröker på nacken så flyger allt ur . haha som sagt

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 983
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama