Vad gör man med en 10-månadering?

Dreamer

Trådstartare
Hej Buke, det här blir min första tråd här på Föräldrar, hoppas ni övriga hästmänniskor med barn kan råda mig lite. Jag har, likt en annan användare skrev, en oerhört "snäll" bebis på 10 månader. Och jag har ständigt dåligt samvete för att jag leker/jollrar/hittar på aktiviteter/sjunger för lite. Lägg därtill att han i hela sitt liv fått följa med till stallet nästan dagligen och sitta still i sin vagn medan jag och/eller pappan går och mockar, fixar, rider. Jag har fruktansvärt dåligt samvete men jag vet bara inte vad man ska hitta på med honom! Han kan inte gå själv, bara med hjälp från vuxen. Gåstol fattar han inte alls vad man ska göra med, har försökt 3-4 gånger men han sitter bara där och tittar undrande på mig med sina rådjursögon. :cry: Lära-gå-vagnen är läskig :crazy:. Han verkar ha tröttnat på alla sina leksaker också samt alla andra objekt i lägenheten och stallet där han får lov att vara, för nu börjar han istället utforska det han inte får lov att röra (tv-knapparna, skorna i hallen, toaletten :angel: ) Så det känns som att jag borde göra mer med honom. Men jag kan bara ett tiotal barnsånger och de är jag sjukt trött på att sjunga, titt-ut-lekar är roliga i några minuter men sen tröttnar man ju som vuxen.
Åhh jag ÄR ingen barnmänniska. Jag tycker inte det är kul att leka och jag har ingen fantasi att hitta på passande lekar för hans ålder. Längtar tills han blir så gammal att vi kan spela boll, gå på djurpark eller akvarium, cirkus, sånt som är kul liksom.
Nån som har en idé..?

Sv: Vad gör man med en 10-månadering?

Men du...om de är synd om din 10-månaders som får vara med i stallet och har de som du skriver så är det väldigt synd om vår 10-månaders dotter med..vi har de precis likadant, men måste för annars funkar inte vårat liv! tycker inte du ska ha dåligt samvete för jag tycker inte man ska behöva aktivera och ha dom sittandes på en hela tiden...de gjorde inte mina föräldrar och jag lärde mig leka JÄTTEBRA själv! min har börjat krypa och sitter så hon får sitta i vagnen eller på ett hästtäcke på stallgolvet...jag lovar dig att när din börjar gå så kommer du tycka att de va väldigt skönt när du visste vart du hade honom ;) sluta ha dåligt samvete för då ska jag med ha det!

Hej Buke, det här blir min första tråd här på Föräldrar, hoppas ni övriga hästmänniskor med barn kan råda mig lite. Jag har, likt en annan användare skrev, en oerhört "snäll" bebis på 10 månader. Och jag har ständigt dåligt samvete för att jag leker/jollrar/hittar på aktiviteter/sjunger för lite. Lägg därtill att han i hela sitt liv fått följa med till stallet nästan dagligen och sitta still i sin vagn medan jag och/eller pappan går och mockar, fixar, rider. Jag har fruktansvärt dåligt samvete men jag vet bara inte vad man ska hitta på med honom!

Men å, hoppas att du kan dumpa ditt dåliga samvete pronto och istället vara glad (och tacksam!) över att ha en nöjd liten kille! Han får ju vara med och han har verkar ju ha fullt upp med sitt pyssel och sin utforskning, utan att ni behöver roa honom 24-7!

Vi har också en 'ickekrävande' grabb som från vagnen har fått ta del av många timmars renovering och bygge och en väldig massa mockning och hundpromenader och turer till stranden med hästarna och picnicar i skogen osv. Utöver det har han 'lös' fått utforska världen mestadels på egen hand, först i marknivå och sedan på lite högre höjder...

Vi har förstås pratat och gosat massor, men vi har inte stimulerat honom supermycket med ramsor och lekar - och vi har faktiskt inte upplevt att det har behövts heller. Vi har faktiskt varit angelägna om att han ska lära sig att pyssla själv också, olikt många andra 'förstabarn' vi träffat som kräver fullständig och total uppmärksamhet av sina föräldrar... Det hade vi inte orkat med, vi är väl inte den typen av föräldrar.

Nu är han två år och han bara älskar att vara med - han skruvar IKEA-möbler, smular jäst i bunken, sorterar hylsnycklar och bestick, mockar och kör gödselkärran. Vi har byggt en sandlåda åt honom som han spenderar mycket tid i och ett av vårens projekt är att göra en klätterställning också. Han går på dagis ungefär 5 timmar om dagen och trivs kalas där, och där får han massor av ramsor och organiserade aktiviteter. På söndag ska han börja på minigympa och lite längre fram så blir det väl ridlekis. Men framförallt så får han hänga med oss! Imorgon så blir det loppis och vernissage t ex :)

När ska du börja jobba? Kan ni dela upp föräldraledigheten så att ni jobbar halvtid båda två?

Själv märker jag att jag är en betydligt bättre förälder när jag inte behöver vara det på heltid, jag tyckte jag hade svårt att underhålla vårt barn sista tiden innan jag började jobba, då var han 5,5 månader när jag gick tillbaka på halvtid. :)

Vår fröken har aldrig varit av den stillsamma sorten (det var en lättnad när hon lärde sig krypa, innan dess hade hon en period när hon var missnöjd med allt), men hon är ganska duktig på att roa sig själv.
Vi har tagit bort allt som är förbjudet, visst sjutton pillrar hon på saker men hon måste ju få upptäcka världen. Vid snart 14 månaders ålder kan hon tex öppna skivfacket på DVD-spelaren, ta ut skivan, lägga tillbaka den rätt och stänga. Inte för att titta på film utan för att det är kul att öppna och stänga :D
Lyfter man upp henne på toastolen kan hon spola, hon "hjälper" till att plocka i tvättmaskinen och att plocka ur diskmaskinen.

Så mitt förslag är dels att försöka minska ner på antalet saker han inte får göra/röra, antingen tejpar ni för knapparna på TV:n eller accepterar att han provar dem, skorna kan man förvara i ett skåp tex. Så att han får utforska mer saker, han ser ju att ni håller på med dem så då är det ju spännande.

Och så engagera honom i vardagliga saker, det tar längre tid att stoppa i tvätten med hjälp av en liten, men förhoppningsvis får man ett lite gladare barn så.

Nu är ju vår tjej lite äldre, men hennes favoritlek är att gömma sig eller att leta saker. Hon sätter sig bakom en gardin eller möbel och så går jag runt och ropar "vaaaar är Mira" medan hon fnittrar, efter en halv minut tittar hon fram och då blir det stort jubel. Hon har även ett kärt gosedjur som heter tiger som "rymmer" ibland, då går vi runt och letar tillsammans och lika stort jubel förstås när hon hittar sin tiger.

Annars så behöver man ju inte snöa in på barnvisor bara för att man har barn, dottern gillar att dansa till Bon Jovi, Markoolio och Metallica lika gärna, då slipper man sjunga utan kan hoppa runt lite och så hänger hon på :bump:

Och släpp det dåliga samvetet! Man behöver inte aktivera dem hela tiden, de har fullt upp med att växa upp och förstå sig på sin omvärld!

Tack alla för svaren. Det känns lite skönt att höra att andra har det lite som vi.
Ang ledigheten så har jag vi kört lite blandat; jag har den gångna hösten haft skola på först 75, sen 50% då pappa fick ta ut ledighet och vara hemma med barnet en dag i veckan, då mådde jag riktigt bra. Jag behöver göra något annat, helt klart.
Bra med förslaget också att minska ner på saker han inte får röra. Vi har ju barnsäkrat mycket men det är ju saker som inte går att ta bort, typ diskmaskinen, tv:n... då får man som du säger tejpa för eller låta honom prova. Grejen är ju att ju mer tillåtet något är desto mindre intressant, och vice versa.
Men ni som skriver om barn som pysslar själva: Vad exakt gör era barn då? Vad pysslar de med i stallet t ex?

Vid 10 månaders ålder roade sig vår fröken mest med att plocka i och ur saker, tex en gammal plånbok med utgångna plastkort, en korg med tygfrukter, pappas strumplåda :D Sånt kan man ju ta med till stallet också (inte strumplådan då kanske!).
Har hört om många som var roade av böcker då, kom lite senare för vår tjej dock.
Kardborreband, snören och dragkedjor var väldigt spännande, fram till ettårsdagen låg våra jackor konstant på golvet för att undersökas :) Nu är det skor som är passionen istället, dra i snörena, kasta, stoppa saker i...

Men ni som skriver om barn som pysslar själva: Vad exakt gör era barn då? Vad pysslar de med i stallet t ex?

Skurar o sopar t ex :) (kan inte gå på första bilden, just lärt sig gå på andra)

01skurahink.jpg

03sopastallplan.jpg

Nu har han som sagt en sandlåda utanför stallet, och utöver det bl a en bobby car, en gräsklippare och en trehjuling som han gillar skarpt. Annars så sorterar han ryktborstar, är med och mockar och tömmer kärran och så där...

När han var just 10 månader så var det vinter och då satt han mest i vagnen och tittade på. Han lärde sig gå först vid 13-14 månader.

Jag tycker inte synd om ditt barn. Mitt barn får också vara med i stallet 5-7 dagar varje vecka.
Min son är 8 månader och kommer hata allt som har med hästar att göra när han blir äldre.

Han är förtidigt född och kom inte till stallet fören han var 2 månader men på 6 månader har han hunnit: Varit på klinik och få en häst utdömd, avlivat den hästen, hämtat hö, provridit ev nya hästar, blivit släpat till Gotland för att hans mamma blev stomkär i en häst genom en annons som hon BARA VAR TVUNGEN att provrida (hästen är i min ägo sen 2,5 månader), varit med hos hästtandläkaren samt vara i stallet i stort sett dagligen flera timmar varje gång ibland 2 gånger om dagen. Han kan nog snart allt om hovslagare och massörer och vad man nu använder sig av för folk till hästen.

Jo, jag får också dåligt samvete men jag vet att jag gör vad jag kan för honom i lekväg. Vi går på babysim, musiklek, öppna förskolan, busar massvis, hoppgungan är kul, killar på magen och ibland hela kroppen, badar och plaskar, munpruttar, flyger bäbisflygplan, bakar bäbiskakor (rullar bebisen) och ja allt tills fantasin sätter stopp. Vi brukar kolla på barnprogram dom dagar mamman är lite sleten. Tar även promenader med vagn eller pulka och umgås med andra barn och mammor.

Vissa dagar låter jag hästen stå för sonens skull och då är vi bara hemma och myser, leker och busar hela dagen.

Gåstolen tycker jag att du ska ge en chans till. Min satt i gåstolen i 2 veckor och såg ut som ett frågetecken men nu får jag bittert jaga honom i lägenheten för att han inte ska dra bort alla blad på blommorna som står på golvet eller hitta på annat tok.

Svaret blev lite rörigt men så länge barnet är nöjt tycker inte jag man behöver ändra något. Jag har också ett väldigt snällt barn som 9 av 10 gånger är nöjd med livet. Vem vet, han kanske kommer älska hästar när han bli stor pojke fast han får så mycket hästtimmar nu.

Hej Buke, det här blir min första tråd här på Föräldrar, hoppas ni övriga hästmänniskor med barn kan råda mig lite. Jag har, likt en annan användare skrev, en oerhört "snäll" bebis på 10 månader. Och jag har ständigt dåligt samvete för att jag leker/jollrar/hittar på aktiviteter/sjunger för lite. Lägg därtill att han i hela sitt liv fått följa med till stallet nästan dagligen och sitta still i sin vagn medan jag och/eller pappan går och mockar, fixar, rider. Jag har fruktansvärt dåligt samvete men jag vet bara inte vad man ska hitta på med honom! Han kan inte gå själv, bara med hjälp från vuxen. Gåstol fattar han inte alls vad man ska göra med, har försökt 3-4 gånger men han sitter bara där och tittar undrande på mig med sina rådjursögon. :cry: Lära-gå-vagnen är läskig :crazy:. Han verkar ha tröttnat på alla sina leksaker också samt alla andra objekt i lägenheten och stallet där han får lov att vara, för nu börjar han istället utforska det han inte får lov att röra (tv-knapparna, skorna i hallen, toaletten :angel: ) Så det känns som att jag borde göra mer med honom. Men jag kan bara ett tiotal barnsånger och de är jag sjukt trött på att sjunga, titt-ut-lekar är roliga i några minuter men sen tröttnar man ju som vuxen.
Åhh jag ÄR ingen barnmänniska. Jag tycker inte det är kul att leka och jag har ingen fantasi att hitta på passande lekar för hans ålder. Längtar tills han blir så gammal att vi kan spela boll, gå på djurpark eller akvarium, cirkus, sånt som är kul liksom.
Nån som har en idé..?

Försök involvera honom i det dagliga vardagsbestyren och låt honom för guds skull undersöka! Varför skulle han inte få undersöka skor? Du kan ju gömma undan dina dyraste men annars är det väl bara positivt ju mer han får undersöka (under trygga förhållanden)?! Min erfarenhet är att allt måste undersökas klart, det blir några jobbiga veckor när barnet plötsligt ägnar all sin tid med att doppa toalettborsten i toastolen men sedan är det inte längre lika intressant eftersom det är färdigundersökt och han är på väg mot nästa undersökningsobjekt.

Kanske ni kan besöka öppna förskolan el.dyl så att han får interagera/leka bredvid andra barn? Mina barn har också varit löjligt förtjusta i att åka och handla, biblioteksbesök etc. från tidig ålder. Gåstolen blir efterhand mer intressant, med "lära gå-stol" har vi alltid behövt fylla den med böcker för att bli mindre tippningsbenägen.

Däremot kommer jag att gå helt mot strömmen på detta hästforum och säga att jag inte tycker att det är riktigt schysst att spendera timtal i stallet med vaket barn i vagn (om nu inte barnet är fantastiskt nöjt hela tiden). Då är det kanske bättre att åka dit själv på kvällen i alla fall vissa dagar.
Jag tajmade in sovtider så att barnen sov i vagnen medan jag gjorde stallet och sedan (då de blev mer rörliga och mindre vältajmade sovmässigt) så fick de helt enkelt stalluppehåll tills de började bli så stora att de faktiskt kunde lyssna och lyda vilket är en förutsättning rent säkerhetsmässigt i stall (i alla fall för mig).

Jo, jag får också dåligt samvete men jag vet att jag gör vad jag kan för honom i lekväg. Vi går på babysim, musiklek, öppna förskolan, busar massvis, hoppgungan är kul, killar på magen och ibland hela kroppen, badar och plaskar, munpruttar, flyger bäbisflygplan, bakar bäbiskakor (rullar bebisen) och ja allt tills fantasin sätter stopp. Vi brukar kolla på barnprogram dom dagar mamman är lite sleten. Tar även promenader med vagn eller pulka och umgås med andra barn och mammor.

Åh det där är precis en sån önskemamma som jag önskar att jag var! :o Babysim gick vi på innan en gång i veckan men jag fixar det inte själv och pappan kände att det var jobbigt att alltid binda upp en veckodag till att åka in till stan. Men ska försöka med det på nytt till våren när det åter blir lättare att ta sig in.
Öppna förskolan - hur gör man? Är det bara att ringa till dagiset och fråga om vi får komma?
Bada gör han i sitt lilla badkar ibland men pga exem så vågar vi inte göra det för ofta. Hoppgunga - bra idé! Det har vi ju en liggande i garderoben, den kan man ju ta fram lite då och då fortfarande. Den gillade han verkligen då (när han var runt 6 månader och ville mer än bara sitta). Promenera gör vi - till stallet :grin: men i detta vädret vill jag helst inte ut mer än nödvändigt. Ibland går vi till lekplatsen men eftersom han inte kan gå själv blir det mest att han får sitta i gungan och det är kul i några minuter, sen vill vi hem... Umgås med andra mammor - ja det ska jag faktiskt ta upp lite nu när jag har lite mer tid, vi har ju en mammagrupp i byn, det är bara att man får försöka engagera sig lite mer i träffarna.
För det är ju faktiskt lite skoj, låta ungarna leka lite med varandra. Problemet är väl att jag känner mig generellt alldeles för stressad för att sitta och fika bort en halv dag som det lätt blir då.
Men tack för alla tips, jag ska ta till mig dom!

Försök involvera honom i det dagliga vardagsbestyren och låt honom för guds skull undersöka! Varför skulle han inte få undersöka skor? Du kan ju gömma undan dina dyraste men annars är det väl bara positivt ju mer han får undersöka (under trygga förhållanden)?! Min erfarenhet är att allt måste undersökas klart, det blir några jobbiga veckor när barnet plötsligt ägnar all sin tid med att doppa toalettborsten i toastolen men sedan är det inte längre lika intressant eftersom det är färdigundersökt och han är på väg mot nästa undersökningsobjekt.

Kanske ni kan besöka öppna förskolan el.dyl så att han får interagera/leka bredvid andra barn? Mina barn har också varit löjligt förtjusta i att åka och handla, biblioteksbesök etc. från tidig ålder. Gåstolen blir efterhand mer intressant, med "lära gå-stol" har vi alltid behövt fylla den med böcker för att bli mindre tippningsbenägen.

Däremot kommer jag att gå helt mot strömmen på detta hästforum och säga att jag inte tycker att det är riktigt schysst att spendera timtal i stallet med vaket barn i vagn (om nu inte barnet är fantastiskt nöjt hela tiden). Då är det kanske bättre att åka dit själv på kvällen i alla fall vissa dagar.
Jag tajmade in sovtider så att barnen sov i vagnen medan jag gjorde stallet och sedan (då de blev mer rörliga och mindre vältajmade sovmässigt) så fick de helt enkelt stalluppehåll tills de började bli så stora att de faktiskt kunde lyssna och lyda vilket är en förutsättning rent säkerhetsmässigt i stall (i alla fall för mig).

Han får undersöka det mesta men skor är ju äckliga - det är inte att jag är rädd om dem utan att de har ju varit ute på gatan, i hästbajs, vägsalt och massa annat äckelpäckel. Och han stoppar ju allt i munnen.

Nej jag känner väl också att det inte är helt schysst att låta lillkillen vara i stallet i flera timmar varje dag så jag får väl börja åka till stallet två gånger om dan, en när lillen sover för att mocka etc, och en för att ta in hästen... Tyvärr har lillkillen sovstund runt 12-13 och det är för tidigt att ta in pållen. Ibland funkar det dock och han sover sig igenom hela stallpasset. Andra gånger har han fått stanna hemma med sin pappa, eller mig om det är pappa som åkt till hästen. Men till 90% är det stallet...

HÅller absolut med om säkerheten! Men jag har inget annat val än att lära honom successivt vad han kan och får göra och att hela tiden ha koll på honom, jag eller pappan, tills vi vet 100% att han förstår hur han ska vara runt djuren. Det finns andra småbarn som är uppvuxna på gården så det måste ju gå. Om inte får vi ju sälja hästen och det känns verkligen inte kul.

När jag läser vad jag skrivit att vi gör så blev genast tanken "Hur hinner jag med allt det där?" men insåg rätt snabbt att vi gör ju inte allt på samma dag :grin: Jag trodde aldrig att jag skulle vara en mamma som gör alla dom här sakerna med mitt barn.

Här är det kyrkan som har Öppna Förskolan. Det är genin öppna förskolan som vi går på musikleken. Mamma berättade att när jag var lite så hade kommunen en egen öppen förskola. Hör med ditt BVC dom har säkert koll. Dom vet säkert andra aktiviteter också.
Biblioteken brukar också ha en del aktiviteter. Jag tycker det är skönt att komma ut och träffa nya människor och få prata annat än bebisprat och munprutta. Det är munprutten som är stora grejen här hemma nu :grin:

Jag har märkt att min kille uppskattar småsaker. Bara en munprutt framför tv eller vid köksbordet är helt toppen och han tjuter av glädje. När vi ska byta blöja brukar vi flyga bäbisflygplan eller prutta på magen på vägen till skötbordet. Brukar hålla honom som en gitarr och killa han på magen som att det vore en gitarr jag höll i och spelade på.
Som sagt det är bara fantasin som stoppar en i vad man kan göra med som små. Ibland är det nog tur att ingen ser en för man ser nog lite rolig ut vissa gånger =)

Han får undersöka det mesta men skor är ju äckliga - det är inte att jag är rädd om dem utan att de har ju varit ute på gatan, i hästbajs, vägsalt och massa annat äckelpäckel. Och han stoppar ju allt i munnen.

Gör då så att du ställer fram några "tillåtna" skor så kan han roa sig med att undesöka dem. Våra barn har alla silat gruset på vår uppfart så jag tror att en del baselusker bara härdar.;)

Öppna förskolor brukar anordnas av kyrkor el.dyl. Det brukar också finnas fredagssamlingar på bibliotek och andra kulturella grejer för småbarn på museum etc.

Umgås med andra mammor - ja det ska jag faktiskt ta upp lite nu när jag har lite mer tid, vi har ju en mammagrupp i byn, det är bara att man får försöka engagera sig lite mer i träffarna.
För det är ju faktiskt lite skoj, låta ungarna leka lite med varandra. Problemet är väl att jag känner mig generellt alldeles för stressad för att sitta och fika bort en halv dag som det lätt blir då.

Men du, tänk så här. Du är ju föräldraledig för att vårda barnet, passa på att faktiskt fika bort en halv dag bara sådär medan barnet får interagera med något av de mest intressanta som finns, nämligen andra barn!
Vad är det du har att göra som gör dig så stressad?

Sedan är det väl olika vad man känner behov av, med mina första två försökte jag köra en "barnaktivitet" var och varannan dag. När 3:an kom så hade jag inte riktigt samma behov och han fick sitt behov av andra barn uppfyllt ändå.

Men känner man sig stressad under föräldraledigheten kan jag nästan garantera att man sedan blir dyngstressad när man sedan ska tillbaka i jobb och har mindre timmar att spela på. Så då kan det vara vettigt att tänka igenom vad man kan skala bort och ändå trivas med livet.

Lycka till!

Forsoker komma ihag vad jag gjorde med mina 10-manaders... Promenerade mycket, eftersom vi har hund. Matade faglarna vid sjon. Akte till stallet och borstade pa hasten ett par ganger i veckan (men tajmade alltid detta med sovstunder sa de var valdigt sallan vakna). Traffade andra foraldrar med barn i samma alder, oftast hemma hos nagon. Besokte lekland som var anpassade for sa sma barn - vi ar lyckligt lottade har och har manga olika att valja pa. Oppna forskolan. Gick till biblioteket och laste bocker och kravlade runt pa golvet (barnen da, inte jag :D). Roade oss sjalva hemma - lekte, laste, badade osv. Jag brukade lagga handdukar pa golvet, satta ut en badbalja med lite lagom varmt vatten i och sen lata dem plaska i och omkring sa mycket de ville. Torr pasta ar kul att leka med ocksa, perfekt tillsammans med sandleksaker t.ex. hinkar och silar.

Jag ar ingen bebismanniska heller men det blir lattare om man aktiverar sig :)
Och jag har sett till att alltid ha manga intressanta leksaker av olika typer hemma for att ingen (inkl mig) skall bli uttrakad.

Barnramsor - kop Barnkammarbockerna! De kommer med cd-skivor och ar guld varda om man har glomt bort texter och melodier.

Det är synd om min dotter också då! ;) Hon är 11 månader nu och hon får numera dela vardagen med mig och sin bror.
Då ingår stall, hästar, vedeldning, matlagning, tvätt, städning. m.m.
Hon älskar att plocka ur och i tvättmaskinen. Plockar med nyvikta tvätten. Pillar på alla lappar i kläderna! :laugh:
I stallet, om hon inte sitter i vagnen förstås. Så får hon pilla med grimskaft, grimmor. Men en dag la jag henne i höet (vi har löshö) och hoppsan! Det var ju jätteroligt och storebror kom på en rolig lek att man kunde kasta sig handlöst i det. Det var ju mjukt att falla i. Så roade de sig den halvtimmen själva. :)
Nu kan ju inte hon gå än, hon har precis blivit stadig att stå på knäna. Men när hennes bror var i samma ålder cyklade vi, gick långpromenader, körde runt på gården med en skrinda och matade både hästar och kycklingar. I stallet så hade han ett dl-mått och en hink. Så kunde han ösa så mycket han ville med fodret.
Med honom gick jag på både babysim och rytmik. Med dottern hinner jag bara med babysim.
Låt henne vara med i ditt liv. Min son som är 2 ½ älskar att hjälpa till. Han ska duka fram, frågar om jag ska ha kaffe. Blir väldigt upprörd om jag försöker hjälpa honom. Härliga unge! :love:

men om han är nöjd med att sitta i vágnen och kika på er i stallet, då är han ju nöjd.

det är bara du själv som tycker att do BORDE "leka" mer med honom.
men jag är säker på att du pratar och grejjar med honom hela dagen, utan att för den sakens skull just "leka" med honom.

du pratar ju med honom när ni byter blöja, han sitter säkert med vid bordet och är väl med er hela tiden och är en del i erat liv, precis som han ska vara.
släpp dåligt samvete....

och spara dina sånger till avkommen blir så stor att han kan säga "en gång till", då kommer du få sjunga dina sånger till leda... :D

min minsta är åxå den nöjda typen och jag stornjuter av det! han är med mig på allt jag gör och det funkar just pga att han är som han är.
storasyrran var mer krävande, så det är underbart att han är nöjd med att bara vara med och inte behöver 100% uppmärksamhet.

där tror ja att allt grundar sig i.
varför har du så bråttom? du måste tillåta dig själv att bara vara åxå.
vad skulle hända om du tar en hel förmiddag till fika?

Tittade tillbaks i denna tråd och såg att det kommit fler kloka inlägg. Tack alla, det känns bra att läsa den här tråden lite då och då. :)

Ska försöka sammanfatta våra framsteg efter att förhoppningsvis ha blivit en lite klokare förälder sen tråden skrevs;
Vi har hälsat på på hans dagis där han ska gå, men tyvärr finns ingen öppen förskola här på vår lilla ort. Däremot har vi kollat kyrkan, och (lite mig emot eftersom jag absolut inte vill indoktrinera honom) så har vi kollat upp tider för när de har sångstunder så det ska vi gå på.
Har tagit upp kontakten igen med mammagruppen och varit på två mammafikor och fikat bort halva dagen :D
Barnböcker med cd-skivor införskaffade från biblioteket, som tyvärr inte har något kul eller kulturellt för mindre barn än 2-åringar, men mycket barnlitteratur hade de!
Babysim tar vi till våren då det inte är så himla mycket jackor och termobyxor och långkalsonger som ska av och på i supertrånga omklädningsrum, de har tyvärr inga bra lösningar på det här...:cool:
Vi tar hästen 2 ggr/dag. En gång när han sover middag, då mockar jag mm, sen åker vi dit en gång till på kvällen då han är vaken och då rider jag medan maken umgås med bebisen, visar katten, hunden, övar gående på stallgången och annat skoj.
Så det känns lite bättre nu, känns som att vi gör lite mer bebiskul nu, lite mer på hans villkor.
Men absolut har många av er också rätt i att man har dåligt samvete lite onödigt mycket och ofta. Barn har ju faktiskt också ett behov att få leka lite själva, och inte ha oss i hälarna hela tiden.
Och vi behöver ju göra annat: Laga mat, städa, diska, plocka undan, äta själva, etc. Det är ju ungefär det jag hinner med nu för tiden för er som undrade varför jag är stressad, och egentid - att bara läsa en bok eller dängsurfa lite - det hinns ytterst sällan. Till stor del pga den tidskrävande hobbyn Hästen.

Liknande trådar

Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 113
Senast: Freyja_bus
·
V
Gravid - 1år Som rubriken säger, vad gör ni med era barn som bara är 3-4 månader gamla. Sebb är 3,5 månad nu och jag vet inte riktigt vad vi ska...
Svar
6
· Visningar
1 624
Senast: memma
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 019
Senast: Freyja_bus
·
G
Övr. Hund Jag läste MrsScabtrees inlägg om hur mycket hon saknar Harley, och det brast lite för mig då. Det var som att någon knuffade mig över...
2
Svar
21
· Visningar
2 475
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar