vad gör man med baggen?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag håller på att försöka hitta en bagge till mina fårtanter *förvirrade klubben*.
Jag hade nån fåfäng förhoppning om att kunna låna en bagge några veckor för egentligen vill jag int eha den kvar sen, men det lutar ju ändå åt att jag får köpa...
Min fråga är, vad gör man med baggen när han gjort sitt, hos tackorna?

Sv: vad gör man med baggen?

Antingen låter du han gå med tackorna tills lammning och då ställa honom i egen box eller så säljer du den och går inte det så får du väl slakta honom.

Vår bagge hade egen kupé på vårvintern och sen egen hage på sommaren, det var även perfekt att tjudra honom vid knepiga ställen på tomten där man ville hålla efter sly o så. Men bara tjudring om man är hemma så man ser djuret.

Jag hade tänkt att inte låta den eventuella baggen gå med tackorna tills de lammar, för att det inte ska bli "strökullar" om någon av dem inte tagit sig vid första försöket.

Hur tar baggen det, rent socialt, om man låter honom vara ensam? GÅR det över huvudtaget att få en ensam bagge att stanna i en egen hage?

En normal bagge klarar lätt av ca 30 tackor utan att det blir strökullar..
Visst går det att hägna in en ensam bagge, men tänk på att inte göra hans hage så att han ser tackorna (ute alltså) för då lär han bryta sig ut och knalla över till brudarna...

javisst går det att ha en bagge själv. Men som tidigare sagt, se till att han inte ser tackorna från hagen. Är det en snäll bagge kan det gå (om man har fårnät och inte eltråd) men ibland tar hormonerna helt enkelt över. För något år sen hade vi en riktigt gammal tacka som skulle avlivas men av sentimentala skäl skulle hon få gå ute en sista sommar, då hon inte kunde hålla tempot i fårflocken fick hon en egen hage granne med baggen. Det var aldrig några problem med utbrytningsförsök eller liknande på dom fåren, men det är nog ganska olika.

Baggen som jag hade fick gå med hästarna under sommaren. Han älskade sina hästpojkar och var faktiskt inte helt nöjd med tackorna när dom kom hem på hösten...

Men jag tycker det är lättast att låna bagge eller ta bort honom efter betäckningen. Oftast blir dom "elak" med åldern. Den jag hade körde jag en brutal variant av NH på, men hjälp av longeringspisken (hade ingen lust att gå i närkamp med baggis...) och han var hur snäll och fin som helst, gick alltid bakom, kom när man ropade, blev gärna kliad, gick i koppel, osv. Sen lånade jag ut honom en vinter och efter det var det bara att avliva... Trist!

Jenny

Jag tror jag har världens snällaste bagge!!!! Han går med fåren hela vintern (från december) och under lammningsperioden stänger vi in tackorna i en mindre hage (för att ha bättre koll) och då går baggen så lungt kvar i stora hagen, när tackorna lammat släpps de ut till baggen och han har aldrig vart elak mot lammen (bryr sig inte alls) så på sommaren när fåren åker till fjällen är han kvar ensam hemma och trots att grannens får springer omkring överallt går han aldrig ur hagen, vi behöver inte ens stänga grinden, de Isländska fåren brunstar (eller vad det heter) i allmänhet bara på hösten och förvintern så Oktober, november är han instängd (för att tackorna inte ska lamma för tidigt). Detta med att ha baggen med lammen är naturligtvis inte ngt att rekommendera om baggen inte är så snäll som min :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 184
Senast: Thaliaste
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
359
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 950
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar