Vad gör man?? *Långt*

Anine

Trådstartare
Ja, vad gör man när andra hundägare vägrar koppla sina lösspringande hundar?
Ja, eller för den delen ens svara på tilltal?

De senaste veckorna har jag fått problem med ett hundekipage på promenaderna här omkring. Det är en kvinna/tjej som har sin hund lös - tyvärr har hon ingen som helst fungerande inkallning...

Vid fem tillfällen bara de sista dagarna har hennes hund sprungit fram till mig och min (då kopplade) hund. Hon försöker ropa lite på den, annars satsar hon mest på att gå åt andra hållet. Det hade ju funkat bra om hunden hade följt med henne, men det gör den INTE. Det resulterar i att jag och min vovve står med hennes lösa, medan hon försvinner längre och längre bort...
Jag har försök bara stanna demonstrativt när jag ser dem och hoppat att hon ska koppla upp hunden (det gör hon inte), jag har försökt vända och gå åt andra hållet (hunden följer efter oss). Jag har försökt ropa och be henne koppla alt. bara hämta sin hund (hon svarar inte ens, eller gör någon ansats att att hämta den).

Jag har hittills lyckats freda oss genom att typ stampa och beordra iväg hunden. Nu är jag inte direkt rädd för den, men min hund blev för bara ett par veckor sedan påhoppad av främmande, lös hund och biten så han fick sy, så jag tänker inte ta några risker. Jag märker att min blir lite rädd och osäker när denna hunden kommer alltför nära och skäller då till, kanske förståeligt efter vad som hänt. (Något vi såklart jobbar med det, då med trygga hundar.)

Så, min fråga är: Vad sjutton gör man???? Jag kan ju inte sluta röra mig i området, men jag är så less på denna hundägare!

Sv: Vad gör man?? *Långt*

Jag hade samma problem med en stor (förvisso snäll, men jävligt jobbig) blandishane i området jag bodde i förut. Jag försökte allt, prata med ägarna, skrämma iväg hunden, vänta tills de hämtat den osv. Funkade inte. Tillslut sket jag i att den kom fram, jag fortsatte att gå och för att vara extra jävlig jollrade jag lite med hunden så att den skulle tycka att vi var lite extra mysiga och inte vilja springa tillbaka till matte eller husse. Det funkade utmärkt! Vi hade ju tillslut försvunnit utom synhåll för ägaren som då fick springa efter och försöka få reda på sin hund. "Ehh snälla kan du stanna så jag får tag i min hund?" ..Mitt svar "Nej tyvärr jag har väldigt bråttom" och helt sonika traskat vidare (gärna raskt så at man blir extra intressant)..Efter att ha upprepat detta 2-3 gånger det kopplade ägaren sin hund varje gång den såg oss. :angel:

Jag hade samma problem med en stor (förvisso snäll, men jävligt jobbig) blandishane i området jag bodde i förut. Jag försökte allt, prata med ägarna, skrämma iväg hunden, vänta tills de hämtat den osv. Funkade inte. Tillslut sket jag i att den kom fram, jag fortsatte att gå och för att vara extra jävlig jollrade jag lite med hunden så att den skulle tycka att vi var lite extra mysiga och inte vilja springa tillbaka till matte eller husse. Det funkade utmärkt! Vi hade ju tillslut försvunnit utom synhåll för ägaren som då fick springa efter och försöka få reda på sin hund. "Ehh snälla kan du stanna så jag får tag i min hund?" ..Mitt svar "Nej tyvärr jag har väldigt bråttom" och helt sonika traskat vidare (gärna raskt så at man blir extra intressant)..Efter att ha upprepat detta 2-3 gånger det kopplade ägaren sin hund varje gång den såg oss. :angel:

Jag har kört på samma metod, väldigt effektivt! :devil:

Det där brukar vara det allra mest effektiva (när det gäller lösa hundar som inte är aggressiva utan bara jobbiga :p), konstigt nog så brukar ägarna sen vara snabba att koppla upp när de vet att de annars får springa efter... :D

Det var vad jag hade tänkt föreslå efter att själv ha praktiserat det med bra resultat.

Jag hade kört på MrsS linje, jag har gjort en liknande, men jag satt till häst, och fick många gånger en labbe efter mig vars matte hade noll koll.. Men "han vill ju bara hälsa på hästen", jo men visst, det gör man när man nafsar hästen i hasorna...

En häst i galopp (vald av mig), en halvfet labbe efter och en handfallen matte, resultatet blev att matte kopplade när hon såg oss, hon visste ju vad som väntade :devil:

Om hon åtminstone hade visat försök till att kalla in hunden, så hade jag varit hjälpsam, men att bara stå där och se dum ut och lite kom hit...

Haha, det lät som ett bra förslag. Problemet är bara att jag helst inte vill ha hunden i närheten av min. Jag vet ju inte om den är snäll, bara att den inte verkar aggressiv.
När min hund blev biten förra gången trodde jag inte att den attackerande hunden ville något ont. Han kom springande och viftade på svansen med husse efter sig. Så vi stannade för att underlätta för husse. Det slutade med att den flög på min sittande hund bakifrån och högg över huvud, nacke, rygg... Så jag testar helst inte om denna lösa hund är snäll eller ej...:crazy:

Men jag kanske kan platsa min och binda upp honom och sen locka den lösa till mig med lite godis. Det borde ju få fart på människan! Då måste hon i vart fall komma bort till mig och hämta hunden, och då har jag ett och annat att säga...:devil:

Tack för tipsen, finns det fler tar vi gärna emot dem med!:laugh:

Haha, det lät som ett bra förslag. Problemet är bara att jag helst inte vill ha hunden i närheten av min. Jag vet ju inte om den är snäll, bara att den inte verkar aggressiv.
När min hund blev biten förra gången trodde jag inte att den attackerande hunden ville något ont. Han kom springande och viftade på svansen med husse efter sig. Så vi stannade för att underlätta för husse. Det slutade med att den flög på min sittande hund bakifrån och högg över huvud, nacke, rygg... Så jag testar helst inte om denna lösa hund är snäll eller ej...:crazy:

Men jag kanske kan platsa min och binda upp honom och sen locka den lösa till mig med lite godis. Det borde ju få fart på människan! Då måste hon i vart fall komma bort till mig och hämta hunden, och då har jag ett och annat att säga...:devil:

Tack för tipsen, finns det fler tar vi gärna emot dem med!:laugh:

Det som är positivt med den här metoden är dels att du genom att totalignorera hunden, eller prata lite med den samtidigt som du rör dig bort, avdramatiserar hela mötet plus att din hund blir mindre intressant i den andra hundens ögon. :) Det blir en promenad åt samma håll istället för ett möte hund mot hund av det hela vilket minskar risken för konflikt eller provokation mellan hundarna.

Det har du ju rätt i, tack! Ska testa detta nästa gång vi ser dem. Vilket antagligen inte dröjer länge...:devil:

Du tror inte att det blir några problem med denna taktik med tanke på att det är någon form av vallhund/ blandras med vall i som det handlar om? Han/hon visar lite tendenser, tycker jag, till att vilja valla in oss eller något sånt(?) Ligger ner och spanar för att sedan cirkulera runt oss, hukar igen osv?

Tack för tipset iaf, det är absolut värt att testa! Sen tror jag kanske att det är mest jag och inte vovven som nojjar över främmande-lösa-hundmöten:o

Aha det är en vallhund med sånt beteende!

så länge du själv är lugn och varken ökar tempot eller byter riktning pga hunden (den får inte påverka dig) så finns det inget som triggar. Stannar du däremot upp så har ju hunden lyckats ringa in dig och fått kontroll. Är det en sån som smyger upp bakifrån och ska nafsa i hälarna så smäll ner foten i marken och ryt till, eller kicka till den lite på nosen och bara gå vidare som ingenting. Går inte ni att valla så kommer den troligen att tappa intresset lite och kanske bli intresserad av något annat istället, en oskyldig cyklist eller nåt...

Så skulle jag ha gjort iaf.

Då fortsätter vi bara gå nästa gång och hoppas den tappar intresset, alt följer med oss så matte måste springa efter och fånga in :devil:

Skönt att få lite tips från andra, jag är pinsamt dålig på vallning - trots att vi har svensk mästare i vallning (någon form...:o) i familjen.

Det som är konstigast med det hela tycker jag ändå ägaren är. Hur kan man bara låta sin hund springa okontrollerat sådär och inte ens svara när någon pratar med en? Knappast lagligt någon tid på året heller?
Hade det varit min hund hade jag varit efter den snabbt som f*n och i vart fall jagat undan den från sitt "offer", bett så hemskt mkt om ursäkt och sen gått därifrån med svansen mellan benen och skämts som en hund för att jag inte hade bättre koll på min jycke... Men det kanske bara är jag det :crazy:

Tack igen Skogstrollet!

Jag är ingen vallhundsexpert, men jag skulle tro att det är så det funkar. Har en 5mån vallhundsvalp här hemma som har en del ofog för sig, men ovanor är ju bara skojiga om man får en reaktion. :)

Själv hade för någon vecka sedan två stycke pyreneeiska mastiffer på 70-80kg styck inne på min tomt, omringade mig och mina två hundar och totalignorerade sin skrikande husse. Han hämtade in hundarna och sparkade hem dem utan ett ord eller en blick åt mitt håll... :grin: Härliga människor det finns.

Sätt koppel på den och bind den vid närmsta träd.

Nja det kanske inte går men jag skulle önska det.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 846
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 584
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 980
Senast: hollypolly
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 292
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka