Vad GÖR man? KAXIG häst

K

Krizz

Jag har en häst som är riktigt bestämd av sig och stönig. Han har ett ganska sturskt temperament och är ofta den som är ranghögst i hagen... Idag när jag skulle smörja honom med liniment på ena bakknäet, så hotar han med att sparka - viftar med ett ben riktat mot mig :eek: Jag reagerar med att tillrättavisa han eftersom han vet att han inte får göra så..:crazy:

Hästen har inte ont någonstans då han kollas regelbundet av både kiropraktor(muskulatur) och veterinär(tänder).

Han har även blivit smörjd där tidigare, så det var inte första gången - möjligen längesedan sist..men..:crazy: Hans sätt att reagera visar sig även i ridningen då han ofta bestämmer sig för att t.ex inte gå i en riktning - sätter sig på tvären och börjar backa..händer även att han reser sig. Jag fortsätter då att backa, eller lurar honom att gå i den riktningen..Till slut ger han sig, brukar oxå avta ju oftare ja rider ut själv:smirk:

Vid longering är han rent utsagt förj*vlig, han kastar sig, drar sig mot de andra hästarna/utgången och sparkar välriktade sparkar mot mig som linförare.

Till frågan då, VAD gör man då i en sådan här situation ur "NH synpunkt"?:confused:

Min reaktion blir ju -som ja lärt mej att ryta till och klappa till hästen på halsen lite bestämt:confused: det fungerar ju för tillfället men det håller inte i längden då det egentligen är i ledarskapet det brister..:confused: :crazy: så VAD gör man?

Har hört att hästar som har ett sådant temperament alltid testar sin dominans på den som hanterar den, varje gång det ställs på prov - betyder det att han kommer hålla på så varje gång jag longerar?:confused:

Tack på Förhand för alla svar!:bow:

Sv: Vad GÖR man? KAXIG häst

Har ingen lösning på ditt problem.

Men kan dela med mig av vad jag å min häst kom fram till med hjälp av en duktig Nh tränare.

Jag hade problemet att han reste sig mot mig vid longering han sparkad eväl riktade sparkar å jag grät till slut.

Fick då hjälp av JM å de är ju så att hästen är jätte käsnlig för tryck av alal dess slag de är en stolt häst som vill ha beröm,jag berömde alldeles för lite å krävde för mycket. Så jag gjorde tvärt om. När han gjjorde rätt oavsett hur lite de än var så fick han beröm när de inte gick som de skulle så gick jag bara vidare å berömde när han gjorde rätt.

Idag kommer vi mycket bra överenns och de är ju så innan de här stora protestera kommer så har de visat med små signaler att man kräver för mycket man gör fel å de visar en men vi förstår inte till lsut så står man där med en häst som sparkar å reser sig.

Så försök få tag på någon som kanhjälpa dig att hitta dig själv å din häst.

Ge honom en massa beröm när han gör rätt Longera inte mer än ett varv å ge beröm sluta där INNAN han börjar jobba vidar ei små steg. de är mitt råd.

Kommer säkerligen upprepas, och det är ganska vagt..
Men ledarskapsövningar, som får hästen att respektera dig och lyssna på dig. Det skule nog, om inte helt ta bort, så åtminstånde rejält mildra de problem du har, och ju bättre du kommer överens med hästen och lär dig läsa den (samt förstå hur du ska svara tillbaka) desto lättare blir det att lösa problem som uppstår.
Jag vill inte ge ut några ledarskaps övningar; dels är jag inte tillräckligt duktig själv.
Dels måste man förstå varför man gör det, varför hästen svarar som den gör, och få in instinkten/känslan/vanan att alltid tänka ''på rätt sätt'', om du förstår vad jag menar. Och det är väldigt svårt att få visat genom internet, alla hästar reagerar ju lite olika och man måste se mycket mer för att ge bra råd om ledarskap än för att ex. förklara hur man rider på en volt (som kan vara nog så svårt att förklara ändå.) Så mitt tips är att hitta någon som kan visa dig hur du ska handla och tänka för att förtjäna hästens respekt. :)

Tipset du fick innan att berömma mycket mer och ignorera felen så gott det går är också bra, då är det lättare för hästen att tycka att allt är roligt, och är det roligt så vill han ju lyda ;)

Mina 2 cent.

Gå en NH-kurs och lär dig ledarskapsövningar om du inte kan dem :idea: Flytta på honom, backa honom eller snurra honom om han kaxar. Det visar att du är ledaren och inte accepterar hans beteende utan att det är DU som flyttar på honom och inte tvärtom, utan att du behöver bli aggressiv. Blir du aggressiv kan han ta det som en utmaning och kaxa ännu mer.

Var konsekvent! Visa varje gång att det inte är okej att han kickar mot dig. En dominant häst som din kommer att testa om han kan ta över gång på gång, så du måste tala om varje gång att han inte blev ledare över dig idag heller.

Och precis, beröm önskat beteende med ord och smek. Låt honom även känna att det är lätt och skönt att hålla dig på bra humör och gör oönskat beteende jobbigt och svårt ( flytta, backa etc)

Men som sagt, för att kunna visa det tydligt bör du kanske först lära dig mer NH :)

Har hört att hästar som har ett sådant temperament alltid testar sin dominans på den som hanterar den, varje gång det ställs på prov - betyder det att han kommer hålla på så varje gång jag longerar?:confused:

Jag har en häst som var så där dominant. Varenda dag var hon tvungen att fråga (=utmana mig) om det verkligen var jag som bestämde.
Tack vare att jag är otroligt envis (och inte lyckades sälja hästen ;))gav jag inte upp.
Och när jag nu tänker på det så var det väldigt länge sedan hon ifrågasatte mig.

Så visst går det över :idea: Det gäller bara att hänga i! :banana:

man ska aldrig visa underkastelse.

när jag longera sist så börja mitt sto att "hötta" med bakdelen mot mig.
och då sa min kompis att man ska fokusera på bakdelen o driva på mer när dom e på väg att sparka.

så d e mitt tips till dig

hoppas det funkar!

humm... Låter bekant!

Gå på någon NH clinic eller kurs! Men sedan kan du ju hura/köpa böckerna/filmerna med Monty Roberts metod "join~up"! Det ger hästen respekt och visar att du är ledaren, men utan våld och hästen ser dig som en av dom och ingen slav drivare!

http://www.montyroberts-shop.se/ (filmer, böcker å annat material)
http://www.montyroberts.se/ den officiella svenska hemsidan...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 169
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits