Vad gör man åt ett sådant beteende?

J

Juuwliaa

Skall börja rida min kompis (låt oss kalla henne M) C-ponny som hon inte alls hinner med och ser fram emot det samtidigt som nervositeten spelar in. Tidigare ägdes han av en av mina andra kompisar (låt oss kalla henne L) och då var han i närmaste en ganska slö liten ponny som framförallt var genomärlig. Nu sedan han flyttade till M för 2 år sedan har han förändrats helt och är näst intill elak, när man hämtar honom i hagen stryker han öronen bakåt och kickar (inte mot en, men åt sidan). Han har börjat bocka när man rider, inte för att kasta av men han gör det ändock, och det är inga glädjeskutt. När man hälsar på honom i stallet stryker han också öronen bakåt lite, han gör ingenting men visar ändå att han inte är så förtjust i det.

Personligen tror jag inte att det beror på att han har ont, jag har känt igenom honom ordentligt varje gång och han visar inga tecken på smärta. Däremot är M rädd för honom, utan att vilja erkänna det, men det märks... Och det märker självklart även hästen som blir osäker utan ledare och försöker överta den rollen, samtidigt som han har upptäckt att om han hotar M lite så ger hon upp och överlåter honom till stallägaren J istället.

Jag kan inte förändra M, hon är rädd och kommer inte sluta vara det fören hästen får förtroende för henne som den ledare hon skall vara. Men min fråga är nu främst hur JAG ska göra för att mota bort det här beteendet? Helst av allt skulle jag vilja träna massor av NH med honom i en inhägnad men det finns varken ridbana eller rundcorall vid stallet. Kan väldigt mycket inom NH och "hästars beteenden" och vet hur jag ska få honom att förstå att NEJ du gör fel, och jag bestämmer men om ni sitter och håller på några bra övningar eller så som man inte behöver ridbana till så skriv!
 
Sv: Vad gör man åt ett sådant beteende?

Du vet att hästen uppförde sig annurlunda förut och mistänkte att den kankse har ont och kände igenom den utan att hitta något....:confused:
hur kände du igenom den?? kanske skulle låta en vet. känna igenom den?? rids den något alls?? får den rätt foderstat?? trivs den med sina hag/stall kompisar??

det låter som om ponnyn helt plötsligt skulle blivit ond... och det vägrar jag och tro på!

låt vet. känna iegom och är det inget fel på den så rid den dagligen och kontinueligt så kanske ponnyn blir gladare!

lycka till!!
 
Sv: Vad gör man åt ett sådant beteende?

Det låter som att den har ont ändå, så som du beskriver det. Tycker det verkar vara lite väl extremt för en häst som är sin egna ledare och fattar att han kan bossa runt, att bete sig på det viset. Det verkar som han beter sig så i allt han gör! Från haghämtning till groomning till ridning och så är cirkeln sluten.

Hästen kan faktiskt ha andra typer av fel som INTE är muskulära, jag skulle inte ge mig utan söka igenom hästen. Veterinärer kan röntga hästen, det kan ju hända att den har ett allvarligare fel som inte syns/känns på muskulaturen.

Lycka till!!!:bump:
 
Sv: Vad gör man åt ett sådant beteende?

En stor nackdel kan vara att han sällan och aldrig blir riden. M är som sagt rädd för honom och ljuger för sin pappa att hon har ridit honom när hon i själva verket bara varit i stallet en snabbsväng och mockat. Och när hon har upptäckt att hon inte klarar av honom har hon satt på skarpare och skarpare bett, redan första veckan minns jag att tränsbettet som han alltid blivit riden på utan problem las undan och hon köpte ett pessoa istället.

Han blev förut riden aktivt varje dag och blev av med all överskottsenergi, nu blir han så pigg att han blir urstark ute. Det är inte direkt någon lösning heller att låta honom tokgaloppera en halvtimme för att bli av med energin som ni förstår. Men jag ska börja aktivera honom ordentligt och rida minst två timmar varje gång jag är där (det kan han utan problem då M knappt rider honom alls) och mycket trav tills jag känner att han verkligen går att kontrollera helt och hållet i galopp.
 
Sv: Vad gör man åt ett sådant beteende?

Om hästen knappt rids alls nu låter det inte särskilt vettigt att rida den i två timmar...

Om du inte är rädd för hästen lär du inte behöva göra en massa ledarskapsövningar med den, hantera den bara normalt så kommer den väl att bete sig normalt.
 
Sv: Vad gör man åt ett sådant beteende?

Om hästen knappt rids alls nu låter det inte särskilt vettigt att rida den i två timmar...
min tanke med...
jag tycker det är ägarens ansvar däremot o inte "medhjälparens", men TS...kan ni inte hjälpas åt att engagera lilla pållen tillsammans då? då har hon iallafall dig som stöd :idea:
 
Sv: Vad gör man åt ett sådant beteende?

Det låter som att hästen på något sätt inte trivs med nuvande tillvaro.... Min häst som var känd som "sura Bella" på mitt förra stall blev en helt annan häst= supertrevlig när jag flyttade till stall med bättre miljö bättre hagar.... så miljön kan spela en stor roll oxå!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 110
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp