Vad gör man åt en sur häst?

S

smyg

Okej nu har jag fått olika svar av mina kompisar om en fråga jag hade. så nu testar jag att skriva den här så det klarnar upp vad som stämmer:

Jag rider just nu en häst som är ganska tjurig. Om man bara borstar henne på ryggen så lägger hon öronen bakåt och försöker bita mig. Även när man drar åt sadelgjorden (vet att just detta kan vara obehagligt för hästen). Men hon är aldrig sur när man rider henne. Nu till frågan:

om jag nu bara borstar henne på ryggen och hon försöker bitas, vad ska jag göra då? Den ena kompisen sa att jag skulle ignorera henne. Den andra sa att jag skulle smälla till henne på halsen och säga ett hårt "nej". Vad stämmer?? Tror att hon är tjurig mot mig också för att jag visar nog för mkt att jag blir lite skraj när hon försöker bitas..

Behöver hjälp :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör man åt en sur häst?

Hej.
Jag hade hand om ett tjurigt sto för några år sedan och hon var en sån som du beskriver. Jag ignorerade henne totalt så länge hon "bara" vevade lite i luften. När hon ibland testade gränserna och började närma sig mig, så blev jag förbannad. Att slå till henne var lika med att hälla bensin på en eld, jag ryade till rejält istället. Ibland så tröttnade jag på hennes betéende och garvade åt henne och sa åt henne att se lite glad ut.
Jag var aldrig rädd för henne, vilket många andra var. Jag tror det är grunden till mycket, och denna häst hade inte mycket att komma med när det gällde att skrämma mig, så hon lade ner det efter ett tag.
De som slog eller bara skällde på henne, kom hon aldrig överrens med.

Lycka till!

Till att börja med utesluter man att hästen inte har ont någonstans. Min häst har surat mot mig en enda gång.. och då hade hon ont i ryggen.

Är man säker på att hästen mår bra så kan man antingen ignorera eller bestämt säga "nej!" när den hotar. Att slå den löser ingenting.

Jag har en liknande erfarenhet som Reebok, det var en ridksolehäst som var jättetjurig. De andra bråkade med henne, men jag ignorerade henne eftersom jag såg att hon bara var osäker. Det tog inte lång tid innan hon stod avspänt med toppade öron när jag borstade.

Senast ändrad:

Nej, jag kände inte heller att det kändes som någon mening med att "slå till" henne. Det känns otroligt onödigt. Ska nog försöka ignorera henne. Så måste jag väl lära mig att inte bli lite skraj för henne.. Men hon slår runt huvudet typ hela tiden och biter efter mig. Känns som jag gör något fruktansvärt fel fast jag vet att jag inte gör det..

Men tack för era svar.. jag hoppas verkligen att det kommer funka bättre snart:crazy:

Just ja! Förihelskotta...Kolla så det inte är något fysiskt med hästen!
Det kostar inte så mycket att ta ut en Eq och kolla igenom hästen (450:- tar "min"), det kan vara en sån "enkel" grejj att din häst har sjukt ont och gör allt för att slippa.
Har hästen blivit kollad?

vad man gör?...hmm..tränar bort det såklart. Hästen är väl antingen kittlig eller osäker (eller har dåliga erfarenheter av människor). Ridskolehästar kan blir kuriga för att de alltid hanteras av olika; de känner sig inte säkra i situationen och säger väl typ "dra åt h*lvete, låt mig va!" för att de är osäkra på personerna som hanterar dem. Alla gör ju olika saker. Mitt sto som jag rider var ridskolehäst (dock enbart i mindre än ett år) och hon bet och sparkades (prickade in människorna med bakbenen), men hon var osäker och litade inte på människor. Nu när jag hållt på med henne i ett år så har hon skapat ett förtroende och gör aldrig det ena eller det andra.
Jag skulle ju ignorera hästens beteende och kanske ta det lilla lugna. Meb självklart är det aldrig fel med att kolla hästen. Kanske har den en trång sadel som sitter åt och hon vet om att det jobbiga trycket ska komma på hennes rygg?

Senast ändrad av en moderator:

det låter ungefär som min medryttarhäst var förut. hon var väldigt grinig när man sadlade, borstade på bogen och under magen osv. hon stod och högg i luften mot mig och ibland lyfte hon bakbenen och stod och vevade med dem också.
jag märkte däremot ganska snart att detta var bara hot. även om man stod typ 2 dm från hennes huvud så vågade hon aldrig bita, utan högg bara i luften. detta gjorde att jag aldrig var rädd för henne utan kunde lugnt ignorera henne när hon höll på och tjafsade och högg mot mig. däremot gillade jag inte när hon stod och viftade med bakbenen, så när hon gjorde det puttade jag till henne lite lätt på rumpan så hon tappade balansen och var tvungen att sätta ner benet igen. mycket effektivt. ^^ om hon någon gång var väldigt tjurig och stod och högg ovanligt mycket så hände det att jag tog tag i grimman lite och sa ett ordentligt "NEJ". det hjälpte nästan alltid.

nu säger jag inte att det jag gjorde var rätt, det vet jag inte. men det verkade iallfall fungera, idag hugger hon aldrig mot mig när jag håller på med henne längre.

egentligen tror jag inte att man behöver göra så mycket, det där kommer nog förhoppningsvis försvinna med tiden. och som du själv skrev så märker ju hästen om du blir rädd, så försök att själv vara lugn så kommer det nog gå jättebra :)

Ge märra en kram vetja.:D Jag har en precis likadan Madam som brukar både veva med nåt ben eller sätta tänderna i nån lämplig kroppsdel som råkar vara närmast men allt är bara på skoj numera. Det var det inte från början från hennes sida men då hade hon inte lagt till kroppskontakt "av tredje graden" utan då var det bara munväder.;)

Hon brukar pricka in ett "hugg" i baken på mig när jag antingen är på väg ut med dynggrepen eller böjer mig ner för att lägga in borsten i skåpet.:devil:

Jag är lika "elak" tillbaks och försöker välta henne, eller kramar nåt ben som står närmast och så är buset i full gång.:banana:

Hon var väldigt asocial till att börja med men jag har aldrig höjt rösten ens åt henne och idag har jag en bushäst på 23 år som trivs med livet och är en trygg och pålitlig kamrat som jag kan göra vad jag vill med (när inte hon bestämmer vill säga.):angel:

Kärlek löser alla problem.:love: (och kärlek börjar alltid med bråk):angel:

Inte slå. Fundera på varför hästen tjurar istället. Bryt mönstret. Samma sak med sadelgjorden. Dra den mindre åt gången i fler etapper. Jollra o gosa lite med hästen.
Den kan tycka ayy det gör ont eller är obehagligt att bli borstad på ryggen. Kanske vill ha en mjukare eller hårdare borste?

Blev just fodervärd till en sådan dam. Hon tror att hon kan skrämmas och lägger öronen bakåt och har nypt ett par personer i rumpan också. Men om man bara låter lite rolig och kanske drar henne mjukt i ett öra så lyckas hon inte hålla minen :D Samma med sadelgjorden, så nu swer hon glad ut istället!

Det är INTE okey att en häst biter, nafsar eller ens lägger bak öronen mot sin ryttare/skötare. Vad hästan gör är att hon talar om för dig att det är hon som bestämmer, hon står högre i rang än du och har rätt att försöka mota bort dig när hon inte har lust att umgås. Titta på hästarna i hagen. En häst som står lägre i rang skulle aldrig någonsin hota en häst som står högre i rang. För att samarbetet mellan häst och ryttare ska fungera måste det vara ryttaren som bestämmer = står högre i rang än hästen. Allt annat är direkt farligt.
Din häst behöver ledarskapsträning. Hon måste lära sig att det är du som bestämmer och hon som ska gå undan för dig och visa underkastelse. Om du inte har sysslat med NH-träning förut tycker jag att du ska ta kontakt med någon som kan hjälpa dig.
Jag har en kompis som hade samma problem med sin häst. Hon blev bara surare och surare i stallet och började till slut hota med bakbenen. Efter två timmars NH-träning med repgrimma var hon som en omvänd hand. Det kan låta som magi, men är bara vanligt ledarskap mycket med hjälp av kroppsspråk.
Försök hitta någon som kan hjälpa dig och skriv gärna igen och berätta hur det har gått.

jag tycker (självklart) att du ska börja med att kolla om hon kanske har ont i ryggen. du berättar om ett återkommande illa beteende när du håller på med just ryggen. att hon surar när du spänner sadelgjorden kan varabetingat till att hon får ont av sadeln för att den helt enkelt inte passar.
du kan ju börja med att göra som någon sa, att ta ut en ET, men det är inte säkert att en ET kan hitta felet, jag hade åkt in till klinik om ET inte hittat något. Sådant där beteende är inte okej och har garanterat någon orsak, vad den är är..

Ja, för det första får jag nog ta och prata med min ridlärare, eftersom hon är en ridskolehäst. Hon var inte såhär förut utan var otroligt sur nu sist så det verkar ju som att något inte är som det ska.
Jag tror kanske att jag har förstått hur jag ska vara iaf om hon försöker bita mig etc.. tack för alla jättebra svar!

Men hon är aldrig aldrig sur när man sitter på henne, och när man rider. Jag använde en vanlig ryktborste bara och skulle borsta henne på ryggen och hon blev jättesur. Jag försökte lugna henne och klappade henne lite på sidan men hon försökte bita mig då också. Usch, jag tycker så synd om henne. Det verkar ju verkligen vara något som inte stämmer. Vad är en ET? Tror inte jag har hört talas om det förut.

Så länge hon inte är ute efter att bita dig så skulle jag ignorera.
Min sköthäst hugger när hon hör ljudet av när borsten dras mot ryktskarapan, hon hugger varje gång och har gjort det i 6 år, men har aldrig bitit. Jag litar helt på henne och vet att det är något hon bara gör. Ibland när hon "tänjer" på gränserna eller stampar rejält så ryter jag, och då slutar hon.

ET är förkortning på Equiterapeut som är ungefär som en kiropraktor, de kollar så att benen (skelettet) inte ligger snett eller ojömt och så jobbar de mycket med hästarnas muskler.

Jag tycker absolut att du ska prata med din ridlärare... men det kan ju vara så att hon helt enkelt inte trivs på ridskolan längre också.

Men... slå henne aldrig när hon biter efter dig. Det finns säkert en anledning till att hon gör det, och att slå henne är inte rätt väg att ta för att lösa problemet. Det är misshandel.

ja vet en häst som gjorde utfall vid longering,tjejen som berätta detta för mej sa att han fiick så mycket stryk efter det.....jag blir mörkräddd:(

Om man bara borstar henne på ryggen så lägger hon öronen bakåt och försöker bita mig. Även när man drar åt sadelgjorden

För mig låter inte detta helt normalt. Inte ens bara för att det är ett sto.
Hon reagerar så för att ngt är obehagligt. Men vad? Kan bero på att hon är öm i huden kanske pga av allt regnande eller ont i ryggen pga sadeln eller ngt annat.Det kan nog bara en vetrinär avgöra. Hade en häst för många år sedan som reagerade på detta sätt. Det berodde på att hon i många år blivit riden i en sadel som skavt henne på manken, alltså legat väldigt illa. Det obehagliga satt sen kvar i hela hennes liv, reagerade på sadelgjorden oxå, stackarn:(

Rent allmänt: som häst skulle jag nog också vara tjurig om flera barn kanske inför tre lektioner om dagen skulle hålla på att borsta mm och rida illa osv. Usch...:crazy:

Kanske inte att just den hästen är ridskolehäst, men...

Jag säger som alla andra kolla först upp hästen rent kropsligt, sedan om inget "fel" hittas så prova med lite vitaminer hon kanske är "öm" i huden som en del människor är vårat sto var lika dantmen sedan vi börja med "shyfeed" osäker på stavning så har ponnyn blivt som "ny"
inte bara humöret utan även hååremmen har blivit mkt finare får ofta beröm för hennes glansiga päls// Hoppas det ordnar sig

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 762
Senast: Brynja
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 176
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar