Vad gör jag för fel?

A

Arev

Min häst har blivit väldigt sur och grinig vid skötsel (borstning och ompyssling) vad kan jag göra för att hon skall tycka det är trevligt?

Jag är en sån som gärna står och borstar och pysslar läänge, men nu har det blivit så att varken hon eller jag tycker det är kul.

Jag tar tacksamt emot tips för att få en gladare häst. (kan ju tillägga att det handlar om ett sto...):bow:

Sv: Vad gör jag för fel?

kanske detta sto är hårömm eller vad det heter? pröva med en mjuuuk borste.. :P mitt enda tips :D lycka till!!!

hon kan också tycka att det blivit jobbigt med ditt borstande och pysslande, det är långt ifrån alla hästar som uppskattar det.

låt hästen vara några dagar eller håll inte på så läänge,
gör lite tricks eller ledaskapsövningar istället ett tag.

Vi har samma problem . Jag får en känsla av att hon helt enkelt inte gillar d. Ett sto e ju som dom e oxå. Man borstar d man ska o så men hon e ingen kelhäst kanske bara att acceptera d. Sur vid sadling o vid början av ridning men sen brukar hon mjukna. Våran e nog så helt enkelt. Men mitt andra sto e desto pratsammare .
Men jag e inte heller den som står o kelar så mycke, ibland blir d längre stunder me pyssel.

min första tanke är att hon kan ha ont, framför allt om de blir sura när man sadlar. Känn igenom hästen och se om hon reagerar mer på ett visst ställe. Min dam var lite reserverad i början men jag började klia henne på ställen hon gillade istället för att ryckta så mycket, då mjuknade hon. jag kanfortfarande bara stå och klia henne och se hur hon nästan somnar.

Din häst liknar min gamla ponny, hon var en gammal ridskoleponny som hade gått på ridskola i många år och flyttades sen till ett privatstall där hon fick stå i princip 3 år. Hon var likadan, eller, hon såg mer sur ut när man borstade men brukade slappna av efter ett tag men såg aldrig sådär riktigt glad ut. Jag hade ut hästmassören rätt många gånger och hon konstaterade att hon inte var spänd eller så utan var fin och mjuk i kroppen.
Jag tror att det hade och göra med hennes förflutna, du vet, det kan inte vara kul när 100 barn springer in och ut i spiltan hos en häst på en stor ridskola hela dagarna. Efter ett tag så bytte vi från "mitt" stall som är ganska stort till ett privatstall i någon månad där hon började slappna av mer och uppskatta ompysslingen. I det stallet fick hon vara ute mer och det kan ju ha bidragit. Men hon blev aldrig nån såndär riktig goseponny. Fast hon var däremot väldigt trevlig att rida och var stabil i psyket, så hon var inte sur hela tiden.

Så börja tänk på varför ponnyn gör så, alltså vad har den gjort tidigare i sitt liv? Eller brunstar hon såhär års? Eller har hon ont?

Hoppas jag har gett dig nåt tips :)

M-oaa

Senast ändrad:

Våra hästar har vi regelbunden kontakt med kiropraktorer. Tror hon e lite egen bara;) kan ha fel ...

borsta vidare som om inget hänt. hästar har sina perioder precis som vi människor. behöver inte vara fel bara för att hon är grinig när hon borstas. min unghäst "valack"är så av naturen. grinig i boxen och då jag borstar, men sen när jag sadlat och är klar då åker öronen fram så skulle det vara fel på min hästa bara för att han är grinig vid borstning så skulle han vara lika vid ridningen sen. Bara hans sätt. Kan även vara så att hon testar eller på väg in i brunst.

Mitt sto är också sådär, surar och kan inte stå still när man borstar. Det enda hon tycker om är när man borstar svansen, då kan hon somna:D Men annars trampar hon runt och är allmänt grinig. Jag brukar inte bry mig om det så mycket, hon tycker inte om att gosa that's it, men borsta måste jag göra punkt. Hotar hon med att bitas river jag ifrån men annars så från hon trampa runt lite då, men hon skulle aldrig trampa på mig eller nån annan för den delen.

I mitt stos fall tror jag att hon tycker att det är rätt tråkigt att stå där på stall gången, hon blir mycket lugnare om hon kan stå med huvudet utanför dörren och kika. Och när man kommer med tränset slutar hon trampa runt för då vet hon att hon snart får gå ut:D

Min pålla är lite rastlös och det är nog därför hon surar och inte kan stå still:smirk:

Du kan testa en "massageborste" och börja med den. Lååångsamt. Sedan fortsätta med ryktborsten (mjuk sådan), långsamt. Funkar på en surkärring i vårt stall (som kan bli riktigt trevlig när hon coolar ner!). En annan häst verkar uppskatta lite musik under rykten!

Först bör du ju se till hästen och sist till dina behov. Menas att, hästen gillar ju uppenbarligen inte att du står och borstar/pysslar länge. Så varför då pyssla och borsta länge ? Varför helt enkelt inte bara göra borstningen lite snabbare och låt det vara nog. Man behöver inte stå hur länge som helst och pyssla. Alla gillar ju inte det och det tycker jag man faktiskt får acceptera.

Hon kanske tycker att borstarna är obehaliga eller så kanske hon blir uttråkad. Testa att ge henne nått att pyssla och leka med, och se om det bli bättre. Annars kanske hon inte tycker om att bli ompysslad helt enkelt? Har du för säkerhets skull kollat att hon inte har ont? Eller att hon är i en brunst eller pälsfällningsperiod? Många av våra hästar har redan börjat fälla och blir därför lite grinigare...

Min häst ogillar att bli pysslad med om det inte är efter ett arbetspass.
Hon älskar att jobba och förknippar borstandet med "att nu är det arbete snart" och blir väldigt otålig om hon inte får komma ut snabbt.
Är dessutom kittlig och brukar bli lite öm i huden vid sättning/fällning av vinterpälsen så då är det bäst att rida tills hon blir lite svettig. Det börjar då klia på hela henne och man får borsta precis så mycket man har lust med.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 903
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar