Det har jag råkat ut för på en häst/ponny i galopp, inte skritt (tror jag, eller så hände det någon gång då också), men jag kan inte säga vad det berodde på exakt. En poloponny, men det har aldrig hänt på en annan häst eller ponny oavsett sort.Nej, det är inte vanligt inom western heller iom att fendrarna är rätt styva och brukar peta ut fötterna även om man rider med dem i position så att man är vid armbågen i vissa lägen och i vissa sadlar.
Men det kan ske.
Och det är främst med såna JAG sett det. Det är vad jag redogjort. Inget mer.
De flesta westernryttare jag ser nuddar inga armbågar.
Men i dressyrsadel brukar du inte hamna i extrem stolsits alt ombes rida med skänklarna framåt.
I hoppsadel har du kortare läder.
En del poloryttare kan drabbas av samma fenomen iom att man vill skjuta fram skänkeln ibland för att få balanshjälp vid häftiga rörelseändringar sas och att man har lite mindre hästar än halvblod på 175. De brukar inte heller slå i normalt iom att de precis som jag nämde om andra ryttare(även western) oftast kommer ut mer med foten/benet. Men ett fåtal gör det.
Jag tror det var någonting med henne, hon var liten och kort i ryggen och rundmagad (alltså inte tjock, hon var smal men hennes revbenskorg var rund, hon var hyggligt kraftfullt byggd men smärt.). Benen var ju helt klart långa på henne (hon var 152-155?) (mina ben, inte hennes, de var väl snarare korta , vilka brukar vara korta på hästar eftersom jag är ganska kort) vilket jag tror var en del i problemet. Jag är ganska säker på att fler råkade ut för det på henne.
Kan det vara en kombo av att magen är rund, benen på ryttaren långa? Dvs magen rundar in snävt (ursvårt att beskriva) vilket gör att foten på ryttaren är fri från kontakt med hästens mage och likaså hästens armbåge.
Senast ändrad: