Vad gör en vård/terapihund?

Lejonelle

Trådstartare
Jag skulle vilja kunna använda mina hundar mer i jobbet. Jag jobbar med människor som inte mår bra, både unga och äldre, och vissa har neuropsykiatriska funktionshinder. Vårdhundar är ju väldigt inne nu, det finns forskning, det finns utbildningar för hundar och förare mm. Men jag undrar vad gör vårdhunden egentligen och vad ingår i en vårdhunds utbildning? Vad ska den kunna och vad ska den ha för egenskaper för att vara lämplig?

Googlade lite snabbt och hittade detta - kanske värt att kika på :) http://terapihundskolan.se/
Har en bekant som har en "utbildad" terapihund, men har inte satt mig närmare in i vad dom gör. Hunden ska i alla fall vara pålitlig, glad i människor, lugn, social, vilja ha kontakt osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 703
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 385
Senast: fixi
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 963
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka