Vad gör du för att spara på vattnet?

Bor det inte fiskar eller nåt i akvariet?!
Vatten från torktumlaren ska såvitt jag förstår vara rent ? Tvättmaskinen sköljer ju bort tvättmedlet. Jag är definitivt inte nojig över att själv snutta i mig vattnet från mina nytvättade kläder så varför jag skulle vara det med fiskarna vet jag inte?

Vatten från torktumlaren ska såvitt jag förstår vara rent ? Tvättmaskinen sköljer ju bort tvättmedlet. Jag är definitivt inte nojig över att själv snutta i mig vattnet från mina nytvättade kläder så varför jag skulle vara det med fiskarna vet jag inte?
Det känns inte som att jag skulle lita helt på att det inte fanns tvättmedelsrester i det vattnet. Sedan hade nog jag kunnat tåla ev. rester bättre än fiskar men jag skulle nog inte komma på tanken att dricka...

Aha, jag är hyfsat säker på att det finns mer eller mindre tvättmedel kvar i vattnet (beroende på maskin). Läste om det då jag är allergisk mot vissa tvättmedel, och eftersom jag reagerar trots minimalt med tvättmedel och "extra sköljning" aktiverat på maskinen så bör det ju finnas rester kvar. Men fiskar kanske inte är så känsliga?

Det känns inte som att jag skulle lita helt på att det inte fanns tvättmedelsrester i det vattnet. Sedan hade nog jag kunnat tåla ev. rester bättre än fiskar men jag skulle nog inte komma på tanken att dricka...
Ärligt talat skulle jag vara betydligt mer nojig över att det bor både fiskar och sköldpadda i det som bajsar :o det rör sig liksom om kanske 2 liter 1-2 ggr/vecka på ca 500l vatten som byts minst 1/3 1-2 ggr/vecka, ibland fler gånger än så pga sköldpaddans grisighet och tomaternas gödningsbehov :D det lär knappast påverka mer än det som redan är nergrisat i dagens dricksvatten.

Bor nära Göteborg och här har det regnat i princip något varje dag precis hela sommaren. Brukar inte slösa med vatten, men tänker inte extra på att spara nu. Jag har inte ens hört att det ska vara så illa ställt med grundvattnet? Tydligen bor jag under en sten, eller något. :o
Här är en till som bor under en sten nära Göteborg :o.

Eller vänta nu för några veckor sedan hörde jag på radion om att det kunde bli problem på Öland eller var det Gotland?

Aha, jag är hyfsat säker på att det finns mer eller mindre tvättmedel kvar i vattnet (beroende på maskin). Läste om det då jag är allergisk mot vissa tvättmedel, och eftersom jag reagerar trots minimalt med tvättmedel och "extra sköljning" aktiverat på maskinen så bör det ju finnas rester kvar. Men fiskar kanske inte är så känsliga?
Även vi är snåla med tvättmedel. Jag är lite känslig, även barnen. Vi använder inte sköljmedel och endast miljömärkt. Och som sagt ovan, det är ca 500 liter vatten som byts ganska ofta och en såpass liten procent. I ett litet kar med färre vattenbyten osv hade jag kanske tänkt till mer. Nu rör det sig om gigantbalja.

Här är en till som bor under en sten nära Göteborg :o.

Eller vänta nu för några veckor sedan hörde jag på radion om att det kunde bli problem på Öland eller var det Gotland?

Skönt att inte vara ensam under den där stenen åtminstone. :D Det är så jäkla jobbigt att ensam hålla upp den så man inte får den i skallen när man vill kika ut. ;)

Öland tror jag det var? :o De brukar ju ha ont om vatten varje år? (Har en vän med familj som bor där) Var det inte tal om att dra vatten från fastlandet och ut just för att det alltid är så ont om det där ute??

Fick idag höra att även om det skulle regna optimalt (för grundvattnets skull), skulle vi ändå gå in i nästa sommar med redan för lågt grundvatten. Detta vet jag inte om det gäller hela landet, men är aktuellt där jag bor i Småland.
Det löper även risk att vattnet kommer ta slut i vissa städer redan i oktober. Många verkar strunta i att snåla på vattnet och det är först när vattnet är slut som de kommer på sig.

Även om jag bor på landet och har egen brunn, valde jag idag istället för att duscha, tvätta mig i sjön.

Hur gör ni och hur tänker ni kring detta?

Det är sådana som har egen brunn som ska tänka extra på hur man använder vattnet och ha koll på hur mycket vatten det är i brunnen. Har man kommunalt så är det ju andra som sköter det tänket. Men den egna brunnen vill man inte ska sina. Ju mer vatten man tar ut destu längre tid tar det för brunnen att återhämta sig. Bor man nära havet kan man ha oturen att få in saltvatten i brunnen, och det vill man inte.

Vid vårt sommarboendet i Småland var vattennivån i brunnen 70 cm lägre än normalt och stadigt sjunkande under hela sommaren. Vi använde utedasset, undvek att duscha och badade i sjön istället. Handdiskade 1, max 2, ggr per dag. Egentligen borde vi skaffa diskmaskin för det är betydligt mer vattensnålt, men just nu är det en större investering eftersom det kräver ombyggnad av köket.

Det ska bli intressant att se hur tillrinningen kommer att vara under hösten.

Var inne på smhi och tittade på kartan över vatten nivån och här var det
Små snabba - nära normal nivå
Stora långsamma - över normal nivå

Vad är skillnaden små snabba och stora långsamma?

Egen brunn. Grävd. Med bekymrande lågt vattenstånd just nu. Livrädd den ska sina så nu sparas så mkt det går.

Vattnar ingenting ute. Förutom hästarna, och fyller inte fullt när de ändå inte dricker upp innan man måste skura. Undviker spola/bada hästarna fast det kliar i fingrarna..

Har senaste halvåret i princip slutat med vattenbyten på akvarierna. Fyller kontinuerligt på det som dunstat men byter inte mer än varannan - var tredje månad (byter då 50%). Funkat kanon faktiskt.

Kissar ute/spolar inte om jag bara kissat/spolar med spillvatten från annat.

Diskar bara fulla maskiner.

Tvätta törs jag inte riktigt just nu, så jag lämnar bort mesta delen av tvätten. Kör dock stallkläder i mitt dusch/badvatten (fyller maskinen manuellt) och låter sista sköljningen vara med rent vatten. Mitt badvatten är liksom renare än min smutstvätt.

Slänger inte kläder i tvätten på rutin.

Duschar/badar inte varje dag. Snålar med vatten när jag gör det. "Badar" oftare än duschar, då med 1/4 vatten i badkaret. Som jag sen tvättar med (se ovan).

Är som en hök på folk som är här så de inre låter vatten rinna när de borstar tänder, tvättar händer, duschar etc. Men det är jag oavsett hur mkt vatten det finns - uppvuxen med egen brunn

När jag flyttade hem till Sverige från Kenya var jag helt paranoid om vattenförbrukning eftersom där kan vi verkligen tala om torka och ingen tillgång till vatten. Var van vid att hoppa i badkaret, snabbt blöta ned mig med duschen, stänga av, tvåla och tvättade håret, sedan på med duschen igen snabbt. Inte spola vid enbart kissning - sjukt är att i Sverige så har många bytt till vattensnåla toaletter/disk/tvättmaskiner men i Kenya där läget är verkligt akut finns det nästan bara de gamla maskinerna/toa som använder otroligt mycket vatten. Hink bredvid toan eftersom det oftast inte gick att spola. Diskvatten går utmärkt att återanvändas.

Eftersom elen - drivs av ström från dammar vilka också torkade ut, ergo bara el några timmar om dagen - så tvättade jag mig i kallt vatten. Iofs ingen riktig uppoffring i Nairobi ;) Lät diskvattnet stå från disk till disk, lite kokande vatten värmde det fint igen. Inte tvätta hela tiden, faktum är att hänga ut på vädring över natten fungerar lika bra. Mycket underkläder för att inte behöva tvätta så ofta. Har du 30 par så behöver du bara tvätta en gång i månaden om du vill ha ett rent par varje dag :)

Något som jag fortfarande gör, spola upp lite vatten i tandborstmuggen, doppa tandborsten, efter borstning, doppa borsten igen och gurgla.

I Sverige är jag en vattenbov som älskar långa duschar och ofta sköljer disk under rinnande vatten :angel:

Ska vi göra en lista på bästa tippen för att spara vatten?

Är vattnet kondenserat finns det inget annat än bakterier i vattnet...

Har stuga utan vatten, vilket verkligen får en att tänka på vattenförbrukningen. Där är det
*utedass
*disk 1g/dag i sjövatten (värmt på spisen)
*tvätt i sjön eller old school tvättfat och kanna
*definitivt ingen vattning av någonting
*dricksvatten tas hemifrån och vårdas ömt:D

Hemma kör vi
*snålspolande toaletter
*aldrig rinnande vatten i onödan
*fulla tvätt- och diskmaskiner
*diskar sällan för hand (beror bara på vattenförbrukningen och inte alls på att det är tråkigt :angel:)
*snabba duschar (iaf jag...), inte varje dag (iaf jag...)
Vi vattnar aldrig gräsmattan, däremot trädgårdslandet. Vi har ett bevattningssystem som hämtar vatten från bäcken, men tyvärr är det trasigt. Drömmer om att laga det, men det är rätt långt ned på att-göra-listan.

Vi har egen grävd brunn, en som aldrig någonsin i historien sinat, som alltid alltid ger vatten.
Man kan fylls hästvatten hela natten:angel: och det enda som hänt i brunnen är att det sjunkit en decimeter..
Nu är vattennivån betydligt lägre, inte nära att sina men mycket lägre än normalt. Med normal användning.
Dessutom har det varit slutavverkning av gammal skog ovanför oss, tjärnar och diken som aldrig är torrlagda ligger dammiga i skogen. Mossarna är torra till och med.

Vi lär nog få tänka oss lite för. Särskilt som vi är vana att ha den pålitligaste brunnen i socknen :p

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är det man associerar med rätt ofta när man kliver in i duschrummet och det är banne mig inte jag som skitar ner. Jag gör rent efter...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Magiana
·
Q
Hästmänniskan Vi, jag och min sambo har stora problem med vår hyresvärd. Vi har en lägenhet i en förort och längtar ut på landet. Av en ren slump red...
2
Svar
29
· Visningar
3 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka