Vad gör du för att spara på vattnet?

TheRedLightning

Trådstartare
Fick idag höra att även om det skulle regna optimalt (för grundvattnets skull), skulle vi ändå gå in i nästa sommar med redan för lågt grundvatten. Detta vet jag inte om det gäller hela landet, men är aktuellt där jag bor i Småland.
Det löper även risk att vattnet kommer ta slut i vissa städer redan i oktober. Många verkar strunta i att snåla på vattnet och det är först när vattnet är slut som de kommer på sig.

Även om jag bor på landet och har egen brunn, valde jag idag istället för att duscha, tvätta mig i sjön.

Hur gör ni och hur tänker ni kring detta?

Senast ändrad:
Vi vattnar aldrig gräset. Tvättar fulla (moderna) maskiner. Jag duschar inte varje dag om det inte behövs, spolar inte bara för att vi kissat (om vi inte har gäster men det händer typ aldrig). Fyller inte hästarnas badkar eftersom de ändå inte dricker upp hela innan det är dags att skrubba.

Här pratas det aldrig om brist. Vi har en källa på tomten som fylls på från våtmarkerna i skogen (det är rejält blött här) och den har sådan tillrinning att den täcker vattnet för hela byn på ett par hundra personer. Vet inte om lantbruken har eget eller också har kommunalt.

Fick idag höra att även om det skulle regna optimalt (för grundvattnets skull), skulle vi ändå gå in i nästa sommar med redan för lågt grundvatten. Detta vet jag inte om det gäller hela landet, men är aktuellt där jag bor i Småland.
Det löper även risk att vattnet kommer ta slut i vissa städer redan i oktober. Många verkar strunta i att snåla på vattnet och det är först när vattnet är slut som de kommer på sig.

Även om jag bor på landet och har egen brunn, valde jag idag istället för att duscha, tvätta mig i sjön.

Hur gör ni och hur tänker ni kring detta?
Vattnar inte gräsmattan. Vattnar det övriga med barnens badvatten.

- Duschar inte varje dag och är då rätt snabb. Brukar stänga av vattnet vid intvålning/rakning.
- Fyller upp hon när jag diskar och låter inte vattnet stå och rinna.
- Tvättar varannan vecka och fyller då upp maskinerna.

Bor i lägenhet så några gräsmattor vattnas inte här. Däremot en del växter men de slukar inga mängder.

Jag gör nog inget särskilt, är ingen vattenslukare normalt sett. Bor själv i ett torp med egen brunn (som delas av andra husen på gården). Jag vattnar inte gräsmattan, vattnar bara rabatten där det odlas tomater.
Duschar inte varje dag och duschar inte länge. Är ensamstående så behöver inte tvätta jätteofta, kör aldrig mindre än full maskin. Samma med diskmaskin, den är full. Vattnar mina stackars blommor alldeles för sällan. Mina hundar måste duschas ofta men duschar då båda samtidigt, nakenfisen som behöver en extra dusch ibland får då duscha samtidigt som mig.

Eftersom jag bor i Stockholm och vi har mälaren som "upptagningsområde" så tänker jag inte speciellt mkt på hur mkt vatten jag gör av med.. Jag badar i stort sett alltid i stället för att duscha så får väl anses va en "vattenslösare".

Snålspolande kranar och toalett är det väl jag främst tänkt på när det gäller vatten och miljö. Men inte diska under rinnande vatten är väl en typisk sak att tänka på (vi har ingen diskmaskin och kommer inte heller skaffa).

Grundvattennivån är ungefär en meter för låg pga sommarens torka.
Jag är så sparsam som det går med vattnet, det oroar mig faktiskt litegrann att nivån har sjunkit såpass.

Grundvattennivån är ungefär en meter för låg pga sommarens torka.
Jag är så sparsam som det går med vattnet, det oroar mig faktiskt litegrann att nivån har sjunkit såpass.
Ja, det är det som oroar här också, och som de sa att även om det skulle regna omptimalt, alltså lite varje dag så det sjunker ner i backen och inte skyfall så det rinner iväg, kommer vi gå in i nästa sommar med för lågt grundvatten (under de normala värdena).
Tror de sa också att det hänger lite på när tjälen kommer också, om den kommer. Så får väl hoppas på en mild vinter för grundvattnets skull. Återstår att se vad som kommer hända, men känns bättre att försöka spara lite på det ifall.

Jag bytte ut kökskran och badrumskran till snålspolande. Inte duschen för jag tycker de är så dåliga, vill hellre duscha snabbt och effektivt än att stå fler minuter längre och försöka få ur schampot med ett duschmunstycke som det mest kommer luft ur. Att inte diska under rinnande vatten var planen när jag nu inte har diskmaskin, men det går dåligt för båda propparna jag köpt släpper ut vattnet direkt så jag har gett upp för tillfället :arghh:.

Jag har ju ett par akvarium. Vid vattenbyte i akvarierna tar jag vattnet därifrån och häller i rabatterna (tomat och gurka bland annat) så det växer som ogräs pga näringen. Vattenflaskor med "gammalt" vatten samt från torktumlare eller vad det nu finns man normalt häller i slasken och som ändå är rent häller jag i akvariet. Duschar bara om det behövs och då snålt. Spolar långsamt, stänger av när jag tvålar in och liknande. Nöjer mig ibland med att svabba av med tvättlappar. Tvättar och diskar fulla maskiner.. Ja, ungefär det jag kan. Drillar dottern hårt med att hon måste stänga av kranen när hon tvålar in händerna. Jag är dock sämre på det. Försöker när jag kommer ihåg.

Jag har vuxit upp med egen brunn och eldriven varmvattenberedare.- Att snåla med allt vatten sommartid och varmvatten året om sitter i ryggmärgen.

Senaste åren har jag bott i hus med en sinande källa som brunn. Jag snålar allt jag kan för att vattnet ska räcka, men de stora popplar som växt upp invid källan tar vattnet så det räcker inte åt mig.
Nu har jag en alldeles ny borrad brunn som inte ens är inkopplad än. Den ger 300 liter/minut så jag kommer att kunna både vattna, tvätta, diska och duscha utan dåligt samvete. Vattnet kommer från berggrunden och allt vatten som jag vattnar går ner i jorden på tomten eller rinner ut i infiltrationen invid tomten. Så det går runt....

Är jag i stan så försöker jag att inte slösa vatten och att inte låta kranar rinna, ha vattenkaraff i kylskåpet på jobbet etc.

borrad eller grävd brunn spelar ju egentligen ingen roll i det stora sammanhanget, man tär ju på samma grundvatten oavsett.
hos oss har vi en borrad brunn som brukar slamma igen :meh: så vi måste "trycka" den ungefär vartannat år för att få igång flödet i den igen. När det är som sämst så räcker det med en dusch, så får vi stänga av pumpen sen för att den inte ska gå tom... Detta har lärt oss att generellt vara sparsamma med vattnet, även de perioder då brunnen är nytryckt (vilket den är nu).

Har också egen brunn, men jag har regnvattentunnor och vattnar inte gräset, dushar inte varje dag heller för den delen. Sedan jag satte upp mina regntunnor har jag inte använt något vatten från brunnen för att vattna alls, brukar använda det vattnet med om jag ska skölja av nåt med som inte behöver rent vatten

Bor nära Göteborg och här har det regnat i princip något varje dag precis hela sommaren. Brukar inte slösa med vatten, men tänker inte extra på att spara nu. Jag har inte ens hört att det ska vara så illa ställt med grundvattnet? Tydligen bor jag under en sten, eller något. :o

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är det man associerar med rätt ofta när man kliver in i duschrummet och det är banne mig inte jag som skitar ner. Jag gör rent efter...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Magiana
·
Q
Hästmänniskan Vi, jag och min sambo har stora problem med vår hyresvärd. Vi har en lägenhet i en förort och längtar ut på landet. Av en ren slump red...
2
Svar
29
· Visningar
3 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka