Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack @honung för den här trådstarten. Igår kväll började jag googla vad som finns i form av läxjhälp, låna en svensk etc i min kommun och hittade information om språkkafé. Nu har jag varit där för första gången! Jag som så länge tänkt på att jag verkligen vill bidra med något men dragit mig för att bli god man då jag inte riktigt kan avgöra hur betungande det är känner att jag hittat ett sätt som passar mig. idag fick jag glädjen att möta ett par från Syrien och två män från Eritrea, och så trevligt vi hade! Mycket avspänt och roliga samtal, även om jag kan bli osäker på om jag tar för mycket plats i samtalen... jag har så lätt för att prata på, märkte jag... de frågade dock om jag inte ville komma nästa vecka också, så då har jag chans att fråga dem mer om deras liv. Dock kan jag känna en viss oro över att fråga något klumpigt/känsligt, så jag tänker att jag får invänta deras initiativ till att berätta mer ingående.
Nu är det enda jag gör att dagligen muttra argt åt mina främlingsfientliga grannar. Ett hem för 15st ensamkommande ska startas upp i min lilla håla på några hundra invånare. Det första en granne gör är att skruva upp en herrans massa grannsamverkan mot brott skyltar över hela byn på staket, garage och vägskyltar. Givetvis tätast kring där boendet ska ligga. Men någon samverkan kommer det inte bli, det är bara för syns skull.
Att få stämpeln i pannan, redan innan man fått komma till boendet, att man är en förbrytare, när det enda ''brott'' man begått är att vilja överleva och skapa sig ett nytt liv. Det är i mina ögon det som skapar problem och det mest tragiska som kan hända.
Det återstår att se om jag kan engagera mig när det väl startat. Det minsta jag kommer att göra är att hälsa glatt Hej hej! under mina hundpromenader och kanske växla några ord, precis så som jag gör idag oavsett vem jag möter.
Jag hoppas innerligt att fler än jag har såpass vett i skallen.
Underbar tråd. Jag måste kolla om min stad har språkcafeer! Låter jättespännande.
Jag och sambon hjälper ensamkommande flyktingbarn (snarare ungdomar) med läxorna varje vecka. Det är oerhört roligt, lärorikt och vi har verkligen fått mersmak för att engagera oss ytterligare men inte fått tummen ur ännu... Ska kika på språkcafeer!
Vi har också hört att man kan fungera som "fadder" för en nyanländ där man gör aktiviteter tillsammans varann vecka/en gång i månaden eller dylikt (under minst ett års tid). Det tyckte jag också lät väldigt givande men jag har inte hittar något om det när jag googlat. Är det någon som känner igen detta?
Det låter lite likt flyktingguide/språkvän som finns i Göteborg: https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2880992--bra-att-vi-hade-lakargrejen-tillsammans-Underbar tråd. Jag måste kolla om min stad har språkcafeer! Låter jättespännande.
Jag och sambon hjälper ensamkommande flyktingbarn (snarare ungdomar) med läxorna varje vecka. Det är oerhört roligt, lärorikt och vi har verkligen fått mersmak för att engagera oss ytterligare men inte fått tummen ur ännu... Ska kika på språkcafeer!
Vi har också hört att man kan fungera som "fadder" för en nyanländ där man gör aktiviteter tillsammans varann vecka/en gång i månaden eller dylikt (under minst ett års tid). Det tyckte jag också lät väldigt givande men jag har inte hittar något om det när jag googlat. Är det någon som känner igen detta?
Kolla kommunens hemsida!Underbar tråd. Jag måste kolla om min stad har språkcafeer! Låter jättespännande.
@Honungshumlan jag har ett boende för ensamkommande flyktingbarn på min gård och det är jättelugnt.
Det enda man märker av dom är när dom ska åka på något eller när det är bra väder och dom är ute och spelar fotboll på våran pyttelilla gräsplätt och tjoar och stimmar lite som alla ungdomar gör.
Vårat boende rymmer 30-40 personer så det är större än det ni kommer att få.
Aaaabsolut! Gört!Vad tror ni andra? Kan det vara något man kan gå in och prata med dom som jobbar där om eller vart ska man vända sig?