Vad göra?

Sv: Vad göra?

giffan skrev:
Jag har provat att fodra efter uträknade foderstater en gång och aldrig mera!!! Det slutade med tunna orkeslösa hästar! jag går på mitt omdömme numera.

Problemet har antagligen inte varit att grovfodret var analyserat utan att du har gått på de energibehovs-tabeller som finns.

Varför slutade du titta på hästarna bara för att grovfodret var analyserat??? :angel:

Det som är nyttan med grovfoderanalyser är att du kan få ett hum om vilket kraftfoder/mineralfoder som bäst balanserar upp det grovfoder du har.

Det är kvoterna i foderstaten som är viktiga att hålla koll på, speciellt för avels- och ungdjur. Energi- och proteinbehovet måste anpassas till individen.

mvh Jessica
 
Sv: Vad göra?

linafina skrev:
Saken är den att hade jag haft en äldre häst hade jag inte oroat mig alls så som jag gör nu. Det är bara för att jag vet hur viktigt det är att det blir rätt med fodret när hästen växer. Det spelar ju stor roll hur pass frisk och tålig bl.a blir senare. Visst är det viktigt med äldre pållar med men det känns väldigt viktigt att det blir rätt när hästen växer :).

Jag tycker du resonerar helt rätt.

mvh Jessica
 
Sv: Vad göra?

Syftet för min del med analys är mycket att veta vad för protein och energi höet/silaget innehåller. Nu köper jag färdiganalyserat hösilage, och smrp är lågt, vilket innebär att jag måste ge proteintillägg som t ex hackat strå. MJ-innehållet är bra att ha koll på då jag har en häst som gärna lägger sej i överhull.

Som föl/unghästar har mina fått fritt med hö/silage o mineral plus saltsten, oanalyserat, och det har gått alldeles utmärkt. Stora hagar med tillgång till gräs etc.

Gamla hästar och ridhästar skulle jag vara mer noga med i så fall, då åtminstone ridhästarna inte får fritt med mat.
 
Sv: Vad göra?

Har du inte gett föl/unghästar kraftfoder alls då?

Det är ju mycket lättare att göra en bra kost till en vuxen häst tycker jag. Mycket lättare eftersom dom har växt färdigt och genom att fodra efter vad hästen gör t.ex hård träning osv. får man oftast lätt fram en fin form. Men det är kanske bara jag som har fått det och tycker så? Där är det lätt att se på hull och päls osv. och sen gå efter det.

Men föl/unghästar behöver ju så mycket för att det ska bli bra senare och även under själva tillväxten. Det är ju under det först året som hästen når ca 70% av sin slutliga kroppsvikt och det är ju mycket viktigt att man fodrar rätt. En jämn tillväxt för att få god hållbarhet tycker jag är MYCKET viktig. Proteinet är väldigt viktigt och att man sen inte får i dom för mycket energi.
 
Sv: Vad göra?

Fölen har fått dia länge, till 9 mån som hingstar, sedan var de tvunga flytta till hingst/valackflock när de kom på vad de var. Då har jag gett lite kraftfoder innan flytt o mer efter för att de inte ska falla ur helt. Vid ett tillfälle ändrade de utfodringsrutinen från fritt med hö/silage till två större partier högivor per dag o då föll hingstfölet helt ur. När de sedan fick mer hö blev han bättre i hull. Fri tillgång till unghästar/sto-fölflock är det bästa. Jag har alltså hyrt in mina hästar i flock under uppväxten och tycker jag sett så mycket under alla år att fritt med hö/silage är det bästa med mineral o saltsten samt vatten alltid tillgängligt.
 
Sv: Vad göra?

Förlåt men nu är jag inte med i svängarna? Vad tycker du att jag ska göra? Förlåt men jag är lite trött :).
 
Sv: Vad göra?

Hö/silage ska alltid en åring ha fri tillgång på. Men vi har alltid även gett kraftfoder vid sidan om. Men huvudsaken är ju att din får i sig alla dom viktiga ämnena som dom ska och i rätt mängd :).

Hade ni fölen med sina mammor tills dom var nio månader? Är inte det väldigt länge? Det är första gången som jag hör om någon som har sina föl med mamman så länge.
 
Sv: Vad göra?

Jag lyssnar inte ofta på alla andra men ibland är det kul endå att se hur andra resonerar.[/QUOTE]

Det var ju så jag menade ju!! Det är nyttigt att se hur andra resonerar, men man måste ju inte följa det.
Jag har väll varit för osäker på mig själv förr och inte vågat lita på att man faktiskt kan fodra utan analyserat foder.
 
Sv: Vad göra?

Klart jag inte slutade titta på hästarna,,, men det gick så fort så man hann liksom inte med.
Klart de såg ju inte ut som vandrande staket precis, men de var alldeles för tunna för att kunna träna som jag tänkt mig och det är ju inte så kul. Tar ju så lång tid att få dem dit man vill igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 061
Senast: Ridinglady
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 865
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 464
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp