Vad göra?

linafina

Trådstartare
Någon som har några tips till mig om vad jag ska göra nu när stallägaren kom ut idag och sa att det inte fanns någon analys på hösilaget och det kommer från olika skördar?

Blev väldigt besviken får jag säga. Dom som har haft hästar i många år i stallet säger att dom alltid har bra, kraftigt hö men vad hjälper det mig?

Här står jag med min åring och vet inte vad jags ka ta mig till :(. Jag kan ju inte ta analys på varje bal, det hade blivit ganska dyrt.

Någon som har några tips på hur jag ska göra med utfodringen eller vad som helst?
 
Sv: Vad göra?

Om det ser ut som det ska, och luktar som det ska, utfodra med det.

God Jul
LIA
 
Sv: Vad göra?

Jag tycker som LIA, du känner om det är bra eller inte.
Det är ingen döds katastrof att fodra med oanalyserat hö, det knepiga är ju att man måste se hur hästen reagerar på det, får den hull, bygger den muskler, verkar den orka med arbetet mm å det tar längre tid att testa sig fram än att veta från början.
Går hästarna på fri tillgång är det ännu bättre.Det finns andra i detta land som inte analyserar utan att deras hästar mår dåligt så oroa dig inte!
 
Sv: Vad göra?

Innan vi fick analysen på vårt hö så fodrade jag med ögat. Det visade sig sen, att det stämde rätt bra överens med vad hon skulle ha, enligt uträknad foderstat. Dessa är fortfarande bara riktlinjer, och i slutändan är det jag som hästägare, som ser vad som passar min häst eller ej.
 
Sv: Vad göra?

Jo det ser bra ut och jag kollar noga alltid när jag väger upp hur det ser ut. Han är bra i hull och mår bra för övrigt.

Mitt problem blir ju kraftfodret eftersom jag inte har en susning om vad höet innehåller.

Idag ger jag honom fritt på hö hela dagen
Morgon: 7dl müsli och 0,5dl Hippo Mineraler Avel
Kväll: 3dl havrekross och 3dl kornkross

Det är meningen att jag ska öka med fyra dl i månaden på kraftfodret. Min tanke är att öka müslin med 2dl och 1dl på havrekrossen och 1dl på kornkrossen om han ser bra ut i hull och verkar pigg för övrigt.

Vad tycker ni om detta? Jag har gått och funderat på detta i flera dagar nu och känner mig så orolig. Mailade foderrådgivare me inte kunde dom säga mycket utan en analys :(. Jag hoppas att detta blir bra för honom i allafall.

Tack så mycket för eran hjälp :).
 
Sv: Vad göra?

Har funderingar på om jag ska gå över till Kraffts nya groov istället snart. Vad tycker ni? Ska jag fortsätta på det jag ger nu eller gå över till Krafft? Det är ju viktigt att han får i sig rätt mängd av allt och inte växer för fort.

Har ni några bra tips till mig så bara kom med dom.
 
Sv: Vad göra?

Jag har inte heller analyserat hö, av samma anledning som dig faktiskt + att jag aldrig använt mig av att räkna foderstater med analys.
Jag ger mina åringar fritt med hö, salt+ att de har fritt med halm.
Sen fodrar jag med kraft groov de får just nu ett kg, men det ökas ju på allt eftersom. Jag tycker att man ser ganska bra på dem att de får i sig, för de var tunna när de kom och nu har de både vuxit och lagt på hullet.
Men är man orolig för att man inte har analyserat hö kan man ju alltid ta stick prover och analysera de.
 
Sv: Vad göra?

Vad är stickprov? Menar du på höet? Hur gör man då?

Ingen som har förlag på hur jag ska utfodra annars? Kan det jag ger nu vara bra att köra vidare på eller ska man hoppa över till krafft groov.
 
Sv: Vad göra?

Håller med de flesta här. Man ser på hästen om den får i sig tillräckligt.
Skulle den tunna ur lite är det väl bara att öka på givan? Analys är bara en fingervisning.
"Min" bonde brukar blanda i sin analys för att få ett medelvärde.
Han tar stickprov från flera åkrar som är skördade ungefär samtidigt. Sen blandar han det och skickar in EN analys på det.
Det kan ju du också göra om du absolut vill ha analys, annars gå efter ögat...
 
Sv: Vad göra?

Det verkar inte vara några problem med givan eftersom han är fin i päls, hull och pigg och glad.

Men hur vet man igentligen att han får i sig rätt mängd av allt? Det syns väl inte alltid om hästen får för mycket av någonting?

Har ni några tips angående kraftfodret eller tycker ni det verkar bra?

Jag vet inte varför jag är så orolig för vi har alltid gett åringarna oanalyserat hö och sen krafft groov. Inga problem med dom hästarna. Men man blir ju helnojjig när man hör hur viktigt det är med ananlys och allt det där med unghästar som växer för fort bla bla bla ni vet.

Någon som tycker jag ska fortsätta med det som jag ger nu och öka så som jag skrev eller ska jag byta till krafft groov istället?
 
Sv: Vad göra?

Jag är väl egentligen inte rätt person att svara dig om dina foderproblem, eftersom jag aldrig förstått mig på "foderstatshysterin". Fr a inte dom långa förteckningar av allt möjligt mellan himmel och jord man pressar i sina hästar. Uträknat på grammet!

Det viktigaste som jag ser det, är att hästen har möjlighet till varierad kost. Dvs helst hösilage innehållande så många växtslag som möjligt och inte bara en eller två grässorter. Dessutom grövre material från skogen plus en saltsten.
För den häst som tränas hårt, finns dessutom kravet kraftfoder.

Kolla med stallägaren om dom är säkra på, att man har balans i sina åkrar, och att det inte råder brist på något ämne. Selen är här ett typexempel, då det ofta är för lite i det skördade fodret, och man därför måste komplettera med det.

LIA
 
Sv: Vad göra?

En motfråga då.... hur vet du att de får i sig rätt mängd när det är analyserat då? Det har jag aldrig fattat..... Visst jag kan vara korkad, men ta två till synes identiska åringar,,,, den ena kan behöva mera av något än den andre,,, men vad säger en analys om det? Man kan ju blanda en hel massa i sitt foder, men kraft och de flesta andra färdiga foder lägger ju en bra grund till vad en normal häst kan behöva, sen vet du säkert på ett ungefär om höet är sent eller tidigt skördat och så brukar jag avgöra på det hur mkt jag ska fodra extra på det.
Med stick prover menade jag att du ex tog två analyser på olika skördar och då på det du tror är bra och ev ett som du tror är "sämmre" så har du lite att gå på.
Men är det som du beskriver så tycker jag nog att du kan fortsätta att lita på dig själv, du ser ganska bra på hur hästen mår.
Jag har provat att fodra efter uträknade foderstater en gång och aldrig mera!!! Det slutade med tunna orkeslösa hästar! jag går på mitt omdömme numera.
 
Sv: Vad göra?

Jag menar inte mängden foder utan jag menar att om man analyserar sitt hö så vet man ju vad det innehåller och fodrar därefter. T.ex det kanske innehåller mycket protein eller energi och det måste jag ju veta för att kunna balansera upp det med kraftfodret? Det är ju viktigt att unghästar inte får för mycket energi t.ex.

Jag ska säga detta att vi har ALDRIG analyserat hö förr och har alltid fodrat efter individen i sig. Vi har aldrig haft några problem. Men nuförtiden är det mycket snack om höanalyser och foder så det är inte konstigt att man blir orolig av allt man läser när det gäller utfodringar och sådant.

Det jag ville veta nu var vad ni tycker om det jag ger utöver mitt oanlyserade hö? Låter det vettigt? Ska jag gå över till Krafft Groov som är uträknat och färdigt istället eller ska jag blanda själv som jag gör nu?


Ursäkta om jag är gnällig jag vill bara ha lite tips :).
 
Sv: Vad göra?

Ja, jag ger ju själv mina oanalyserat hö och kraft groov, så jag kan ju inte säga annat!!
Man ska inte alltid lyssna på alla andra,,, vem säger att det är de som har rätt!?!?
Jag lyssnade på alla andra en gång och tänker inte göra det igen!
 
Sv: Vad göra?

har samma problem i mitt stall..
stallägaren har 3 olika skördar och både 1:a, 2:a o 3:e skörd!
1 vecka har vi 1:a skörden och nästa har vi 3:e skörden, sen till våren skulle vi ha 2:e skörden och ev skift lite om det blir över av 1:a eller 3:e skörden..
Så det blir himla klyddigt att analysera alla dessa!
Så jag fodrar med ögat, hästen är fin i hull, men vill att han ska fläska på sig lite till på magen ändå.

Om stallägaren håller sig till 1 eler 2 skördar nästa år tar jag en analys bara för att se vad jag stoppar i hästen..
Ev skulle stallägaren ta analys detta år men bara på 1:e o 3:e skörden tillsammans, så det blir nåt så nära medelvärde..
 
Sv: Vad göra?

Jag kan trösta dig med att jag vet många hästägare som analyserat höet å följt foderstatsprogram men att det inte stämt på deras hästar.Endel hästar har blivit feta å andra magra, man måste ju ta hänsyn till individen å att vissa är lättfödda å vissa svårfödda.
Själv har inte foderstats uträkningar stämt in på mina hästar alls så det gäller att omprovisera.
 
Sv: Vad göra?

Nej men jag vill ha tips och råd sen om jag följer råden det är en annan femma. Jag vill ha åsikter. Är det fel?

Läsa vad andra tycker och sen se om det dyker upp något bra från någon vettig. Annars kör jag ju vidare på det som jag gör nu inget mer med det :).

Jag lyssnar inte ofta på alla andra men ibland är det kul endå att se hur andra resonerar.
 
Sv: Vad göra?

Saken är den att hade jag haft en äldre häst hade jag inte oroat mig alls så som jag gör nu. Det är bara för att jag vet hur viktigt det är att det blir rätt med fodret när hästen växer. Det spelar ju stor roll hur pass frisk och tålig bl.a blir senare. Visst är det viktigt med äldre pållar med men det känns väldigt viktigt att det blir rätt när hästen växer :).

Jag kan tänka mig att det är så som du skriver.
 
Sv: Vad göra?

Ser höet bra ut å luktar bra så anta att det är normalt hö(brukar stå normal, eller kraftigt osv som exempel när man ska räkna ut en foderstat), det är bättre än ingenting å sedan får du justera detta eftersom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 061
Senast: Ridinglady
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 865
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 464
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp