Vad gör att en häst springer på/över en människa?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jag har flera gånger skrivit att de visar långt innan. Så varför skriver du om och om igen att de inte visar?

De flesta även reaktiva klarar att gå till och från hagen osv utan större besvär, särskilt om de som sagt leds med lång lina, har space osv. Dvs det är ingen större fara för den som hanterar. Särskilt inte om den är tillsatt att om hästen är spänd eller tittig för dagen så låt den få titta, vänta etc. Däremot om personen håller hårt, rycker och ryar osv kommer en sån häst flippa. Men det är ju inte hästens fel eller något som påverkas av storleken på anläggningen.

Och i övrigt så är det ju ägaren som hanterar i situationer där triggerstapling är sannolik, och då kan hantera det.

Vad är det med en stor anläggning du tänker är värre?

Jag inser att jag var otydlig. Jag menar naturligtvis om hästen inte visar något innan på ett sådant sätt att andra än mycket kompetenta och välutbildade problemhästtränare kan läsa hästen. Hästar som reagerar, ur kreti och pletis perspektiv, "från ingenting".

Du tycks inte riktigt förstå att jag menar just de där "undantagen", hästarna som inte klarar att gå till och från hagen utan större besvär. Hästar som kan resa sig och vända sig mot den som leder, till exempel, och där "den som leder" kan vara vem som helst som har häst i samma stall och som har fått som enda instruktion att "led in hästen från hagen".
 
Nu är jag/vi snart på väg därifrån ändå, då vi ska flytta själva, så för egen del handlar det inte om särskilt lång tid innan jag inte behöver bekymra mig om just den hästen mer. Jag är ändå fundersam över synen på hästar och säkerhet överlag, och vad som är rimligt och inte i ett stall där man hanterar varandras hästar i någon omfattning.
Jag tror att det ska mycket till innan någon säger att de inte vill hantera någon annans häst pga av att den är obehaglig att hantera. Speciellt om det är många unga i stallet så kanske de inte vill tappa ansiktet genom att säga ifrån när det tycker att en häst är läskig. Ju äldre man blir ju mindre bryr man sig om vad andra tycker och man tänker även lite mer på sin egen skaderisk och vad en skada får för konsekvenser i ens liv i form av förlorad inkomst och annat som får stå åt sidan. Min egen uppfattning har varit att ju mer tävlings och träningsinriktat stallet är desto knepigare är hästarna i humöret pga av att de behöver ligga högre i energi och dessutom är lite mer i träning och då lite vassare i humöret än om man står i ett stall med skogsmullar. Men även skogsmullar kan ju springa omkullen (på väg mot en läcker grästuva). Men generellt sett ska det nog vara en väldigt svår häst för att folk ska vägra hantera den.
 
Det är ju upp till ägaren av anläggningen att avgöra om den hästen ska stå där eller ej.
Man kan kanske säga till att man inte vill hantera den hästen om man är rädd för den men det kan vara så att man själv får byta stall då om det är okej att det är en häst som står där som är brötig.

Jag har blivit översprungen två gånger av min egen häst utan synlig anledning. Det berodde mest troligen pga smärta.

Jag har blivit klämd i en boxdörr av en häst som tog sats för att springa ut för han var rädd för att gå ut boxen och vi båda fick inte plats i öppningen. Det var för att han tyckte att det var läskigt att gå ur boxen. Det löste sig till nästa gång. Jag visste om problemet och gjorde saker på ett annat sätt.

En häst springer inte över folk med flit utan det finns alltid en anledning. Sen vad anledningen är kan vara svårt att ta reda på.

Att det finns någon anledning till beteendet förstår jag naturligtvis. Nu gäller det inte min häst, så egentligen är det inte särskilt relevant för mig varför den beter sig som den gör - för min del räcker det att den beter sig så.

Det här är ett trevligt stall med trevliga människor och - undantaget denna häst - trevliga hästar. Det är naturligtvis inte "hästens fel" att den är som den är, och jag känner både med den och med ägaren som nog inte fick riktigt ärlig information från tidigare ägare. Jag lider verkligen med dem båda!

Dock inte så mycket att jag är villig att riskera min egen säkerhet, eller så att jag tycker att det är rimligt att andra människor utsätts för onödigt stora risker. Därav mina funderingar kring hur "svår" häst det är rimligt att ha i ett stall där alla ska kunna hantera varandras hästar i vardagen.
 
Sådant som att inte hamna mellan lösa hästar (som man inte känner mycket väl och vet hur de är), att hålla sådant avstånd som är rimligt och möjligt till reaktiva hästar o. s. v. tycker jag är självklarheter. Men om du ska hämta din häst i en "stökig" flock, och någon annan häst är brötig och "på" och t. ex. går emellan dig och din häst, försöker att fösa bort din häst, springer runt dig och din häst när du leder den mot grinden etc - hur hanterar du sådant? Eller undviker du helt enkelt att ha din häst tillsammans med en häst som beter sig så?

Om den aktivt tränger när min häst går till grinden för att bli hämtad och inte lyssnar på tillsägelse om att backa så vill jag inte dela hage med den, nej. Jag har träffat ytterst få hästar som fortsätter bete sig så även efter lite grundläggande träning och vettiga rutiner så att hästarna tex inte är för uppvarvade vid insläpp, så jag ser det inte heller som ett stort problem för att hitta hagkompis. Oftast tycker jag problemet varit just att stallrutinerna inte är tillräckligt bra de gånger det hänt. Eller att ägaren helt skiter i att hästen är illa hanterad, och då ser jag inte någon anledning i världen att jag och min häst ska behöva utsättas. Om alla andra faktorer är vettiga brukar det gå väldigt fort att få hästen ifråga att uppföra sig okej åtminstone.

Är det, som i mitt exempel, fråga om en flock som kan bli stökig för att de är många och unga har vi haft sluss vid grinden så att man har lite marginal för strul.

Tills dess att man (som hästägare/ryttare/tränare) kommit förbi det grundjobbet - är det rimligt att en sådan häst bor på en anläggning där människor i olika åldrar vistas, där mycket händer och där även icke hästkunniga passerar i närheten av stall och hagar?

Inte om man inte kan göra vettiga anpassningar, tex alltid vara två vid in- och utsläpp eller stängsla så att hästen inte kan ta vägen någonstans om man tappar den. Jag hade tidigare en häst som var fruktansvärd som konvalescent, och då fick vi ju göra en ny sjukhage på ett ställe som var säkrare att leda honom till, plus att det bara var vissa personer som fick hantera honom.

Jag vet dock inte hur mycket man ska tro att hästar ska anpassa sig efter okunniga istället för tvärtom? Sätter man sin fot i närheten av hästar måste man ändå acceptera att hästar är stora och potentiellt farliga djur. Olyckor kommer alltid kunna hända och det är ofta jag blir mörkrädd av hur folk låter tex barn och hundar traska runt på stallplan där man måste vara medveten om att det alltid finns en risk att en häst kan komma lös om det är ett ställe med mycket liv och hästar.
 
Jag tror att det ska mycket till innan någon säger att de inte vill hantera någon annans häst pga av att den är obehaglig att hantera. Speciellt om det är många unga i stallet så kanske de inte vill tappa ansiktet genom att säga ifrån när det tycker att en häst är läskig. Ju äldre man blir ju mindre bryr man sig om vad andra tycker och man tänker även lite mer på sin egen skaderisk och vad en skada får för konsekvenser i ens liv i form av förlorad inkomst och annat som får stå åt sidan. Min egen uppfattning har varit att ju mer tävlings och träningsinriktat stallet är desto knepigare är hästarna i humöret pga av att de behöver ligga högre i energi och dessutom är lite mer i träning och då lite vassare i humöret än om man står i ett stall med skogsmullar. Men även skogsmullar kan ju springa omkullen (på väg mot en läcker grästuva). Men generellt sett ska det nog vara en väldigt svår häst för att folk ska vägra hantera den.

Det du skriver nu är väl lite inne och nuddar vid de tankar jag haft under dagen. Jag tror att det kanske är fler än jag som tycker att just den hästen är obehaglig och en risk, men andra kanske inte vill/vågar säga det. Det är också fullt möjligt att jag (som stallets "tant") är lite mer eftertänksam kring skaderisk o. s. v.

Jag kan dock inte se något samband att tävlingshästar generellt är "knepigare". Hos oss har alltid varit en blandning av skogsmullar, tävlingsponnyer och tävlingshästar. Jag ser inget samband mellan vilka som varit lite mer reaktiva, eller lite mindre.
 
Dock inte så mycket att jag är villig att riskera min egen säkerhet, eller så att jag tycker att det är rimligt att andra människor utsätts för onödigt stora risker. Därav mina funderingar kring hur "svår" häst det är rimligt att ha i ett stall där alla ska kunna hantera varandras hästar i vardagen.
jag har stått i stall där man fick leda med kedja eller träns för att få in/ut hästen i hagen. Den blev bättre med tiden och annan ägare.

Jag har även stått i stall där vi fick vara tre för att få in en häst. En som öppnade grinden och sen så var vi två som hade varsitt grimskaft. Det var stallägarens dotters häst.
Den hade en dålig dag den dagen. Annars kunde den sköta sig hjälpligt. Jag hade aldrig stallet ensam dock så hade alltid någon som öppnade och stängde grinden.

Så det är helt upp till stallägare att bestämma hur svår hästen får vara
 
Min ena häst gör så. Springer rakt över en när nåt sker. Den andra försöker under alla omständigheter inte göra det. Den tredje har jag aldrig haft i en sån sits.
Men nr 1 gör det när hon blir rädd. Även vid ridning blir hon väldigt stark och ”går igenom allt” om nåt sker. Eller vänder på en halv sekund. Är det bra? Nej. Vet jag hur jag ska få bort det? Nej.
 
Jag har läst igenom tråden men är inte riktigt säker på vad frågan är egentligen?

Om frågan är vilken typ av häst som får finnas på en ”vanlig” gård så är det ju stallägaren som avgör. Jag har jobbat i ett stall med inackorderade och ridskolehästar där man tillslut sparkade ut alla inackorderade bland annat för att vissa av hästarna var en säkerhetsrisk när de skulle ut på morgonen. Jag har stått i kollektivstall där stallägarens ena häst var riktigt oberäknelig, jag och flera andra i stallet funderade på om den hade en hjärntumör. Insåg då att jag inte ville hantera andras hästar på det viset och har numera mina på lösdrift. Det är ju sällan man kan ändra rutinerna och reglerna i stallet, man får flytta till ett stall där regler och rutiner passar en själv istället.
 
Jag inser att jag var otydlig. Jag menar naturligtvis om hästen inte visar något innan på ett sådant sätt att andra än mycket kompetenta och välutbildade problemhästtränare kan läsa hästen. Hästar som reagerar, ur kreti och pletis perspektiv, "från ingenting".

Du tycks inte riktigt förstå att jag menar just de där "undantagen", hästarna som inte klarar att gå till och från hagen utan större besvär. Hästar som kan resa sig och vända sig mot den som leder, till exempel, och där "den som leder" kan vara vem som helst som har häst i samma stall och som har fått som enda instruktion att "led in hästen från hagen".
Oftast kan kreti och pleti om de är hästvana rätt enkelt lära sig att inte bidra till triggerstapling i onödan genom enkla instruktioner. T ex som med min, led på slakt grimskaft, blir han spänd så stanna och vänta ut det, försök inte leda vidare eller liknande, blir han rädd så ge honom space och stanna.

Hästar som reser sig och vänder sig emot den som leder mm har som jag ser det inte panik utan andra problem. Och de är rätt vanliga. Men nej jag anser inte de ska stå i stall där personer som inte vill måste hantera dem. Dvs endera får ägaren hantera själv eller enbart den/de som är okej med det (t ex personal, medryttare eller vilka som nu tycker det är okej). De flesta stall vill heller inte ha in sådana hästar. Men som sagt det är ju inte panik att på vår till hagen stegra och vända sig emot den som leder? Och det du talat om innan och som jag svarat på var hästar som sticker i panik?
 
Jag inser att jag var otydlig. Jag menar naturligtvis om hästen inte visar något innan på ett sådant sätt att andra än mycket kompetenta och välutbildade problemhästtränare kan läsa hästen. Hästar som reagerar, ur kreti och pletis perspektiv, "från ingenting".

Du tycks inte riktigt förstå att jag menar just de där "undantagen", hästarna som inte klarar att gå till och från hagen utan större besvär. Hästar som kan resa sig och vända sig mot den som leder, till exempel, och där "den som leder" kan vara vem som helst som har häst i samma stall och som har fått som enda instruktion att "led in hästen från hagen".

I det läget anser jag att problemet mest ligger i att man låter "vem som helst" ta den svåra hästen, och det helt utan instruktioner. Så har det inte varit i något stall jag har stått i? :confused:

I de allra flesta fall där jag varit uppstallad är det en mindre mängd människor som hanterar hästarna. De större anläggningarna har haft kunnig personal som skött den hantering som inte ägaren eller ett fåtal andra ägare gjort. Aldrig att det varit vem som helst på hela stället. I de flesta mindre stall har det varit antingen stallägaren eller "hästens människor", dvs jag har tagit in min häst och möjligen hagkompisarna, men inte massa andra hästar som jag inte vet något om.

Ett väldigt stort kollektivstall där alla ska hantera allas hästar låter som upplagt för att bli rörigt och stressigt för hästarna. :down:
 
Jag tycker det är rätt viktigt att man inte likställer reaktiv med gränslös/farlig.
Min häst är och framför allt var väldigt reaktiv som yngre. Han ser allt och kunde främst förr reagera fort och stort. Men han är tränad att ha koll på människan och undvika tränga den. Just IOM att han är så reaktionssnabb är han också snabb på att reagera på var människan är och vad den gör även om han blir rädd eller jagar upp sig.
Han brukar vara väldigt safe att leda trots att han kan reagera på ngt. För han är dels skolad att reagera bortåt och är snabb på att ta instruktioner från människan även i sådana lägen.
De riktigt reaktionssnabba som kan reagera på saker ofta kan man få mer tid att träna på att få dem safe gentemot de långsammare som också är mer slow/okänsliga inför människans agerande/var människan är.
När man står inför att ev bli översprungen av lös häst är det oftast bäst att kasta sig undan. Man vet inte om de kommer svara på att man försöker stoppa dem etc. Försöker man brösta upp sig eller typ vifta med grimskaft måste man vara beredd på att de svarar upp. Det kan bli så att de känner sig trängda och kutar över/slänger ut ett ben mot en.
 
Nej såklart inte. Det händer typ dagligen med mina grannar. Vi hejjar på varandra och rider/går/kör förbi, på varsin sida av vägen. Men då är frågan:

Hur gick det till när du blev översprungen? För det är ganska mycket som händer mellan "hästen skrittar lugnt" till "hästen är lös och springer över någon".

Jag tror tyvärr inte att jag kan förklara på ett sätt som du förstår, i och med att du tycks ha en mycket bestämd uppfattning kring vad som hände och hur situationen såg ut. Det här blir därför mitt sista försök, och jag ska göra mitt bästa för att vara så tydlig jag kan.

Jag hade lämnat min häst i hagen, som ligger en bit bort från stallet längs allmän väg. På båda sidor om vägen är först ett dike, och sedan hagar. Ungefär halvvägs mellan hage och stall, ser jag att en stallkamrat är på väg ut på en ridtur med sin häst. Jag vet att hästen kan vara "otrevlig" mot människor i hage och stall, men mig veterligen går det bra för ägaren att rida. Hästen skrittar lugnt, ryttaren tycks inte ha uppmärksamheten på något annat utan ser ut att ha koll på sin häst. Hästarna i hagarna omkring står lugnt och betar.

Vi närmar oss varandra på varsin sida vägen. Ryttaren säger hej, jag säger hej. Vi passerar varandra. Av okänd anledning reser sig mycket kort därefter hästen på bakbenen, kastar sig runt, tappar sin ryttare, dundrar in i mig och vidare till hästar i en hage ca 50 meter bort.

Allt som allt handlar det alltså om ett fåtal sekunder mellan att vi passerar varandra, till synes lugnt och sansat, och att jag ligger på marken. Avståndet mellan oss kan inte ha varit mer än ett par galoppsprång, eftersom vi just passerat varandra när hästen kastade sig runt.

Du får gärna anse att det var klantigt och okunnigt av mig att inte bara vara på helspänn och fullt beredd att kasta mig över diket. Det är helt okej om du tycker det. Jag tycker dock inte att det är rimligt att någon, hästvan eller ej, ska behöva ha sådan koll på mötande hästar för att kunna känna sig någorlunda säker när man rör sig efter en väg.
 
Om den aktivt tränger när min häst går till grinden för att bli hämtad och inte lyssnar på tillsägelse om att backa så vill jag inte dela hage med den, nej. Jag har träffat ytterst få hästar som fortsätter bete sig så även efter lite grundläggande träning och vettiga rutiner så att hästarna tex inte är för uppvarvade vid insläpp, så jag ser det inte heller som ett stort problem för att hitta hagkompis. Oftast tycker jag problemet varit just att stallrutinerna inte är tillräckligt bra de gånger det hänt. Eller att ägaren helt skiter i att hästen är illa hanterad, och då ser jag inte någon anledning i världen att jag och min häst ska behöva utsättas. Om alla andra faktorer är vettiga brukar det gå väldigt fort att få hästen ifråga att uppföra sig okej åtminstone.

Är det, som i mitt exempel, fråga om en flock som kan bli stökig för att de är många och unga har vi haft sluss vid grinden så att man har lite marginal för strul.



Inte om man inte kan göra vettiga anpassningar, tex alltid vara två vid in- och utsläpp eller stängsla så att hästen inte kan ta vägen någonstans om man tappar den. Jag hade tidigare en häst som var fruktansvärd som konvalescent, och då fick vi ju göra en ny sjukhage på ett ställe som var säkrare att leda honom till, plus att det bara var vissa personer som fick hantera honom.

Jag vet dock inte hur mycket man ska tro att hästar ska anpassa sig efter okunniga istället för tvärtom? Sätter man sin fot i närheten av hästar måste man ändå acceptera att hästar är stora och potentiellt farliga djur. Olyckor kommer alltid kunna hända och det är ofta jag blir mörkrädd av hur folk låter tex barn och hundar traska runt på stallplan där man måste vara medveten om att det alltid finns en risk att en häst kan komma lös om det är ett ställe med mycket liv och hästar.

Om det för just den här hästen skulle hjälpa med grundläggande träning eller ej kan jag inte uttala mig om. Jag kan dock konstatera att jag inte är intresserad av att riskera min egen säkerhet, för att min häst ska agera sällskap åt den.
 
Jag har läst igenom tråden men är inte riktigt säker på vad frågan är egentligen?

Om frågan är vilken typ av häst som får finnas på en ”vanlig” gård så är det ju stallägaren som avgör. Jag har jobbat i ett stall med inackorderade och ridskolehästar där man tillslut sparkade ut alla inackorderade bland annat för att vissa av hästarna var en säkerhetsrisk när de skulle ut på morgonen. Jag har stått i kollektivstall där stallägarens ena häst var riktigt oberäknelig, jag och flera andra i stallet funderade på om den hade en hjärntumör. Insåg då att jag inte ville hantera andras hästar på det viset och har numera mina på lösdrift. Det är ju sällan man kan ändra rutinerna och reglerna i stallet, man får flytta till ett stall där regler och rutiner passar en själv istället.

Den ursprungliga frågan var vad det är som gör att vissa hästar springer in i/rakt på människor. Sedan har det utvecklats till fler funderingar från min sida, däribland vilka risker som är rimligt att ta kring andras hästar, och om hästar med vissa beteenden är lämpliga att stå i stall där de hanteras av andra hästägare med varierande erfarenhet och kunskap.
 
I det läget anser jag att problemet mest ligger i att man låter "vem som helst" ta den svåra hästen, och det helt utan instruktioner. Så har det inte varit i något stall jag har stått i? :confused:

I de allra flesta fall där jag varit uppstallad är det en mindre mängd människor som hanterar hästarna. De större anläggningarna har haft kunnig personal som skött den hantering som inte ägaren eller ett fåtal andra ägare gjort. Aldrig att det varit vem som helst på hela stället. I de flesta mindre stall har det varit antingen stallägaren eller "hästens människor", dvs jag har tagit in min häst och möjligen hagkompisarna, men inte massa andra hästar som jag inte vet något om.

Ett väldigt stort kollektivstall där alla ska hantera allas hästar låter som upplagt för att bli rörigt och stressigt för hästarna. :down:

Spelar det någon roll om det är ett stort eller litet stall?

Vi som står i stallet turas om med ut- och insläpp, och tar då givetvis ut eller in alla hästar i stallet. Det är inte ett väldigt stort stall, men vem som helst av oss som har häst där behöver kunna ta ut/in alla hästar.
 
Jag tycker det är rätt viktigt att man inte likställer reaktiv med gränslös/farlig.
Min häst är och framför allt var väldigt reaktiv som yngre. Han ser allt och kunde främst förr reagera fort och stort. Men han är tränad att ha koll på människan och undvika tränga den. Just IOM att han är så reaktionssnabb är han också snabb på att reagera på var människan är och vad den gör även om han blir rädd eller jagar upp sig.
Han brukar vara väldigt safe att leda trots att han kan reagera på ngt. För han är dels skolad att reagera bortåt och är snabb på att ta instruktioner från människan även i sådana lägen.
De riktigt reaktionssnabba som kan reagera på saker ofta kan man få mer tid att träna på att få dem safe gentemot de långsammare som också är mer slow/okänsliga inför människans agerande/var människan är.
När man står inför att ev bli översprungen av lös häst är det oftast bäst att kasta sig undan. Man vet inte om de kommer svara på att man försöker stoppa dem etc. Försöker man brösta upp sig eller typ vifta med grimskaft måste man vara beredd på att de svarar upp. Det kan bli så att de känner sig trängda och kutar över/slänger ut ett ben mot en.

Det är väl just det här jag insett nu - att just hästen i "mitt" stall är både reaktiv och gränslös/otränad i hur den ska bete sig runt människor. D. v. s. den kan reagera både snabbt och mycket, på till synes mycket små saker. Därtill har den ingen koll på var människor befinner sig, och/eller ingen uppfattning om att den inte ska "gå på" människor.

Jag förmodar att hästen inte fått någon vettig grundutbildning i hantering och samspel med människor. Egentligen är det ju inte mitt problem, utöver det faktum att jag trots allt behöver hantera hästen i viss omfattning tills min häst flyttar därifrån. Min häst har varit önskvärd som hagkompis till denne, då hon fungerar med allt och alla och den "problematiska" hästen har haft vissa problem i tidigare konstellationer. Jag inser dock nu att det inte finns någon anledning för min häst att agera "uppfostrare", när det innebär ökade risker för mig och andra som hanterar min häst.
 
Det är väl just det här jag insett nu - att just hästen i "mitt" stall är både reaktiv och gränslös/otränad i hur den ska bete sig runt människor. D. v. s. den kan reagera både snabbt och mycket, på till synes mycket små saker. Därtill har den ingen koll på var människor befinner sig, och/eller ingen uppfattning om att den inte ska "gå på" människor.

Jag förmodar att hästen inte fått någon vettig grundutbildning i hantering och samspel med människor. Egentligen är det ju inte mitt problem, utöver det faktum att jag trots allt behöver hantera hästen i viss omfattning tills min häst flyttar därifrån. Min häst har varit önskvärd som hagkompis till denne, då hon fungerar med allt och alla och den "problematiska" hästen har haft vissa problem i tidigare konstellationer. Jag inser dock nu att det inte finns någon anledning för min häst att agera "uppfostrare", när det innebär ökade risker för mig och andra som hanterar min häst.
Om man vet att en häst är ”lite speciell” så är man alltid mer observant när man är i närheten av hästen. Sen är det så att olyckor händer.

Det finns ingen gräns för hur en häst får uppföra sig innan den inte får stå på en anläggning. Det är helt upp till stallägaren/styrelsen att bestämma.

Rent krasst bestämmer stallägare/styrelsen allt. Det enda du kan bestämma är om du står kvar i stallet eller inte.

Jag har ingen som helst lust att uppfostra andras problemhästar. Om det varit ”Problemhästen måste gå med din häst. Punkt!”, så hade jag flyttat.

Jag hade sagt till stallägare/styrelse att jag tänker inte hantera den hästen på grund av risk för min säkerhet. Är det en vettig stallägare/styrelse så löser de problemet med problemhästen utan att blanda in mig.

Sen gäller det ju att det faktiskt verkligen är en problemhäst. Vissa hästar är mer buffliga än andra. Jag kanske hade tänkt ”Ja, ja det är den där hästen som är lite mer brötig än andra”, men inte funderat på det mer än så. Men som jag skrev tidigare, det är helt enkelt upp till stallägaren/styrelsen att lösa. Vad du kan välja göra är att flytta eller stå kvar.
 
Av okänd anledning reser sig mycket kort därefter hästen på bakbenen, kastar sig runt, tappar sin ryttare, dundrar in i mig och vidare till hästar i en hage ca 50 meter bort.
Jag tycker verkligen att det låter som om hästen fick panik över något. Smärta? Broms/bromsbett? Eller något av de alla oförklarliga saker som en häst kan bli riktigt rädd för. Hade den ens en chans att undvika dig? Det låter som om ni var väldigt nära varandra.
 
Den ursprungliga frågan var vad det är som gör att vissa hästar springer in i/rakt på människor. Sedan har det utvecklats till fler funderingar från min sida, däribland vilka risker som är rimligt att ta kring andras hästar, och om hästar med vissa beteenden är lämpliga att stå i stall där de hanteras av andra hästägare med varierande erfarenhet och kunskap.
(har inte läst hela tråden)

Individ - delvis uppfostran delvis arv. (gäller ej i paniksituation)

I hagen hos oss för något år sedan gick 5 hästar. (3av dem födda i flocken)

En av de som är födda i flocken är en sådan som mycket väl kan springa över en människa men den skulle även kunna springa över en annan häst.
Hästarna berättade gång på gång hur man inte får bete sig men det gick verkligen inte in.
Häst med annan mamma född i samma flock är respektfull och aktar sig för minsta lilla vink.
På den som inte fattar krävs det tänder och hovar innan den kanske förstod att det var dags att flyttar sig.
Den är säkert kul att hantera av människor idag när den som unghäst inte ens hade respekt för ledarstoet på 600kg
 
Om man vet att en häst är ”lite speciell” så är man alltid mer observant när man är i närheten av hästen. Sen är det så att olyckor händer.

Det finns ingen gräns för hur en häst får uppföra sig innan den inte får stå på en anläggning. Det är helt upp till stallägaren/styrelsen att bestämma.

Rent krasst bestämmer stallägare/styrelsen allt. Det enda du kan bestämma är om du står kvar i stallet eller inte.

Jag har ingen som helst lust att uppfostra andras problemhästar. Om det varit ”Problemhästen måste gå med din häst. Punkt!”, så hade jag flyttat.

Jag hade sagt till stallägare/styrelse att jag tänker inte hantera den hästen på grund av risk för min säkerhet. Är det en vettig stallägare/styrelse så löser de problemet med problemhästen utan att blanda in mig.

Sen gäller det ju att det faktiskt verkligen är en problemhäst. Vissa hästar är mer buffliga än andra. Jag kanske hade tänkt ”Ja, ja det är den där hästen som är lite mer brötig än andra”, men inte funderat på det mer än så. Men som jag skrev tidigare, det är helt enkelt upp till stallägaren/styrelsen att lösa. Vad du kan välja göra är att flytta eller stå kvar.

Jag upplever inte att det här är en häst som "bara" är lite mer brötig och bufflig än de flesta andra hästar. Kanske började det så, och det har gett resultat i form av att människor flyttar sig/håller undan/tillåter att hästen "håller på" o. s. v. och att hästen då lärt in det beteendet.

Vi kommer som jag tidigare nämnt att flytta därifrån inom inte allt för lång tid ändå, helt frånkopplat denna händelse och/eller denna häst. Jag hoppas att det går att lösa på ett vettigt sätt tills dess (och, naturligtvis, att ingen annan blir skadad,men det är ju rent krasst inte mitt bekymmer)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 678
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 449
Senast: Milosari
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 499
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp