Vad gillar ni att äta på sommaren?

nickan1

Trådstartare
Vad gillar ni att äta på sommaren förutom det givna kanske som glass? Själv har jag just gjort min första jordgubbskräm för i år, helt underbart gott både till frukost och lunch. Sen gör jag mer sallader än på hösten och vintern, älskar att ha i melon i sallader t.ex. I övrigt enkla rätter som inte kräver massor av tid i köket som mycket går att äta kallt till färskpotatis och så grilla förstås både fisk och kött.

Jag har kommit att älska fruktsalladsbaren som finns hos en del Coop och Ica bl.a. Med melon, vindruvor, jordgubbar, torkade fikon, mango, granola etc. Jag gör gärna egen fruktsallad också förstås, men det är så tacksamt att snabbt kunna plocka ihop när man ändå springer förbi.

En av de bättre (latare) sommarluncherna är annars vattenmelon- och fetaostsallad med ett gott bröd till. Även pasta- och potatissallad är ju synonymt med sommarmat i min värld.

Och så älskar jag allt med sparris.

Nu när sparrissäsongen går mot sitt slut och försommaren övergår i högsommar, äter jag gärna olika sallader med jordgubbar och/eller nektariner i. Mycket kryddor, mycket andra grönsaker, gärna fetaost eller rökt lax. Gärna gott bröd till. Jag äter också mycket naturell yoghurt med frukt och bär och nötter och frön i, gärna toppat med flytande honung.

Jag har skrivit om det innan, men jag gör sallader baserade på färsk vitkål. Blandar i vad jag har hemma och känner för, tomat, paprika, fetaost eller mozzarella, oliver, morötter, tonfisk, gurka etc.

Annars käkar jag vad min matkasse förser mig med:D

Sparrissäsongen är ju jätteslut :p I alla fall i Skåne (i alla fall hos den odlaren jag arbetat hos). På sommaren äter jag nog precis som alltid annars. Mycket stekta/kokta grönsaker med något till. Men det blir ju mycket rädisor och senare bigarråer när den säsongen kommer igång.

Grillat!
Vi kör främst viltkött och grönsaker.
Ny favorit är grillad gemsallad som man penslat lite olivolja på och saltar med havssalt. Åh!
Och grillade svampar, marinerade!

Eg älskar jag grillad Halloumi, yoghurt, fil, glass, ostmacka etc. Men får inte äta sånt. :/
Kram är också en sån sak.

Vad gillar ni att äta på sommaren förutom det givna kanske som glass? Själv har jag just gjort min första jordgubbskräm för i år, helt underbart gott både till frukost och lunch. Sen gör jag mer sallader än på hösten och vintern, älskar att ha i melon i sallader t.ex. I övrigt enkla rätter som inte kräver massor av tid i köket som mycket går att äta kallt till färskpotatis och så grilla förstås både fisk och kött.
Jag har hakat på smoothie-trenden och går all in för det. Bara gröna grönsaker, så nu när det finns svensk romansallad som är billig blir det ett sånt varje dag (+vitkål, spenat, ruccola, blomkål, broccoli, gurka mm) Kokar mycket svenska tomater till egen tomatsås med massor av basilika och vitlök. Står alltid en bunke i kylen att ha som bas eller som dressing i sallad. Mums!!

Ceasarsallad! Helst med egengjord dressing och nygrillad kycklingfilé.

Just nu är en favorit att skiva jordgubbar ner i den naturella ekologiska yoghurten. Det är ett snabbt mellanmål, särskilt med äggskivaren till hjälp.

Jag äter mycket mer grönsaker, frukt och bär på sommaren. Av naturliga skäl :)

Sedan äter jag gärna sill och potatis, grillat i alla former, rökt lax/makrill med god sallad till, naturell yoghurt med paraguayos eller vanliga nektariner i är min standardfrukost, enkel bruschetta med bara tomat och vitlök är en favoritlunch, fetaost till allt möjligt (man längtar väl mer efter saltet på sommaren)...

Har även en ny favoritdryck denna sommar, Apotekarnes pink lemonade. Så himla gott, lite surt och beskt men ändå sött och gott och känns lite festligt i glaset också :)

Jag har hakat på smoothie-trenden och går all in för det. Bara gröna grönsaker, så nu när det finns svensk romansallad som är billig blir det ett sånt varje dag (+vitkål, spenat, ruccola, blomkål, broccoli, gurka mm) Kokar mycket svenska tomater till egen tomatsås med massor av basilika och vitlök. Står alltid en bunke i kylen att ha som bas eller som dressing i sallad. Mums!!
Hur länge håller sig en sådan burk i kylen?

Jag äter mer sallad, frukt och grillat på sommaren (grillad lax är favoriten) annars äter jag precis samma mat som resten av året. Att sallad, grönt och frukt ökar är ju mest för att det är säsong egentligen.

Grillat med grönsallad innehållande vattenmelon och bearnaisesås till det. Vattenmelon och bearnaisesås är så galet gott!
Färskpotatis och smör.

Sen slush som dyker upp i många mackar på sommaren. Favoriterna är kaffelattesmak och den med piggelinsmak.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 966
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar