Vad ger ni för foder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Russin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 6 233
R

Russin

Ja, som rubriken lyder, vad ger ni för foder till era ponnier/hästar?
Själv ger jag:
Lite havremix ( Havre, korn, råg och vete )
1-2 potatisar
2 morötter

Pållan går på höstbetet nu, så hon behöver inget grovfoder.
Eller så mkt kraftfoder.
Hon har ju gräset!

Sv: Vad ger ni för foder?

Du är medveten om att gräset är näst intill innehållslöst så här års? Strån att tugga på men knappt någon näring.
Om jag vore du skulle jag stödfodra för att undvika diverse brist, framför allt protein.

Våra får för övrigt 8-9 kg hö, halm, samt lite kraftfoder och mineraler som passar till höet.

Finns många andra trådar också om hur folk utfodrar sina hästar :)

Säger som Vicious. Hjälp, det är klart att hästen behöver grovfoder så här års. Läs på!

Glömde skriva att hon får mineraler också. Min mamma har hållt på med hästar i ca 30 år, så hon vet vad pållarna ska ha för foder. Min ponny står även inne på nätterna iblad och då får hon hö såklart.
Den hagen dom har nu är över 1 hektar, och det är två hästar där.
Hon är pigg och glad, framåt. Lite rund efter betet, men som sagt pigg. När veterinären var hemma för att vaccinera dom, sa hon att pållan såg ut att må jätte bra! Även hovslagaren tycker så.
Tränaren säger att hon är jätte duktig m.m.

Jag vet många som har hållit på i över femtio år och fortfarande inte kan. Tycker ändå inte att du och din mor har rätt!

Men hallå! Såg du inte vad jag skrev?? Hon får hö på kvällen.

Ja, som rubriken lyder, vad ger ni för foder till era ponnier/hästar?
Själv ger jag:
1-2 potatisar
2 morötter

Eller så mkt kraftfoder.
Hon har ju gräset!

Efter att ha läst starten på din tråd så undrar jag lite
Varför får hon just potatis och morötter?

Eftersom din mamma tydligen är jätteduktig på att hålla hästar så antar jag att ni är medvetna om att det inte är bra att bara ge hästar hö ibland vid tex de tillfällen de står inne över natten. Men du menar kanske att den får hö varje dag?

Sedan undrar jag varför man startar en tråd med frågor när man redan har alla svaren själv.

Min får hö, hestekraft, havrekross och selen el. mineral tillskott samt b-vitaminer och morötter just nu. Sedan får hon lite halm för sysselsättningens skull.

Min får för tillfället 23 kg hösilage (blötvikt), 1 liter havre, 0,5 liter korn, 1 liter betfor och 1 dl mineraler. Analys är på väg och foderstat ska räknas ut.

Min äter:
  • lucern
  • havre
  • mineraler
  • betfor
  • b-vitamin

glömde en sak

våra stora hästar får
hö, havrekross, betfor, lusern, mineraler

ponnyerna
hö, lusern, betfor, mineraler

Min äter hösilage, Eggersmann Örtmüsli och High energy müsli, mineraler, b-vitamin och morötter.

Under natten nu har det snöat, så nu får hon proteinrikt hö. Senare i vinter ska hon få hösilage.

Och ja, hon fick och får hö på kvällen varje dag.

Och det var någon som undrade varför jag startade en tråd när jag redan hade svaren, så var det för att det är kul att se vad andra utfodrar med.

min äter:

betfor
havre
salsa havrefri mix
miniraler
vitlök

Och ja, hon fick och får hö på kvällen varje dag.

Ok, men du skrev först:

Själv ger jag:
1-2 potatisar
2 morötter

Eller så mkt kraftfoder.
Hon har ju gräset!

Så det är klart att folk ifrågasätter.

jag ger lusern och korn betfor och linfröpellets ibland och b-vitamin litre äpplen o morötter efter ridpasset;)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka