vad ger ni era ridtravare?

timme

Trådstartare
vad ger ni era ridtravare för krafftfoder nu på sommaren och hur mycket?
*hur mycket rids dom?
*ger ni på vilodagarna?
*svårfödd elleer lättfödd,normalfödd?

Sv: vad ger ni era ridtravare?

hej.
här är kanske lite tipps.....
ge alltid ett bra hö eller ensilage,som grund.hästar behöver mycket stråfoder.
var noga att inte göra snabba foderbyten (gäller även höet) ny forskning menar att detta kan vara orsaken till att fång ökar!
om man har ett bra bete, behövs inte något extra tillskotts foder även om man rider (men jag tycker ändå att man kan ge 1 kg havre eller vad man fodrar med som belöning)
om man utfodrar som vanligt ( inte har fullgott bete ) så ger jag min ridtravare som är 174 cm grov men lätt född. 1 kg havre 1/2 kg fibergi normal och 1/2 kg betfor 2ggr om dagen samt 5 kg hö.jag rider 4-5 dagar i veckan både dressyr träning samt skogs ridning.var inte rädd för att använda havre,det finns mer av nyttit fett i havren än i ex. korn,och det är en myt att hästen blir hetare.till en svårfödd häst hade jag lagt till 1kg blötlagd luzern och 1 dl soya.

okej:)
för nu ger jag bara ett par dl uppblött betfor o en näve havre plus att dom går på bete,han rids 6dar i veckan(under igångsättning)
11år och 163 i manken.extremt pigg!

Två skopor korn, b-vitamin och biotin. Minskas till en skopa eller så om han börjar få upp hullet för mycket. Han får för övrigt samma + fri tillgång på bra hö under vintern. Hyfsat svårfödd, korn är det enda som håller hullet på honom (har testat olika färdigfoder, muslin, lucern, olja m.m. men det billigaste och enklaste funkar bäst ;) )
Lätt träning.

Min får just nu nästn ett halvkilo havre som krubbskrammel för att hon ska äta mineral, gurkmeja och nypon. Hon går ute dygnet runt men rids varje dag så gott som. Hennes åring måste stödfodras så då får hon också en skvätt. Skulle klara sig utan och bara äta gräs egentligen.

Min pålle får just nu enbart gräs. Innan han släpptes på bete så åt han 9 kg hö + 1 kg lusern samt fri tillgång på halm.

vad ger ni era ridtravare för krafftfoder nu på sommaren och hur mycket?
*hur mycket rids dom?
*ger ni på vilodagarna?
*svårfödd elleer lättfödd,normalfödd?

Detta är vad jag ger min pålle vintertid med ridning i skog 5-6 dagar i veckan:
fri tillgång till bra analyserat hö alt hösilage, fri tillgång till lucerhack och en-2 kg lucernpellets.

Tidigare har jag gett 2 kg groov 125, men sedan jag fick reda på att lucern klassas som grovfoder så ska jag helhjärtat gå över till detta :)

På sommaren äter han bara gräs, går inte att få i honom något annat. Förutom den traditionella betforen efter ridningen förstås ;)

SVÅRFÖDD

Ger inget just nu, precis släppt i gräshagen så det räcker gott och väl;)
Vinter tid får hon 7-8 kg hö (154 cm normal-lättfödd) och 1 kg lusern.
Mest hobby, allround riden ca 5 dagar veckan. Ska dock öka träningen ocg både börja dressyr träna inför tränare och hoppa. Men tror ändå forderstaten hon har kommer räcka (hon har hållt sig bra i hull), ev lägga till lite vitaminer/mineraler.

Jag har en varmblodstravare som gått som ridhäst i ca 2år. Han rids ca 5 ggr i veckan, ca 45min pass. skogen, dressyr, hoppning.. alltid olika. Han är ganska så svårfödd skulle jag säga.

han står på bete hela dagarna (7 till 8) och på kvällen får han 2kg hö och 8dl krafft grund. Han får samma även på vilodagarna.

Han är dock ganska lugn och skulle behöva lite mer "uppiggande" kraftfoder. Men sånt beror ju mkt på hästens lynne.

hoppas jag varit till någon hjälp
KRAM denise:D

Senast ändrad av en moderator:

vad ger ni era ridtravare för krafftfoder nu på sommaren och hur mycket?Min har gått på nästintill fri tillgång på lusern(iof grovfoder) hela sommaren äter ca 1½ kg och ca 1/4 kg betfor per dag mineral och extra salt vid hårdare pass. inklusive 4-6 kg hö på natten vilket han lämnar av. går på bete mellan 06.30 till 22.00 dagtid och är uppstallad på natten.
*hur mycket rids dom?ca 5 dagar i veckan
*ger ni på vilodagarna?samma
*svårfödd elleer lättfödd,normalfödd? svårfödd som synes-

i vinter ska jag försöka truga i pållen 10-11 kg hö och 3 kg lusernpellets +mineraler.
Hoppas verkligen att han kommer äta upp allt och förhoppningsivs hålla hullet bra i vinter.
börjar han strejka lägger jag till lite betfor och drar ner lite på lusernet och lägger till soja.
Har uträknad foderstat och han är så långt i från tabellhästen man kan komma.
i vinter kommer han ligga på en kvot på 8.

Senast ändrad:

Jag rider min 5-6 dagar i veckan han får lite betfor och ett kilo havre när jag ridit typ ett halvt kilo den dagen han vilar. får inget hö utan får äta gräset i hagen :)
han är av den lättfödda typen

Min ridtravare på 157 får:

Vintern kommer han att få 10-15 kg hösilage delat på 4 fodringar.

Kraft får han varje dag.
Vid vila:
5 dl Dodson & Horrell build up
3-4 dl uppblött betfor
några morötter

Ridning/tömkörning eller annan motion:
10dl Dodson & Horrell build up
3-4 dl uppblött betfor
några morötter.

På vintern får han äve vitamin och mineral tillskott!..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård