Vad ger ni era halvblodshästar för mat?

W

wannehavefun

Hur mycket grovfoder, vilket och hur mycket kraft?
Detta är så klart inget jag baserar min fodergiva på, bara intressant vad folk väljer...

Sv: Vad ger ni era halvblodshästar för mat?

Jag ger min havre, betfor, mineraler, VSL, b-vitamin vid behov samt soja vid behov. Till hösten byter jag grovfoder från hö till horsehage pga stallbyte.

min kille får uppblött lucernpellets, krafft grund, tokosel (selen) och D&H breath free örter...

sommartid går han på hö då han är fång häst o bete inte är att tänka på, vintertid får han hösilage..

En normal vinter räknar jag med ca 8 kg hö och så det som passar till. (Oftast bara något proteintillskott, då ingen av mina hästar arbetar så att det märks)

Just nu äter hon ca 5 kg hö, 200 g lusern, 90 g Miner Grön och lite betfor.

Detta är dock inget som är exkulsivt bara för att hon är ett hbl, jag skulle fodra alla hästar ungefär lika.

Senast ändrad:

3 dl mustang müsli
3 dl mustang pellets
5 dl betfor (innan blötläggning)
5 kg hö (sommar)
8-10 kg hö (vinter)

/ Dag

+

Miner blå pellets
E-vitamin
Gurkmeja
Kalk
Salt

Min 5-åring har under vintern fått:
10 kg - fri tilgång hö
2 kg havre
1 kg kornkross
0,7 kg krafft blå röd

Nu under sommaren har jag dragit ner kornkrosset till 0,5 kg, och han äter mestadels bara gräs.

Jag har i år gett 9 kg hösilage, 1½ kg krafft grund, 3 dl (torr) betfor och ½ dl krafft miner blå. Kommer till installningen att försöka oss på att få bort krafften och lägga in havre i foderstaten igen. Billigare (ingår i stallhyran) och kan passa årets grovfoderanalys bra.

Just nu går han på betesgräs och får 1 liter havre, 0,5 liter korn, 0,5 l betfor och 1 dl mineraler. Rids precis som vanligt.

I vinter och höst får vi se vad han kommer få.

I vintras fick min:

11 kg hö
~2 kg lucern
12 dl (torr) betfor
3 kg hippo bas cool
Mineraler+kalk
B- & E-vitamin vid behov

Normalhårt arbete.
Och trots all denna mat gick han inte upp ett gram och byggde tyvärr inte så mycket muskler som önskat så i år tänkte jag testa med D&H Build-Up istället för den vanliga kraften och se om det blir någon skillnad. I övrigt kommer det nog se ungefär likadant ut lite beroende på hur höanalysen ser ut.

Nu går han på bete och får 1½ kg kraft, 6 dl betfor, mineraler och kalk. Tränas normalhårt, kan väl säga att han är i tävlingskondition (dvs. precis som vanligt).

Mina hästar får eget skördat hö, Krafft groov, kross havre, betfor, Krafft blå miner, Krafft e-vitamin och olja.
Vet inte riktigt hur mkt, ska göra nya foderstat till i höst när gräset är borta. :)
Just nu får dom bara lite groov, betfor, mineraler och e vitamin när det är så mkt gräs ute.

Foderstat på sommaren/dygn till 18-årigt halvblods sto:

5dl Hippo Basic Bas
2dl torr betfor (uppblött såklart)
1 msk vitlök
1 tsk salt
1 dl grönalger
Inget hö - Bete

Vinter:

12 dl Hippo Basic Bas
3 dl torr betfor (-"-)
1 dl grönalger
B-vitamin (vid pälssättning/fällning)
8 kg hö

just nu under betestiden äter hon 300gram havrefri müsli från lympos....och 300gram kornkross. massa mineraler, foderjäst och ett pulver som lugnar stressade magar, hjälper mot hennes mage som kan bli lite knas med gräset.

På vintern vet jag inte än då jag inte fått in analysen på hösilaget.

Men kan spåna lite på det och tror det blir:

400g Korn
300g Musli
2-3 kg lucern hack
300g betfor
2dl foderjäst
2dl mineraler

7-9kg hösilage

och en massa halm

Senast ändrad:

Mina hästar får 10-12kg hösilage och 0,5-1kg Salsa basmix och tokosel!
Det är halvblod 2st 3åringar och en 12åring :)

Min fick förra vintern 12 kg hö, 1,5-2 kg Krafft Groov 90, eller Krafft Groov och kornkross. Naturmineraler röd och grön från Hilton Hearbs, kalk och biotin.

Senast ändrad:

Min får vintertid
8-9 kg hö
2 kg krossad havre
1 kg krafft musli
1 dl krafft miner blå
o så lite b - vitamin med.. Även e - vitamin då havren är syrad..

Sommar, är det bete som gäller och 1/2 kg havre o 1/2 kg musli, 1 dl mineraler..

Rids normalhårt och har halm i boxen...

Under sommaren får hästarna ca 2-3kg hö inne på natten de äter inte mer. på dagarna är det bete som gäller.

Kraftfodret jag ger till min som tränas och tävlas är va 5dl betfor (torr, sen läggs i blöt naturligtvis) 1 kg korn, 2kg müsli, foderjäst, mineral, vitlök, e-vitamin och vid hårade pass lite b-vitamin.

Vallacken( rids enbart i skog och mark samt tränas lite lätt på banan ibland) ca 1kg havre och ca 1 kg korn + mineraler, foderjäst, 5dl betfor, vitlök.

På vinterhalvåret är det fri tillgång på hösilage. Väldigt torrt hösilage.

Min häst er dog næsten ren fuldblod (7/8).

Han får:

1,2 kg Racing Balance D&H
1,8 kg hel havre
200 gram soja
300 gram betfor
75 gram surelimb D&H
8-9 kg hø

Mina får 7-10 kg hö var, beroende på behov. De har halm att tugga på om de vill ha mer.

Sen får de :Hel havre
Uppblötta grönpellets (likt lusern, mer protein)
Mineraler

Jag föredrar att blanda själv framför färdigfoder, det blir mycket billigare om man blandar själv.

Min får fri tillgång på hösilage då han äter ca 11-15 kg, kan variera rätt mycket. Sen äter han även halm ca 1 kg kanske.
Till årets hösilage ska han få ungefär så här:
1,5-2 kg Spillers Senior Conditioner mix
0,2 kg kli
0,3-0,4 kg korn
1 näve betfor som lite mutning, kan börja sortera maten annars..
½ dl olja
30 g Vita Strong mineraler
Biomag, MSM, salt, morötter

Det är ett halvblod på 18 år som lätt tappar hullet och blir kräsen med maten. Lätt dressyrträning och nån uteritt 3 ggr i veckan sen en del tömkörning och annat markarbete.

Men jst nu är det bete, då skrittas han mest 1-2 ggr i veckan resten markarbete.
Nu får han typ
0,8 kg Spillers Senior
150 g kli
1 näve betfor
½ dl olja
salt, mineraler, biomag, MSM
Fick även lucernpellets tidigare men det börja han rata.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 175
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka