Vad ger det att slå först?

Sv: Vad ger det att slå först?

jo, fast bremsar man brukar det juh gå bra.. hästar fattar juh inte vad man vill säga och har svårar för att fårstå vad som kommer att hände.. dom kan inte greppa situationer likadant som människor.. och en häst kan vara rädd och totalt omöjlig utan att vara psycho.. men en vuxen människa som hoppar omkring i ett rum på hälsocentralen och skriker och försvara sig för en spruta blir förmodligen satt i tvångströja och inskickad på psyk på direkten.. ;)

Å tror du :D

man blir faktiskt inte det, man får gå kurs å får sedan spruta sig själv. Så gör min kompis nämligen :)

vuxen skrev jag ju.. :p
en människa kan bli rädd och säga nej, det är normalt.. men att få panik och slå sönder saker och försvara sig själv med sin kropp är inte acceptabelt beteende hos någon som är över 5 bast..

bra att ha kurser i stt spruta sig själv.. upplagt för missbruk?

Nja hon var faktiskt inte fem år dirket utan som sagt vi gick i högstadiet,

Misbrukssprutor tas på annat sätt, direkt in i blodet tar man normalt sett om man misbrukar. Sprutor tas ju normalt sett inte in i det diekta blodomlopet.

näedu.. där hade du fel.. man kan faktiskt missbruka sprutor på annat sätt än att spruta i blodet, t.ex kan man spruta in motorolja i musklerna för att dom ska se större ut.. då sprutar man inte i blodet.. :p

om man missbrukar droger tar man dom i blodet, men man kan juh missbruka annat också..

så din polare som då var 13-15 år hoppade runt som en galning inne på hälsocentralen och skrek och hade sönder saker och försökte slå läkaren när hon skulle få en spruta? dvs galet rädd och gjorde allt för att undvika sprutan och oskadliggöra den som höll i den?

Jag brukar "banka" för att lugna mina egna nerver...Ett par snabba knackningar, så har man redan handen i rörelse och det går av bara farten.

Ja vad trode du då, att hon helt neklt vägrade?

Jo man kan misbruka annat men då är man inte direkt narkoman heller. Å vill man misbruka på det sättet så får man nog i sig sprutorna endå¨oavsett om man är rädd för dom eller inte.

För att återgå till frågan...

Man har olika sorters nervtrådar i kroppen, en för motorik, en för känsel o en för smärta.
Känsel har alltid företräde till medvetandet i hjärnan framför smärta, det e därför man tex kan nudda en varm platta men inte känner om det va varmt el ej förräns handen redan e bortdragen.
Om man knackar/slår/nyper, så bombarderar man känselnerverna med impulser som skickas till hjärnan, då får inte smärtimpulserna plats kan man säga. Man släcker ut smärtan och ersätter den med känsel liksom.
TENS till människor fungerar likadant. Man bombarderar det onda stället med ström som plockas upp av kroppen som känsel, då får inte smärtan plats i hjärnan att göra sig medveten....
Hängde ni med??
Neurofysiologi tog det mig nästan 15 poäng på universitet för att fatta, det e lite klurigt!

gamila skrev:
För att återgå till frågan...

Man har olika sorters nervtrådar i kroppen, en för motorik, en för känsel o en för smärta.
Känsel har alltid företräde till medvetandet i hjärnan framför smärta, det e därför man tex kan nudda en varm platta men inte känner om det va varmt el ej förräns handen redan e bortdragen.
Om man knackar/slår/nyper, så bombarderar man känselnerverna med impulser som skickas till hjärnan, då får inte smärtimpulserna plats kan man säga. Man släcker ut smärtan och ersätter den med känsel liksom.
TENS till människor fungerar likadant. Man bombarderar det onda stället med ström som plockas upp av kroppen som känsel, då får inte smärtan plats i hjärnan att göra sig medveten....
Hängde ni med??
Neurofysiologi tog det mig nästan 15 poäng på universitet för att fatta, det e lite klurigt!

Det där kallar jag svar:D :bow:
Ska säga att hästisen var värre igår när kompisen masserade.. Vi får knappt ta på hans hals längre:( Tillslut kom en annan i stallet och spann fast en brems på han... Men då gick det ju bra..
Jag har tur som slipper ge själva sprutan iallafall:eek: Tack Jenny E:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Lavinia
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30