Vad ger "betet" i hagen??

amalia

Trådstartare
Ni som räknar foderstater... Vad anser ni att det gräset i hagen som är kvar ger? Nu när jag sitter och räknar så funderar jag över det. Något måste det ju ändå ge, eller finns det ingen näring alls kvar i gräset?
 
Sv: Vad ger "betet" i hagen??

amalia skrev:
Ni som räknar foderstater... Vad anser ni att det gräset i hagen som är kvar ger? Nu när jag sitter och räknar så funderar jag över det. Något måste det ju ändå ge, eller finns det ingen näring alls kvar i gräset?


Jag har samma problem. Pållen går ute minst 12 timmar i en stor gräshage. När han kommer in äter han max 2 kg hö under natten (dessutom får han 500 g lucern hackat strå samt kraftfoder). Med andra ord är min fina foderstat till ingen nytta just nu eftersom jag inte har någon koll alls på hur mycket näring gräset har. Men eftersom situationen är den samma under sommaren (då har jag absolut ingen aning om hur många MJ eller hur mycket protein min häst får i sig) oroar jag mig inte särskilt mycket utan håller endast noggrann uppsikt över om min häst börjar falla ur. Hittills har han inte gjort det, utan tvärtom blivit riktigt fet :o .

Det enda som jag vet är att gräset på hösten innehåller mycket mindre protein än under sommaren, så det kan vara en god idé att ge lite proteintillskott.
 
Sv: Vad ger "betet" i hagen??

jag har en vinterhage som fortfarande är grön med gräs.
Men hur näringsrikt vet ej.dom är bukiga när dom kommer in på eftermiddagen.
Jag har den fördelen att hagarna har mycket träd .busk och gräs,så allt ryker nu :bow:
 
Sv: Vad ger "betet" i hagen??

jag vill också veta!! Ingen som kan svara på detta?? På ett ungefär?
 
Sv: Vad ger "betet" i hagen??

Ska man få reda på det får man nog ta och lämna in en analys.
:bow:
 
Sv: Vad ger "betet" i hagen??

strumpan skrev:
Ska man få reda på det får man nog ta och lämna in en analys.
:bow:
Plus att man måste veta hur många kilo hästen stoppar i sig ;)

Själv räknar jag med att när tillväxtfasen i gräset avstannat så sjunker proteinhalten snabbt. Däremot sjunker inte energin lika fort.

Denna slutsats har jag dragit genom flera års analyser av sent skördat hösilage, både sånt som varit nyvuxet och övervuxet.

Jag har haft över 100 i smrp/kg ts på oktoberensilage som varit 2:a el. 3:e skörd = rel. nyväxt.

I motsats till skörd under samma tid på övervuxet, avstannat gräs där proteinet bara har legat på 8-20g/kg ts. Dock har oftast energin legat förhållandevis högt i förhållande till låga proteinhalten.

Därför har i varje fall jag fått se upp, när hästarna gått på ett sånt övervuxet bete. Våra islandshästar är rel. lättfödda och föder sig mer än väl hullmässigt på sådant bete (läs-blir smällfeta ;)) ända till det blir regelmässiga minusgrader. Däremot kan de tappa i muskler, så de kan behöva lite proteintillskott. Det gäller att inte låta lura sig på att de ser runda och frodiga ut.

I år slog vi "vinter"betet tidigt i höstas så återväxten (2-3dm hög) är "ny" och har därmed än så länge bra proteinkrut, då det fortfarande växer här i Skåne där jag bor.
 
Sv: Vad ger "betet" i hagen??

Då måste jag fråga bara, om energin fortfarande skulle vara rätt hög men proteinet rätt lågt, då skulle man kunna skippa betforen ett tag för det finns endel energi i gräset?

Hästen har bytt hage (vi har flyttat) från en "med nästan inget gräs" till en gräshage som de hade som sommarbete. Det finns endel gräs kvar och de äter kanske 5 kg hö ute nu då de nästan bara äter gräset. Förut åt de ca 10 kg per dag ute i hagen. De börjar äta mer och mer hö men problemet för mej är att min häst lätt blir gallig och tjock i benen om mornarna av för mkt mat.
Om då det finns endel energi kvar i gräset kanske inte betforen behövs öht för tillfället?
Kan man tänka så?
 
Sv: Vad ger "betet" i hagen??

Det är i förhållande till proteinhalten som energin har visat sig vara hög på de analyser vi gjort av hösthöet som inte är i tillväxtfas. Alltså en alltför låg kvot. Det betyder ju inte alltid att det är mycket energi i det överväxta gräset/höet utan att det är proteinhalten som ligger lågt.

Ett exempel. Vårt ena hösilage hade 4,3 MJ/kg foder men proteinhalten låg bara på 12. Skulle vi då ha fodrat med hösilaget så proteinbehovet blev täckt blev det på tok för mycket energi.

Eftersom jag inte sett din häst är det svårt att råda. Men är din häst i väl mycket överhull just nu, precis som våra ;), är det kanske onödigt att lägga till extra energi i några större mängder åtminstone.
 
Sv: Vad ger "betet" i hagen??

Det var ungefär så jag tänkte. Han är i bra hull men får inte gå upp mer, snarare att han får gå ner lite isf men jag är nöjd med hans hull nu.
Eftersom han äter hö på nätterna och endel på dagarna vet jag ju ungefär vad han får i sig och utan betforen så är bla kvoterna ok ändå och han får i sig sitt behov.

Tänkte bara undra då om det är onödigt med extra energi (att ge betfor)om han ändå klarar sig nu. Vet ju såklart inte hur gräset är här näringsmässigt sett, men klarar han sig på det är det ju bra.
Och sen isf börja med betfor igen när jag ser att de inte äter så mkt gräs längre..Det är ju inga stora mängder direkt han äter av betforen, 200 g, så det tordes inte va nån fara tror jag..:)
 
Sv: Vad ger "betet" i hagen??

Ni pratar om mindre protein. Vad kan man ge för foder som täcker detta, eller finns det speciellt proteintillskott att köpa? Var och vad heter det i så fall?
 
Sv: Vad ger "betet" i hagen??

Hittat på nätet:

Vallfodrets energiinnehåll vid 3 skördar under säsongen. Undersökningen omfattar 20 olika led utlagda i södra och mellersta Sverige under åren 1984 - 1987.

MJ/kg ts

1:a skörd mitten juni
Gräsvall 9,8
Blandvall 9,8

2:a slutet juli
Gräsvall 10,5
Blandvall 10,4

3:e skörd mitten september
Gräsvall 10,5
Blandvall 10,4

Tabellen visar att energiinnehållet är i stort sett lika oavsett om vallen skördas första, andra eller tredje gången om växten är i rätt utvecklingsstadium när den skördas.

Proteininnehållet i vallfodret är mycket starkt relaterat till när i utvecklingsstadiet vallen har skördats. Proteinhalten sjunker snabbt med ökad mognadsgrad i växten förutom att smältbarheten snabbt försämras när det icke smältbara växttrådinnehållet i växten ökas.

En ökad kvävegödsling ökar proteinmängden i vallen och baljväxtinslag i en vall ökar också proteininnehållet.

Klipp....

Se fortsättning:
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder

Rolle på Österlen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 379
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 764
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 668
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 700
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp