Sv: Vad ger "betet" i hagen??
strumpan skrev:
Ska man få reda på det får man nog ta och lämna in en analys.
Plus att man måste veta hur många kilo hästen stoppar i sig
Själv räknar jag med att när tillväxtfasen i gräset avstannat så sjunker proteinhalten snabbt. Däremot sjunker inte energin lika fort.
Denna slutsats har jag dragit genom flera års analyser av sent skördat hösilage, både sånt som varit nyvuxet och övervuxet.
Jag har haft över 100 i smrp/kg ts på oktoberensilage som varit 2:a el. 3:e skörd = rel. nyväxt.
I motsats till skörd under samma tid på övervuxet, avstannat gräs där proteinet bara har legat på 8-20g/kg ts. Dock har oftast energin legat förhållandevis högt i förhållande till låga proteinhalten.
Därför har i varje fall jag fått se upp, när hästarna gått på ett sånt övervuxet bete. Våra islandshästar är rel. lättfödda och föder sig mer än väl hullmässigt på sådant bete (läs-blir smällfeta
) ända till det blir regelmässiga minusgrader. Däremot kan de tappa i muskler, så de kan behöva lite proteintillskott. Det gäller att inte låta lura sig på att de ser runda och frodiga ut.
I år slog vi "vinter"betet tidigt i höstas så återväxten (2-3dm hög) är "ny" och har därmed än så länge bra proteinkrut, då det fortfarande växer här i Skåne där jag bor.