vad ge till fet ponny?

V

Voorwijks_bambi

Våran ena häst, en C-ponny har börjat bli väldigt fet.. Vi ger henne knappt 1 kg krafft grund om dagen + 9 kg hö. Jag har hört att färdigfoder innehåller mer fett än tex havre. Stämmer det? Isåfall kanske havre vore något för jag vill fortfarande bibehålla energin. Kom gärna med idéer och förslag!

Sv: vad ge till fet ponny?

En fet häst får alldeles för mycket energi, det den inte förbrukar vid arbete lagras som fett i kroppen.

Alltså måste man dra ner på energitillförseln, men utan att hästen får brist på andra näringsämnen som protein och mineraler, och utan att den får för lite grovfoder.
Alltså måste man börja med att ta bort det energitäta kraftfodret.

Vad har du för värden i grovfodret?

Det kanske räcker med att ta bort kraftfodret och ersätta det med ett proteinkoncentrat (tillför mycket protein men lite energi), eller så kanske hästen klarar sig helt utan tillskott om höet är tillräckligt bra?

Om du med energi menar att hästen är pigg och arbetsvillig vore kanske havre okej. men ni måste dra ner på energiintaget om hästen blir fet. Krafft grund innehåller 11Mj per kg foder och 80 g smrp, ungefär samma som havre(fast havre är mkt billigare;)). Så ni måste dra ner på mängden också. Vet ni värdena på höet? Om inte får ni väl prova er fram, ge några dl havre bara om dagen till höet, eller någon dl grund. (Om ni överhuvudtaget vill ge kraftfoder. Sedan är det väl mer motion som gäller. Ut och skritta och jobba i skogen:)

Uppenbarligen får hon mer än hon behöver så jag hade dragit ner kraftfodret och kanske även bytt ut lite av höet mot halm

Fast problemet när man byter mot halm blir ofta att hästen får för lite protein.. Halm innehåller ca 4-6 Mj/kg, dvs som ca ½kg hö, men inget protein alls. Så många hästar tappar muskler och blir bukiga och pluffsiga istället. Det bästa är ju att ha ett hö med lågt Mj och hyffsat med protein så hästens muskler får det de behöver för att hålla kroppen fast och fin utan att de lägger på sig späck.

Hej jag har en kompis som har en d-ponny med samma problem.Han får nu bara 1dl mustang musli morgon o kväll sen får han 6kg hö.Det står han sig bra på o han motionsrids 4dgr/vecka.Kan vara ett tips att dra ner på kraft. kram o lycka till

Man brukar ju dra ner på kraftfodret i första hand, om man har en för tjock häst

Jag sammanfattar vad som sagts i denna tråd, och i massor av andra som man hittar med sökfunktionen:

Överbliven (dvs ej förbrukad) energi lagras som fett, både på djur och männsikor, ofta runt tarmarna (dvs på magen).
Det enda sättet att få bort denna energireserv är att minska energiintaget i förhållande till vad som går åt, i första hand genom att minska/plocka bort kraftfodret och ev. öka motionen. Att analysera sitt grovfoder och se över hästens foderstat är också en bra idé.
Sedan måste man vara medveten om att bantning tar lång, lång tid. Fett innehåller mycket energi och förbränns långsamt. Man ska inte heller tvinga en fet (och framför allt inte en fet och otränad) häst att springa fort, långt, eller anstränga sig för mycket. Det sliter onödigt mycket på hästens ben.
När hästen nått idealvikten bör man se till att inte göra samma misstag igen, precis som med människor mår hästar inte bra av att vara överviktiga. Det kräver extra mycket av hela systemet; leder, muskulatur, hjärta, lungor..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag undrar lite hur ni skulle göra i mitt fall. Stallet har fått in ett hö som visade sig ha väldigt låg energihalt (knappt 2MJ/kg...
2
Svar
35
· Visningar
7 724
Senast: Aureola
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 032
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 274
Foder & Strö Har sökt ett foder till ponnyer nu i princip hela vintern, utan att få tag på ett som har passat bra. Problemet är att ponnyerna är...
Svar
15
· Visningar
1 481
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31