Vad ge om proteinet är lågt i hösilaget?

mian

Trådstartare
Jag har fått analysen på hösilaget från min hölevrantör nu, och
vad jag kan förstå så är smältbartråprotein lite lågt då jag har en 8 mån föling.

TS 84%
7 MJ/kg
43 g/kg

någon som har ett tips på avd jag kan komplettera foderstaten med så man få upp proteinhalten.
Har ett foderstatsberäkningsprogram och har svårt att inte överskrida energibehovet (då detta ligger ganska högt i analysen).

Kan någon hjälpa mig hur man räknar ut /kg ts, jag får fram föjande resultat:

8,3 MJ/ kg ts och 51 g/kg ts, stämmer detta?

Sv: Vad ge om proteinet är lågt i hösilaget?

Har väldigt lågt protein i vårt hösilage, dock hög MJ-halt (kommer inte ihåg värdena i huvudet), kompletterar med lucernpellets (uppblött). Fungerar kanon, hästarna bara älskar det!
Uträkningarna lämnar jag till någon annan, har magsjuka:eek: och kan inte tänka klart!

Vi ger Krafft Protein till vårt föl eftersom det inte blir så stor mängd och det är "snällt" potatisprotein. Säcken är dyr men per gram protein så är det billigare/lika dyrt som andra foder.

Vi ger Krafft Protein till vårt föl eftersom det inte blir så stor mängd och det är "snällt" potatisprotein. Säcken är dyr men per gram protein så är det billigare/lika dyrt som andra foder.

vad kostar krafft protein, och hur mycket är det i ?

Det jag reagerade på var ts... 84% är mer hö än hösilage.

Hur mycket grovfoder räknar du med att en sån liten petar i sig om dagen?

Jag skulle ge unghästen Kvarnbyfoders lusernpellets, som har hög protein på 150 gr.smrp. Själv ger jag min unghäst o fölmärren lusernpelletsen, även om de har bra grovfoder men behöver lite mer protein därav lusern.

Jag skulle ge unghästen Kvarnbyfoders lusernpellets, som har hög protein på 150 gr.smrp. Själv ger jag min unghäst o fölmärren lusernpelletsen, även om de har bra grovfoder men behöver lite mer protein därav lusern.
150 gr smrp är inte speciellt mycket vilket innebär att man måste ge så stora mängder kraftfoder. Det finns flera bra foder med drygt den dubbla mängden protein. Det innebär stor skillnad om man ska ge 0,5 kg foder eller kanske dryga 1 kilo per dag. Intressant brukar också vara att räkna på vad man i praktiken betalar för varje kg rent protein. Man luras gärna av att säcken med det proteinrika fodret är dyrare.

TS 84%
7 MJ/kg
43 g/kg

TS 84% kan vara helt fel. Vanlig orsak till att TS-värdet blir fel är att provet torkat på vägen till labbet. Jag skulle göra en egen mätning av TS-halten (du behöver bara en brevvåg eller hushållsvåg). Foderstaten kan bli fel annars eftersom du kanske behöver ge mer foder om det är blötare,

150 gr smrp är inte speciellt mycket vilket innebär att man måste ge så stora mängder kraftfoder. Det finns flera bra foder med drygt den dubbla mängden protein. Det innebär stor skillnad om man ska ge 0,5 kg foder eller kanske dryga 1 kilo per dag. Intressant brukar också vara att räkna på vad man i praktiken betalar för varje kg rent protein. Man luras gärna av att säcken med det proteinrika fodret är dyrare.

Kraftfoder?? Lusern är inget kraftfoder, utan det räknas väl grovfoder ??
Märrarna gillar just kvarnbyfoders lusernpellets, kanske för att det inte innehåller just melass.
Dom har grovfoder på fri tillgång, o detta grovfoder har såpass bra näringsvärdena, men märrarna behöver ändå lite mera protein därför får dom lusern.

Soja är ju ett alternativ annars lusern.:)

Jo jag vet att Ts% var väldigt högt, men hösilaget är väldigt torrt nästan som hö faktiskt....så jag tror inte det är så väldigt fel.

Min lilla pålle är ju en aningen kräsen och äter inte gärna Kraft protein (pellets) har provat, hon mest pillar i det gäller all pellets mat. Men hon verkar älska Lucern hack strå så det får nog bli det till att hjälpa upp protein nivån.

är det någon fara om de får i sig lite för mycket enegi? typ 15-20% för mycket? svårt att få ihop foderstaten annars....

vårat hösilage är oxå precis som hö fast det har en TS halt på 68%

Aj då, kankse skulle ta och kolla Ts:en själv då....

hur ska man gå tillväga och hur räknar man ut energin, protein mm till av. den nya TS%:en??

Tacksam om någon kan hjälpa mig!:bow:

Vill du ha mycket protein men inte så mycket energi tycker jag Krafft Protein är passande.

Som jag nämnt tidigare så är hon inte speciellt förtjust i pelleterat
foder. Hon äter det knappt alls...så Kraft protein är inget bra alternativ för mig. Men om man ser det i fodersyfte skulle det passat perfekt om hon bara velat äta det.:(

Som jag nämnt tidigare så är hon inte speciellt förtjust i pelleterat
foder. Hon äter det knappt alls...så Kraft protein är inget bra alternativ för mig. Men om man ser det i fodersyfte skulle det passat perfekt om hon bara velat äta det.:(

Har du provat blöta upp det/eventuellt blandat med betfor?

Japp, det har jag provat. Hon äter inte detta heller....verkar inte var så förtjust i betfor heller tyvärr. Mycke kräsen dam :(
Men hon äter faktiskt Lucern hack strå väldigt gärna det verkar hon gilla skarpt!:)

Hej!
Jag skulle ge sojamjöl om hästen inte tycker om pellets,mycket protein och hyfsat billigt,Krafft Protein,potatismjöl är egentligen ett bättre protein så det skulle jag ge om jag hade en unghäst men till en äldre häst går soja lika bra.

har du en ts. på 84 % så är det inte hösilage utan då är det är hö. hö räknas alltid på en ts. på 84%

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 093
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag sitter här med en analys i handen och förstår ärligt talat inte så mycket. Efter lite googlande förstår jag ännu lite mindre...
Svar
3
· Visningar
1 073
Senast: Emmmmma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka