Vad ge istället för Grund?

_Peplis_

Trådstartare
Vad kan man ge för kraftfoder istället för KrafftGrund som inte är fädrigfoder?

Ska byta stall o då får man köpa foder själv, tidigare har Krafft Grund ingått i stallhyran (o så har hon käkat luzern o havre)

nu tänkte jag ge havre, luzern o minskad krafft mängd.(men vad kan man ge istället då för den kraffft hon eg skulle ha fått?

Anledningen till att jag byter är att kraften är ganska dyr, o finns det ngt att ge som är billigare men med samma "effekt" så är det ju bara bra.
men enligt en foderrådgivare på Krafft skulle tex. korn vara giftigt ?!

Kan väll tillägga att det är en tävlingshäst i normalhull, som går på fri tillgång m hösilage i boxen.
o är ganska svårfödd.

Sv: Vad ge istället för Grund?

Mer havre och mer lusern kanske? Innehållet i kraft grund är spannmål, lusern och betprodukter. HH

Öka på havre bara? tror du hon håller sig på det? Eller hur mkt krafft har hon fått innan?

Jag tror inte ett dugg på de där färdigblandade foderna. har ingen bra erfarenhet av dem. inte har jag nån bra erfarenhet av försäljare heller dom vill bara sälja nått annat finns inte för dom.

Jag tycker du sätter dig ner och funderar på vad din häst behöver. Först och främst vad det är för ras. Havre och korn är bra att basera foderstaten på. Man brukar säga att av havre blir man pigg och av korn blir man fet :D Så har du en hetsig häst så kanske korn givan ska vara större, har du en lugn och seg häst så kan havre givan vara större. betfor är även bra att ge för att hålla magen i trim.
Och ett tips ska jag ge dig är att gå in på den här hemsidan http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm där finns det en elektronisk foderstatsprogram. Har hjälpt mig mkt att se om man är ungifär rätt i räknandet. Sen får man ju ändra utefter hur hästen ser ut alla är ju olika.

Nu vet jag inte riktigt om jag svarade på din fråga, föresten har jag ännu ett argument emot färdigblandat. De flesta råvarorna i det är krossat och efter nån vecka så försvinner hälften (tror jag det var) av näringsämnena. Så försök istället att hitta på någon bonde i närheten som säljer havre och korn. Så gör vi köper 40 kilos säckar för 80 kr. Sen har vi en havrekross hemma så hästarna får nykrossat.

ja.. men lycka till med ditt iallafall!:angel:

Det finns ju "kombinationsfoder" som är gjorda för att komplettera havre och hö t.ex. Krafft pluss eller Racing Progress från Finska Foder. Vi fodrar på det senare och är nöjda. Har även testat Krafft Pluss men resultatet blev lös mage.

Krafft Grund är mycket likt havre i sitt näringsinnehåll (11 Mj och 80 g smrp), förutom att den innehåller mycket mer kalcium.
Grund består även till stor del av spannmål.

Jag hade nog bytt rakt av och justerat mineralerna.

Den intressanta frågan är inte om du byter Krafft Grund mot havre utan vad ditt "nya" hö innehåller. Har du ett riktigt bra grovfoder behövs inte något kraftfoder alls till en normalpresterande häst om den inte är speciellt svårfödd. Kraftfodret ger vi för att täcka bristerna i det hö vi använder.

Det fungerar inte för min häst, dessutom är det en tävlingshäst och hon behöver sitt kraftfoder. Hade super hö ett år o enligt foderstat program o här på buke så behövde jag bara ge det höt, (ca 12 kg) lite mineraler o betfor..hästen såg ut som ett staket efter några månder!
så det gör jag aldrig igen. Då var hon dessutom unghäst o reds inte lika mkt o hårt. Men som sagt hon är väll ganska svårfödd antar jag.?

Nu har vi inte alls bra värden där jag står nu (har de inte här..men kan ta reda på..) o då får hon fri tillgång till hösilage i boxen (hon pillar i sig ca 12 kg) o 3kg Krafft Grund, 1 Kg Havre, ½ kg Lucernpellets (den danska sorten Lucern Pilller står det på säcken..likvärdig med Hippos o Kraffts lucern..)
o mineraler, salt, ½ L ouppblött betfor. o B-vit vid pälssättning/fällning.

hm..risken är väll bara att allt sätter sig i huvudet då.
hon har lite mellan öronen om man säger så :angel:
Men ½korn o½ havre va tror ni om det?

Så här ser hon ut nu i hull iaf; (tkr nästan hon ser lite tjock ut ? men det är väll bara bra för att vara hon antar jag..)
PICT7153.jpg

o så här såg hon ut efter/när hon bara käkade det där superbra höt..(man såg revbenen..)
PICT1483-1.jpg

Det fungerar inte för min häst, dessutom är det en tävlingshäst och hon behöver sitt kraftfoder. Hade super hö ett år o enligt foderstat program o här på buke så behövde jag bara ge det höt, (ca 12 kg) lite mineraler o betfor..hästen såg ut som ett staket efter några månder!
så det gör jag aldrig igen. Då var hon dessutom unghäst o reds inte lika mkt o hårt. Men som sagt hon är väll ganska svårfödd antar jag.?

Nu har vi inte alls bra värden där jag står nu (har de inte här..men kan ta reda på..) o då får hon fri tillgång till hösilage i boxen (hon pillar i sig ca 12 kg) o 3kg Krafft Grund, 1 Kg Havre, ½ kg Lucernpellets (den danska sorten Lucern Pilller står det på säcken..likvärdig med Hippos o Kraffts lucern..)
o mineraler, salt, ½ L ouppblött betfor. o B-vit vid pälssättning/fällning.

Men om du bara följt tabellvärdena utan att titta på hästen så är det ju inte jättekonstigt om den fallit ur. Den kanske hade behövt 18 kg av det där "superhöet" för att hålla hullet.

Hippo Bas Basic är bra mkt billigare än Krafft Grund och har ungefär samma värden.

Varför är korn giftigt? Nu blir jag orolig...:confused:

Mitt svårfödda sto (halvblod) får ½ kg havre och 1½ stor kraftskopa med kornkross +10,5 kg hö.(TS 84%, MJ/kg 8,3, råprot 67)
Det funkar bra än så länge, är inte fullt igång än.

Har du funderat på något ur Hippo's sortiment?
Det är billigare än Krafft.

Hippo Bas Basic innehåller 11 MJ och 80 smbrp och det är precis vad Krafft grund också gör. Dessa foder verkar vara Väldigt lika varandra innehållsmässigt, fördelen är då också att Hippon är billigare samt att pelletserna är lite mindre vilket jag också tycker är ett pluss.

Du kan själv jämföra innehållet på www.krafft.nu / www.hippofoder.se

Är det billigare med Hippo?
Har 1 äldre hopp/allroundhäst , 1 äldre arab och 1 unghäst. de får havre och betfor,samt 1/2 kg Grund på eftermiddagen för att vara säker på att de får i sig det som behövs näringsmässigt.
Hade Krafft Pluss innan,men det blev så dyrt. 200 kr säcken.
Vad kostar Hippo??

En i stallet köpte krafft Grund igår och betalade 120 kr. Jag har betalat 99 kr per säck på ekohallen förr Hippo Bas.
Har inte koll på vad övriga säckar kostar.

Vad kan man ge för kraftfoder istället för KrafftGrund som inte är fädrigfoder?

Ska byta stall o då får man köpa foder själv, tidigare har Krafft Grund ingått i stallhyran (o så har hon käkat luzern o havre)

nu tänkte jag ge havre, luzern o minskad krafft mängd.(men vad kan man ge istället då för den kraffft hon eg skulle ha fått?

Anledningen till att jag byter är att kraften är ganska dyr, o finns det ngt att ge som är billigare men med samma "effekt" så är det ju bara bra.
men enligt en foderrådgivare på Krafft skulle tex. korn vara giftigt ?!

Kan väll tillägga att det är en tävlingshäst i normalhull, som går på fri tillgång m hösilage i boxen.
o är ganska svårfödd.

Korn är inte alls giftigt för hästar! Både korn och havre har ungefär samma värden som Krafft Grund och passar det till höet så kan du byte rakt av. Kanske mer korn än havre om det finns en risk att havren sätter sig i huvudet på din pålla.

Det viktigaste är dock värderna på ditt hö för att veta vilket kraftfoder som passar.

/Lizzie

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
L
Foder & Strö Min 12-åriga tävlingsvalack får ca 2,2 kilo havre och 0,5 kg krafft grund under vintern när han är igång, men nu under vilan måste jag...
Svar
6
· Visningar
1 014
Senast: Zolt
·
Z
Foder & Strö Hejsan! Jag har precis köpt min första egna häst, en varmblods valack på 6år. Han är endast travtränad och har kört ett provlopp en...
Svar
7
· Visningar
1 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar