vad gäller?

norpan

Trådstartare
har dividerat med mina stallkamrater om vad som gäller ifall ens häst skadar en person inne i stallet. är det jag som ägare som ansvarar för ev läkarkostnader och ersättningar? har försäkrat hästen i agria och där ingår en sk incidentförsäkring som ska gälla ifall min häst skadar någon person i dess närhet.
anledningen till att vi börjat fundera är att det har tillkommit flera barnfamiljer i stallet där barnen inte alltid hålls koll på och flera ggr har det varit risk för olyckor bla när de springer under magen på hästarna.
har ni varit med om personskador orsakade i stallet av eran häst, och hur har ni i sådana fall löst det?
vad säger lagen?

Sv: vad gäller?

Alltså.. i och med tillägget som Agria har så kan man ju tro att man kommer bli skyldig om det händer något..
Men sedan finns det ju inget strikt ansvar som för hundar, så om man bara själv ser till att hästen förvaras och hanteras säkert så borde man inte kunna bli skyldig... Om jag tex har en jättebra hage som min häst ändå lyckas rymma ur och skadar någon/förstör så är jag inte ansvarig. Men om min hage är risig och det är uppenbart att man slarvat så kan man bli ansvarig.

Men oavsett, kan ni inte prata med föräldrarna? De kan väl inte vilja riskera att ungarna blir mos? Du kan väl säga att din häst är elakare än den faktiskt är?
Kan inte förstå föräldrar som inte håller koll på ungarna tillsammans med hästar... :confused:

Tror att man måste se till det enskilda fallet vad det är som har hänt innan man kan säga det ena eller andra.
Vissa olyckor är ju rena olyckor och hade kanske inte gått att undvika hur man än gjort. Andra beror på brister som skulle ha kunnat åtgärdats, så då blir det till stor del den som är ansvarig för "bristen" som blir ansvarig.

Säger som Masse, det är nog lite olika från fall till fall. Ansvarsfrågan ska ju utredas, har ngn brustit i ansvar eller var det en oförutsägbar olycka?

Men jag vet ett fall där en häst sparkade ett litet barn (bara några år gammalt) så illa att barnet fick men för livet.
Dagiset där barnet vistades var på besök på en hästgård, ungen lyckades i ett obevakat ögonblick sticka in huvudet under staketet till en hage och bli sparkad.
Föräldrarna krävde en "syndabock", och det blev till slut dagispersonalen som fick skulden. Med motivationen att de brustit i uppsyn, en häst eller en hästägare kunde inte klandras i det fallet ansågs det.
Så tittar man på det fallet så skulle det ju i ditt fall bli föräldrarna själva som brustit i tillsyn om ngt händer. Men å andra sidan vet man ju inte om detta fall med dagisbarnet var ett prejudikat (heter det så...).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har en bekant som råkat ut för en olycka och det har fått mig att fundera på hur det är juridiskt med ansvar när det kommer till...
Svar
9
· Visningar
1 775
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Tidigare har vi haft sto- respektive valackflock i stallet. Nu har stallägaren plötsligt bestämt att ha sina hästar i en egen hage och...
Svar
9
· Visningar
1 579
Senast: Miedo
·
Äldre Jag är en kvinna på 40 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 084
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV