2
202
Jag behöver lite råd från kunniga hästmänniskor! Vad är det som gäller vid uppsägning av stallplats? Jag har nyligen flyttat min häst, och min tidigare hyresvärd hävdar att det är en månads uppsägning av stallplatsen - och att jag alltså då ska betala en extra månadshyra. Vi har aldrig haft något skrivet kontrakt på någonting, men hon hävdar att hon har sagt att det är en månads uppsägningstid, och att vi därmed har ingått ett muntligt kontrakt, som därmed är lika bindande som ett skriftligt. Detta är dock inte sant - hon har aldrig sagt att det är en regel att man måste säga upp stallplatsen en månad innan. Hon hävdar dessutom att det alltid är "underförstått" att man har en månads uppsägningstid, så är det alltid, i alla stall, enligt henne.
Jag kan dessutom tillägga att villkoren förändrades rejält för oss inhyrda mitt i månaden, med två dagars varsel, i form att en massa schemalagda jourer infördes. Vi har alltid betalat månadshyran i förskott, och då skulle inga jourer ingå! Hon hävdar dock att hon har sagt detta - vilket verkligen inte är sant. Vi fick veta det mitt i månaden, då vi alltså redan hade betalat för den månadens in/utsläpp/fodringar. Det blev dock inte tal om någon hyresreducering!
Jag måste få veta vad som gäller, juridiskt sett. Finns det någon lag på att det alltid är en månads uppsägningstid i alla stall? Vad gäller när ord står mot ord, kan jag tvingas betala när vi aldrig har haft ett skrivet kontrakt? Är det inte så att om villkoren ändras plötsligt utan någon förvarning innan, så gäller inte det sk."muntliga kontrakt", som hon hävdar att vi har längre?
Ni som har erfarenheter av detta, skriv gärna!
Jag kan dessutom tillägga att villkoren förändrades rejält för oss inhyrda mitt i månaden, med två dagars varsel, i form att en massa schemalagda jourer infördes. Vi har alltid betalat månadshyran i förskott, och då skulle inga jourer ingå! Hon hävdar dock att hon har sagt detta - vilket verkligen inte är sant. Vi fick veta det mitt i månaden, då vi alltså redan hade betalat för den månadens in/utsläpp/fodringar. Det blev dock inte tal om någon hyresreducering!
Jag måste få veta vad som gäller, juridiskt sett. Finns det någon lag på att det alltid är en månads uppsägningstid i alla stall? Vad gäller när ord står mot ord, kan jag tvingas betala när vi aldrig har haft ett skrivet kontrakt? Är det inte så att om villkoren ändras plötsligt utan någon förvarning innan, så gäller inte det sk."muntliga kontrakt", som hon hävdar att vi har längre?
Ni som har erfarenheter av detta, skriv gärna!