Vad gäller vid skogning i tomtgräns?

MonteRose

Trådstartare
Min granne har sågat av grenar från mina träd som sticker in på hans tomt. Sen har han slängt in alltihopa över staketet och in på min tomt. Att han skogar på sin sida har jag inget emot men har han verkligen laglig rätt att kasta in grenarna på min tomt?

Jag blir lite ledsen för jag vill ha så mycket grönska som möjligt på det hållet eftersom det är precis utanför mitt sovrumsfönster och han stökar runt ganska mycket på kvällar och tidiga morgnar. Bla tomgångskör lastbil. Jag jobbar 2-skift och behöver sova. Vid den andra tomtgränsen som vätter mot hans har han satt upp plank och nu klagar han på att mitt "ogräs" växer igenom. Jag vill gärna ha en lummig tomt med mycket nässlor och diverse växter för att gynna våra insekter. Tomterna runt om kring är helt renrakade och finns inget livsrum för dem. Jag har haft massor med humlor och vildbin på mina "ogräs" i sommar.

Jag blir lite ledsen för jag vill ha så mycket grönska som möjligt på det hållet eftersom det är precis utanför mitt sovrumsfönster och han stökar runt ganska mycket på kvällar och tidiga morgnar. Bla tomgångskör lastbil. Jag jobbar 2-skift och behöver sova. Vid den andra tomtgränsen som vätter mot hans har han satt upp plank och nu klagar han på att mitt "ogräs" växer igenom. Jag vill gärna ha en lummig tomt med mycket nässlor och diverse växter för att gynna våra insekter. Tomterna runt om kring är helt renrakade och finns inget livsrum för dem. Jag har haft massor med humlor och vildbin på mina "ogräs" i sommar.

Vad du har och gör på din tomt ska han skita i. Givetvis ska du se till att träd och buskar inte inkräktar på hans tomt men vill din kirskål (eller nässlor eller vad det nu är) sticka över till honom är det hans problem.

Har han uppställning för lastbil på en privat tomt (dvs inte en industritomt)? Det är inte nödvändigtvis tillåtet i ett villaområde :angel:

Vad du har och gör på din tomt ska han skita i. Givetvis ska du se till att träd och buskar inte inkräktar på hans tomt men vill din kirskål (eller nässlor eller vad det nu är) sticka över till honom är det hans problem.

Har han uppställning för lastbil på en privat tomt (dvs inte en industritomt)? Det är inte nödvändigtvis tillåtet i ett villaområde :angel:
Tack för tipset! Ska kolla upp det.

Kan verkligen förstå om han blir irriterad på fröogräs som nässlor får fröa ohämmat precis i tomtgräns - utlöparna sprider sig ju också låååångt.
Tack o lov att vi inte har grannar. Vi har massor med nässlor och jag skulle inte med gott samvete låta någon annan lida av det.

Nu har jag röjt vid planket så att ingenting kan växa in på hans tomt. Åtminstone i år. Alla humlor, bin och fjärilar behöver väl inte mer att äta i år. Alla grenar på min tomt ligger dock kvar men det är söndag ett tag till.

Har heller aldrig hört det, intressant! Var är ni ifrån som använder det?
Tror det kommer söderifrån, från trakter med lite skog så att även beskärning av enstaka träd och liknande blir till skogsåtgärder, skogning.

Det bekräftas också av SAOB som har med flera exempel på användningen av ordet i Skåne.

Senast ändrad av en moderator:
Skåne, fast nordöstra delen nära Smålandsgränsen med väldigt mycket granar och skogar. Den "riktiga" betydelsen av skoga för mig är egentligen att ta ner många stora träd samtidigt. Jag använder ordet lite skämtsamt om man beskriver att man bara ska ta ner något enstaka litet träd på tomten. Så betydelsen kan nog variera lite grann också.

Jag hörde ordet för första gången förra veckan och tyckte det var roligt att genast få se det användas!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
752
Senast: Mia_R
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 793
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar