Vad gäller vid kolik?

Sv: Vad gäller vid kolik?

min ponny fick sand kolik förra sommaren. han har haft någon släng av fång( fången utbröt inte ) och får inte gå på gräs så mycket. så han får gå i en hage me lite gräs. men men han blev jätte sjuk i 2 veckor. gav han 4 liter dropp och 1 liten dunk olja för att de skulle lugna sig. sen när han var bra så kom det stora rötter som låg i skitet. jag trodde inte han skulle överleva men han är i bra form o allt just nu:)

Har hört att det är väldigt bra att gå i rediga uppförsbackar, då tar hästen i och förhoppningsvis kommer magen igång

Min häst fick kolik idag. efter det att hovslagaren hade vart där. Och nu är jag på jobbet 5 mil bort, och kan inget göra. Jag är otroligt orolig, och vill bara hem till honom. Vad ska man göra när de har kolik? Jag vet ju inte vilken typ av kolik det är, eftersom jag inte är hemma. Måste man alltid ringa veterinär?
han har legat ner hela dagen tydligen, han bajsar ingenting och vill inte resa sig i onödan. Stallägaren är som tur hemma, och har vart ute och gått med honom, hon har också lagt på många av hans täcken. Vad behöver jag göra nr jag kommer? Hon sa att jag skulle ge honom lite varm betfor, så han fick i sig något. Blää, jag kan inte ens jobba något:cry:

Om du inte själv kan vara hemma och avgöra i vilket skick hästen är i så är det väl självklart att du ringer veterinären istället..?
Om någon ändå är där och kan ta emot vet..
Själv skulle jag alltid ringa vet om hästen hade koliksymtom eftersom jag inte är van vid kolik, och inte vill riskera att det är något värre än bara "lätt kolik"...

Och för mig är det oförståeligt att man kan åka ifrån en sjuk häst sådär utan att göra något... :crazy:

Men hon som har stallet var hemma, och tog hand om honom. Hon berättade vad jag skulle göra, är heller inte van vid kolik. Han hade en lättare släng av det, och är bra nu. Bara lite öm i magen. Hon vet vad man ska göra, då hon har vart med om flera hästar som haft kolik, och tagit hand om dem. Så veterinär behövdes inte. Men självklart hade jag ringt en veterinär om det inte hade gått över till dagen efter, men nu är han pigg och glad som sagt.

Jag åkte inte iväg från honom när han fick det, han fick det efter jag hade vart där. Jag hade aldrig åkt ifrån honom om jag visste att han hade det. Var hemma hela dagen efter för att se om han mådde bättre, och inte fick något återfall. Som tur var lät jag honom stå inne pga vädret, och sällskap till en annan häst som också stod inne. Och eftersom båda skulle ha mat, var det itne svårt för stallägaren att märka om något var ovanligt med min kille. Hon tog hand om honom hela dagen, var ute och gick och gav honom varm betfor. Så jag missköter inte min häst eller itne bryr mig om honom om du tror det.

Okej. Då missförstod jag dig, i mina öron (ögon) lät det på det sättet jag skrev.

Men vilken tur att hästen blev bra, och jag hoppas den fortsätter vara det! :)

Enligt min vet ska man INTE gå för mycket(då de kan tröttas ut mkt lätt, och de behöver krafterna framför allt om de måste öppnas). Han avrådde också från att ge olja.

Jag brukar lägga på dubbla täcken och gå ut och gå fem minuter, vila tio, ut fem osv. det är ok att hon ligger ner. Masserar magen lite(typ klappar, vet ej om det hjälper men hästen har inget emot det iaf). Är det kraftig kolik ringer jag veterinär som får komma ut och ge kramplösande.

Okej. Då missförstod jag dig, i mina öron (ögon) lät det på det sättet jag skrev.

Men vilken tur att hästen blev bra, och jag hoppas den fortsätter vara det! :)

okej, nej så var det inte alls.

Ja, jag hoppas också det eftersom han börjar bli till åren. Men nu får han linfrön så jag hoppas att det ska hjälpa hans "lilla" mage.
Det är förfärligt när en djur blir sjuka. Om det händer honom något, mister jag min enda bästa vän :cry:

Enligt min vet ska man INTE gå för mycket(då de kan tröttas ut mkt lätt, och de behöver krafterna framför allt om de måste öppnas). Han avrådde också från att ge olja.

Jag brukar lägga på dubbla täcken och gå ut och gå fem minuter, vila tio, ut fem osv. det är ok att hon ligger ner. Masserar magen lite(typ klappar, vet ej om det hjälper men hästen har inget emot det iaf). Är det kraftig kolik ringer jag veterinär som får komma ut och ge kramplösande.

Okej, kan förstå att det inte är bra att gå ut hela tiden.
När min häst hade kolik var han ändå rätt pigg, inte i boxen men när han var ute och gick.
Jag hade ute honom i kanske 10minuter (med täcke på), sen fick han gå in, äta lite varm betfor med mycket vatten och linfröolja. Och sen fick han vara inne i kanske 20min för att vila sig, och sen ut igen.
Han blev mycket piggare framåt kvällen, och veterinären behövde inte komma. Men sen blir de ju mycket trötta efter en hel dag, så han somnade precis innan jag gick hem.
Man få ju se lite vad hästen orkar med också.

Jag har kollar runt lite bland forumen här men inte hittat något svar på min fråga. Jag har alltid fått höra att man ska försöka få hästen att röra på sig när den drabbas av kolik. men när jag jobbade i England och en av hästarna fick kolik blev vi tillsagda att låta hästen vara när vi ringde veterinären. han menade på att hon antagligen redan var utmattad av att ha ont och att det inte var någon mening med att gå med henne :eek: :confused:
Är det någon annan som har fått höra det?
Och vet man vad kolik beror på?

att gå med hästen är väl för att få igång den och tarmarna igen så den kan bajsa? Min fölunge fick kolik 3 ggr i slutet av sommaren, vi trodde det var det kalla gräset... sen kom han till vinterhagen där han hittade en jordhög som var kul att buffla med...
Jag går först en liten stund, sedan masserar jag magen med halm, går lite, maserar osv. Dock har det aldrig gått så långt att fölungen börjat rulla sig osv. Tack gode gud har jag upptäckt det väldigt tidigt varje gång. Det brukar gå över efter någon några få timmar beronde på hur långt gånget det är. Sen tror jag mig ha hört att hästen inte ska äta, men att tugga hö är väl bra för matsmältningen och får väl igång tarmarna? Så jag ger min hö att tugga på också. Till exempel när jag masserar, då får han stå och pilla med höet och det verkar hjälpa.
Kan dock dröja en stund innan hästen kommer till ro med ätandet, det gör ju ont sånt där så dom vet inte vad dom skall ta vägen. Första gången jag la märke till att fölungen hade kolik var när han var 4 månader. Han hyperventilerade och svettades så jag skulle gå ut från hagen och springa in och ringa en uppfödare som jag visste var bra med kolikhästar. Men han följde efter mej och bufflade på mig och man såg verkligen att han försöka säga att något var fel. Eftersom jag dumt nog inte hade numret på mobilen fick jag be pappa om numret så ringde jag och då fick jag tipset att massera och gå med honom. Efter några timmar av utmattning låg han däckad inne hos mamma - sååååå trött... och sååå lycklig över att inte behöva ha ont i magen längre.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar