min unghäst hade kolik förra veckan. hon var helt normal när jag släppte ut henne, hade både druckit å ätit normalt. men när jag skulle ut å ge dem hö i hagen 1½ h senare såg ja att hon låg ner, reste sig upp, la sig ner osv. tog in henne å hon ville bara ligga ner. gick med henne en stund, försökte få i henne vatten å så höll jag på en stund. tillslut ringde jag veterinären när det inte verkade bättre. då sa hon till mig att ha henne inne i boxen, hon fick ligga ner, även rulla om hon inte gjorde det i panik. hon trodde att hon hade fått gaskolik å då hjälper rullandet tydligen till att få ur gaserna. sen sa hon till mig att gå med henne en gång i timmen ca 10-15min. om det inte hade släppt efter ca 3 timmar skulle jag ringa igen. efter ca 2h släppte det å jag kunde släppa ut henne i en liten hage med en tuss hö efter rådgivning från veterinär. sen fick hon vara utan kraftfoder i ett par dagar å nu har vi börjat ge henne lite grand igen.
när man var yngre så fick man ju alltid lära sig att man skulle gå, gå å gå lite till med kolik hästar, de fick absolut inte lägga sig ner för då skulle de dö i tarmvred.. men nu så är det tydligen ingen fara om de ligger ner, o av egen erfarenhet så funkade detta på min häst..
för mycket kraftfoder, om hästen druckit för lite, druckit smutsigt vatten (typ ur vattenpölar) är tydligen vanliga faktorer som kan ge kolik.