Vad gäller vid kolik?

L

LillaVirus

Jag har kollar runt lite bland forumen här men inte hittat något svar på min fråga. Jag har alltid fått höra att man ska försöka få hästen att röra på sig när den drabbas av kolik. men när jag jobbade i England och en av hästarna fick kolik blev vi tillsagda att låta hästen vara när vi ringde veterinären. han menade på att hon antagligen redan var utmattad av att ha ont och att det inte var någon mening med att gå med henne :eek: :confused:
Är det någon annan som har fått höra det?
Och vet man vad kolik beror på?

Sv: Vad gäller vid kolik?

min unghäst hade kolik förra veckan. hon var helt normal när jag släppte ut henne, hade både druckit å ätit normalt. men när jag skulle ut å ge dem hö i hagen 1½ h senare såg ja att hon låg ner, reste sig upp, la sig ner osv. tog in henne å hon ville bara ligga ner. gick med henne en stund, försökte få i henne vatten å så höll jag på en stund. tillslut ringde jag veterinären när det inte verkade bättre. då sa hon till mig att ha henne inne i boxen, hon fick ligga ner, även rulla om hon inte gjorde det i panik. hon trodde att hon hade fått gaskolik å då hjälper rullandet tydligen till att få ur gaserna. sen sa hon till mig att gå med henne en gång i timmen ca 10-15min. om det inte hade släppt efter ca 3 timmar skulle jag ringa igen. efter ca 2h släppte det å jag kunde släppa ut henne i en liten hage med en tuss hö efter rådgivning från veterinär. sen fick hon vara utan kraftfoder i ett par dagar å nu har vi börjat ge henne lite grand igen.

när man var yngre så fick man ju alltid lära sig att man skulle gå, gå å gå lite till med kolik hästar, de fick absolut inte lägga sig ner för då skulle de dö i tarmvred.. men nu så är det tydligen ingen fara om de ligger ner, o av egen erfarenhet så funkade detta på min häst..

för mycket kraftfoder, om hästen druckit för lite, druckit smutsigt vatten (typ ur vattenpölar) är tydligen vanliga faktorer som kan ge kolik.

min unghäst hade kolik förra veckan. hon var helt normal när jag släppte ut henne, hade både druckit å ätit normalt. men när jag skulle ut å ge dem hö i hagen 1½ h senare såg ja att hon låg ner, reste sig upp, la sig ner osv. tog in henne å hon ville bara ligga ner. gick med henne en stund, försökte få i henne vatten å så höll jag på en stund. tillslut ringde jag veterinären när det inte verkade bättre. då sa hon till mig att ha henne inne i boxen, hon fick ligga ner, även rulla om hon inte gjorde det i panik. hon trodde att hon hade fått gaskolik å då hjälper rullandet tydligen till att få ur gaserna. sen sa hon till mig att gå med henne en gång i timmen ca 10-15min. om det inte hade släppt efter ca 3 timmar skulle jag ringa igen. efter ca 2h släppte det å jag kunde släppa ut henne i en liten hage med en tuss hö efter rådgivning från veterinär. sen fick hon vara utan kraftfoder i ett par dagar å nu har vi börjat ge henne lite grand igen.

när man var yngre så fick man ju alltid lära sig att man skulle gå, gå å gå lite till med kolik hästar, de fick absolut inte lägga sig ner för då skulle de dö i tarmvred.. men nu så är det tydligen ingen fara om de ligger ner, o av egen erfarenhet så funkade detta på min häst..

för mycket kraftfoder, om hästen druckit för lite, druckit smutsigt vatten (typ ur vattenpölar) är tydligen vanliga faktorer som kan ge kolik.

det där med att lägga sig ner, beror inte det på vilken sorts kolik det är? om det är förstoppning är det väl inte så bra att lägga sig ner? hmm...har också lärt mig det där att de inte får ligga ner.

Ja det kanske beror på vilken typ av kolik det är.. den gången trodde veterinären att hästen hade ätit för mkt ekollon :smirk: så det var nog gaser det berodde på. men hur ska man kunna avgöra det själv? Jag har också alltid fått höra att man inte ska låta hästen lägga sig ner, känns bättre att göra något som att gå med hästen än att bara stå och titta på när den har ont :(

Ja det kanske beror på vilken typ av kolik det är.. den gången trodde veterinären att hästen hade ätit för mkt ekollon :smirk: så det var nog gaser det berodde på. men hur ska man kunna avgöra det själv? Jag har också alltid fått höra att man inte ska låta hästen lägga sig ner, känns bättre att göra något som att gå med hästen än att bara stå och titta på när den har ont :(

menar du avgöra vilken sorts kolik det är? gaskolik låter nästan som en klocka i magen. i början brukar det ju vara tvärtyst, sedan när magen börjat komma igång lite låter kurrningarna som "drriiiiing" typ...haha svårt att förklara, men vanliga kurrningar låter "bbrrrknorr"...haha...jag brukar iaf trava med hästen också. det blir ju lite mer igång i magen verkar det som iaf. det är oftast då det brukar släppa.

Äsh, de brukar bajja redan när man leder in dem så en åktur är oftast inte nödvändig :D

Man får ju vara så pass vaken att man hindrar dem från att lägga sig förståss, man kan inet gå in med dem och lämna dem utan uppsyn...

Man får ju vara så pass vaken att man hindrar dem från att lägga sig förståss, man kan inet gå in med dem och lämna dem utan uppsyn...

nej nej självklart :). men vissa lägger sig ju ner oavsett om man vill det eller inte..och om det är trångt kan jag tänka mig att det blir jobbigt att få upp dem igen.

nu låter det ju som att jag är emot iden :) vilket jag inte är

menar du avgöra vilken sorts kolik det är? gaskolik låter nästan som en klocka i magen. i början brukar det ju vara tvärtyst, sedan när magen börjat komma igång lite låter kurrningarna som "drriiiiing" typ...haha svårt att förklara, men vanliga kurrningar låter "bbrrrknorr"...haha...jag brukar iaf trava med hästen också. det blir ju lite mer igång i magen verkar det som iaf. det är oftast då det brukar släppa.

haha det var ju en talande beskrivning!! :rofl: tack, då vet jag vad jag ska lyssna efter nästa gång:bow:

kolik är skit, mi häst har aldrig haft kolik förut, men nu har hon haft fem anfall på två månader...
Har bytt till hö, hon har halm o tugga på för att hålla igång magen, hon får blöt foder på alla mål plus loppfrön...
vet ej vad mer jag kan göra..:confused: :confused:
hon rids oxå varje dag mer el mindre, hon rör sig knappt i hagen..:(

haha det var ju en talande beskrivning!! :rofl: tack, då vet jag vad jag ska lyssna efter nästa gång:bow:

hah ja. men lyssna på magen ofta när din häst är frisk. då kommer du ju lära dig att skilja på dåliga och bra magljud :D

när min häst hade gas kolik lät med som ett ekande tomrum i magen, innan det släppte..

hon va inte förstoppad då hon baja 4 ggr när jag tog in henne, inga stora högar men hon gjorde det. å avföringen var normal. därav att vi utgick från att det var gaskolik

I somras fick två av stona kolik efter att ha fölat, de stod då inne en del med fölen och när de sedan släpptes ut vrålåt de gräs som sedan jäste i magen, ca 8 timmar senare kom koliken som ett brev på posten, gaskolik. Veterinären sa att man inte skulle trötta ut dem då de skulle behöva sina krafter om de måste öppnas, de fick t o m ligga ner kortare stunder enligt henne. Man skulle massera på flankerna tills man kände att de blev mjuka och hälla i dem paraffinolja, vi gjorde detta och det hjälpte:) , det tog dock några timmar ibland. Detta höll på till och från ca 2 veckor då de stod inne på natten med sina föl, men sedan dess har de ej drabbats av kolik.

Så då kan man alltså konstatera att om det är gaskolik så kan man låta hästen lägga sig ner och vila, men om det handlar om förstoppningskolik så ska man försöka att gå lite med dem :idea:

Senast ändrad av en moderator:

hah ja. men lyssna på magen ofta när din häst är frisk. då kommer du ju lära dig att skilja på dåliga och bra magljud :D

Jo jag har också fått höra det, det brukar brumma rätt bra i magen:D tar det som ett positivt tecken:bump:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar