Vad gäller vid bad med hundar?

bettysmatte

Trådstartare
Vid de flesta badplatser står det att det är hundförbud. Vi har nu "hittat" ett ställe att bada på, vid ett fd stenbrott. Det finns en "brygga" med en flotte som någon byggt. Det står "Privat" på den, så självklart går vi inte ut där. Vi går i längre bort med våra hundar och badar. Är detta okej, eller finns det "outtalade" hundförbud? Jag vill absolut inte störa någon... Vad är reglerna egentligen? Kan man förbjuda hundar även om det inte finns badplats? Det enda förbud som finns i nuläget är att man inte får fiska i "sjön".

Sv: Vad gäller vid bad med hundar?

Hunden får bada i sjön enligt allemansrätten.
Men "koppel-tvång" gäller ju nu så du får inte ha den lös.
Den skall vara i omedelbar närhet till föraren.
Vilket kanske inte är så kul om man simmar.

Kasta pinne i vattnet och så fungerar inte.

Nu har du fel. Badandet är inga problem om det inte är en iordningställd badplats så det ok.
Vad gäller koppeltvånget finns det inget som säger att hunden ska vara tätt inpå dig, huvudsaken är att man har kontroll på jycken och kan stoppa ev. jagande. Du kan kasta pinnar så hunden får simma efter bara du vet att du kan kalla in hunden innan det händer något.

Nu har du fel.

Hurdå?
Jag skrev ju att hunden fick bada i sjön enligt allemansrätten.
Vad är fel i det?

Hunden får inte störa viltet.
Så beroende på hur där ser ut så kan det vara nära föraren som gäller.
Oftast så finns det fåglar runt en sjö som hunden inte får störa.
Och det kan du inte hålla koll på om du inte är på samma ställe som hunden, utan en bit bort.

Sedan så skall man ju också komma ihåg att markägaren/jakträttsinnehavaren alltid har rätt att kräva att hunden kopplas upp.

Fast jag simmar med mina i koppel just nu för att inte störa :) Det går bra, kasta pinnar nja kanske inte.

Sen har vi ju ställen där vi får träna (har flatar dvs vattenarbetande hundar) och ha hundarna lösa med markägarens tillstånd OM det sker i vår hundklubbs regi. SSRK och några fler hundklubbar har tillåtelse att släppa och träna hundar utöver hundförbudstiden (1mars-20 augusti tror jag det är här i Norrland) med tillfälligt tävlingsstopp från 1juni till mitten på juli här i Umeå (lite olika runtom i Sverige beror på djurens barnkammare). Detta om det sker som organsierad träning.

Ren allmän reflektion till alla: Hundförbud innebär visserligen inte att man måste ha hunden kopplad MEN att den ska vara som kopplad och det tolkar nog jag som att den inte är och simmar själv någonstans. Som kopplad är inom två meter från mig.

Fast om man kastar 5 meter rätt ut i en sjö, och hunden simmar rätt in igen, och man har inkallning, då ser jag inte riktigt vad den ska störa? Den stör ju inte fler fåglar än vad jag själv gör när jag står vid strandkanten.

Jag säger inte vad den stör eller inte bara hur jag tolkar skriften SOM KOPPLAD :) Sen om det är rätt och riktigt det låter jag vara osagt men tolkningen av som kopplad är inte lös och fri i sjön för mig men jag lämnar gärna utrymme åt andra att tolka!

Som sagt jag tränar ju med flat och så vi har de ju lösa i vattnet också tror inte heller att vi stör om vi ser till att vara där det INTE är fåglar som häckar men tolkningen av hundförbudet gör jag så!

Jag är nog ganska lössläppt i min egen tolkning av koppelförbudet, MEN jag är väldigt hänsynsfull. Jag kan låta min hund vara lös, och hon kan få lubba både tio och tjugo meter ifrån mig, OM jag har fri sikt åt alla håll. Jag kallar in innan buskar, krön, svängar osv, och jag vet att hon vänder från rådjur, hare, ekorre och fågel på inkallning.

Hurdå?
Jag skrev ju att hunden fick bada i sjön enligt allemansrätten.
Vad är fel i det?

Hunden får inte störa viltet.
Så beroende på hur där ser ut så kan det vara nära föraren som gäller.
Oftast så finns det fåglar runt en sjö som hunden inte får störa.
Och det kan du inte hålla koll på om du inte är på samma ställe som hunden, utan en bit bort.

Sedan så skall man ju också komma ihåg att markägaren/jakträttsinnehavaren alltid har rätt att kräva att hunden kopplas upp.

Men det där medkoppeltvång kan väl tolkas på många olika sätt?
Visst koppeltvång, men är det inte så att sålänge du har sten-koll på din hund (och markägaren inte säger något), så får du ha den utan koppel. Det tolkar jag som att det är detsamma som att hunden är kopplad, eftersom hunden inte springer vind för våg, utan finns i din närhet inom ett få antal meters radie.

Fast det är deras tolkning.

Sen är det så att hunden skall vara så som kopplad om den stör djurlivet. Frågan är vad för djurliv den stör om den simmar efter en pinne? Fiskarna? För jag antar helt kallt att man inte slänger pinnen rakt på en andfamilj som simmar ute på sjön.

Däremot så skall man inte låta hunden springa runt i vassen vare sig den jagar eller inte. Risken är att den skrämmer upp fåglar som ligger och ruvar i onödan.

Sen tycker jag att det har blivit en sådan hysteri i det här med koppeltvång. Mina brorsöner skrämmer upp bra fler djur när de är med och promenerar i skogen än vad hundarna gör. Hundarna springer bara runt lite och sniffar och kissar här och var utan att göra något större väsen av sig. Möjligtvis att det låter lite om dom när de springer runt och jagar varandra. Mina brorsöner däremot både hörs, syns och ställer till ett väldans liv i skogen. Men det är det ingen som bryr sig om och kräver koppeltvång på.

Sen är jag kanske väldigt kall men faktum är att när jag är ute och mockar våra sommarhagar så springer mina hundar med mig helt lösa. Visst händer det att antigen jag eller hundarna skrämmer upp någon hare som skuttar iväg. Ibland kan hundarna skutta iväg efter någon meter men faktum är att jag bryr mig inte. De skadar ju inte hararna på något sätt. Då är det värre med hästarna som faktiskt har lagt sig på en hare en gång när en av hästarna skulle rulla sig. Speciellt när haren är ung så ligger de länge och trycker innan de springer iväg. Det händer ofta att jag bara är några centimeter från en av våra "hagharar" innan den springer iväg.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jägarförbundet kan ju tolka hur de vill men, det finns inget lagstadgat generellt koppeltvång, det finns bara ett krav på kontroll i lag. Lokala avvikelser kan förekomma i tex naturreservat.

Sen är det ju lite upp till var och en, har jag tex en stövare som bor i hundgård stora delar av året och jagar som en galning resten, så har jag ju naturligtvis inte den lös.

Sen tycker jag att det har blivit en sådan hysteri i det här med koppeltvång. Mina brorsöner skrämmer upp bra fler djur när de är med och promenerar i skogen än vad hundarna gör. Hundarna springer bara runt lite och sniffar och kissar här och var utan att göra något större väsen av sig. Möjligtvis att det låter lite om dom när de springer runt och jagar varandra. Mina brorsöner däremot både hörs, syns och ställer till ett väldans liv i skogen. Men det är det ingen som bryr sig om och kräver koppeltvång på.

Tycker som du i frågan! Mina hundar har en närmast obefintlig jaktinstinkt. Vår hanhund kan följa ett spår ibland, men stannar när vi ropar. Honhunden har inget intresse ALLS. Hon gillar att titta på fåglar som flyger ibland, men att nosa efter rådjur, älg eller kanin det förstår hon sig inte på alls.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: Fetaost
·
Äldre Vi hade en obehaglig incident idag, och jag har svårt att släppa det (delvis därför att jag misstänker att det kan upprepas). Jag och...
2
Svar
27
· Visningar
3 642
Senast: bollen__
·
Ekonomi & Juridik Vilka regler gäller? (O ja, jag läntar till sommaren, sitter och spånar!:p) Sjön Fysingen finns när stallet där jag har hästen...
Svar
7
· Visningar
3 822
Senast: aramis
·
Ekonomi & Juridik Förra året lade vi ett bud på en grannfastighet till oss, tyvärr gick den till vår andra granne som lade ett bud strax över oss. Nu...
Svar
19
· Visningar
3 000
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka