Vad gäller på lekplatsen?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag och sonen hänger mycket på olika lekplatser. Sonen är 2 år och glad och framåt och väldigt social. Kommer andra barn är han genast framme och vill leka och de flesta, även äldre barn, tycker det är kul. Jag säger dock till de äldre barnen att de får säga till mig om det blir jobbigt, ofta leker ju 5-6-7 åringar lite mer livat och "avancerat" än en 2 åring hänger med i helt enkelt.

Men vad är "vett och etikett" på lekplatsen?

Hur snart ingriper ni om ni ser att en grupp barn leker på ett sätt som inte alla i gruppen uppskattar? Direkt ni inser det? Eller först när någon gråter?
Måste alla leka med alla? Måste barn svara "ja" på frågan "får jag vara med?"
Och vad säger man till det barn som får svaret nej? :cry:
Är det upp till de större barnen att alltid anpassa sig efter de små?

Om min dotter (20 månader) går fram och hänger på ett gäng större barn i lekparken brukar man snabbt märka att de inte tycker att det är speciellt kul och då distraherar jag henne med något annat kul på lekplatsen eller bär helt enkelt iväg henne till gungorna/rutschkanan/whatever och aktiverar henne där så de andra barnen kan fortsätta leka.

Andras barn har ingen skyldighet att underhålla mitt barn om de inte vill och man måste absolut inte svara "ja" om någon vill leka med en när man själv inte vill.

Jag och sonen hänger mycket på olika lekplatser. Sonen är 2 år och glad och framåt och väldigt social. Kommer andra barn är han genast framme och vill leka och de flesta, även äldre barn, tycker det är kul. Jag säger dock till de äldre barnen att de får säga till mig om det blir jobbigt, ofta leker ju 5-6-7 åringar lite mer livat och "avancerat" än en 2 åring hänger med i helt enkelt.

Men vad är "vett och etikett" på lekplatsen?

Hur snart ingriper ni om ni ser att en grupp barn leker på ett sätt som inte alla i gruppen uppskattar? Direkt ni inser det? Eller först när någon gråter?
Måste alla leka med alla? Måste barn svara "ja" på frågan "får jag vara med?"
Och vad säger man till det barn som får svaret nej? :cry:
Är det upp till de större barnen att alltid anpassa sig efter de små?
Lekplatsen är allmän och den enda skyldigheten man har är att vara trevlig och inte förstöra för andra. Jämför med om du går ut på krogen, nej du måste inte hänga med alla som frågar, du gör vad du själv vill på krogen om det inte stör eller förstör för någon annan. Att kunna ta ett nej hör till livet, ibland vill man inte leka och då måste man kunna acceptera det.
Mina egna barn tyckte bäst om att leka själva många gånger, barn som trängde sig på och ville leka fast de sa nej tack gjorde att de hellre gick hem igen än var kvar.

När det gäller en grupp barn som leker där mina egna inte är med, jag räknar med att föräldrarna tar ansvar för sina egna barn, är det större barn som har tagit sig dit själva så säger jag till om de stör andra. Är mina egna barn med i gruppen som leker så säger jag till om det är barn som inte uppskattar lekarna.

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 931
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 674
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar