Vad gäller med blandrashundar?

Sv: Vad gäller med blandrashundar?

Men hur mycket hade din hund? Det som uppstår hos valpar är oftast lokal demodex, och det ska inte behandlas om det går att undvika för att se om det utvecklas till generell demodex. Generell demodex uppkommer oftast i "puberteten". Det beror på ett nedärvt fel som gör att hundens imunförsvar inte kan hålla kvalsternivån låg. Det går inte bort av sig själv, utan måste medicineras bort.

Detta är en lärorik intressant sammanfattning om du vill lära dig mer:

http://www.pinschersektionen.se/halsa/Demodex.doc

Orkar inte tjaffsa med dig. Jag startade tråden för att få råd om hur min vän skulle göra med pengarna, inte för att diskutera demodex. Det är jag alltför väl insatt i då den bästa hunden som någonsin hänt mig fick avlivas då han inte blev frisk. Men jag tycker inte att du ska sitta och skriva att all demodex kan läka av av sig själv som om det vore en sanning. En av anledningarna till att min hund inte blev frisk var att hans demodex upptäcktes för sent.

Nej det är INTE KKöpL som gäller utan KöpL. Har ma ingen kennel räknas man inte som en näringsidkare (vilket man automatiskt tydligen är om man har ett kennelnamn).
Alltså äv detta ett köp mellan två privatpersoner = KöpL.

Njae... en kennel behöver inte ses som näringsidkare, en privatperson utan registrerat kennelnamn kan ses som en näringsidkare. Det som avgör om en person är näringsidkare eller inte är "verksamhetens omfattning". Luddigt värre och man vet inte säkert förrän det är skarpt läge s a s, när ARN eller Tingsrätten blandats in och gör sin bedömning.

Som uppfödare (oavsett om man har reggat kennelnamn eller inte) bör man dock förutsätta att man räknas som näringsidkare.

Tyvärr så har ni ingen rätt till ersättning från uppfödare när det gäller blandraser. Det är hundens egna försäkring som går in och täcker kostnader. Det är den största skillnaden mellan renrasigt och blandraser. Man får det man betalar för.

Även blandrasuppfödare är skyldiga att ersätta dolda fel.

Däremot kan det nog vara svårara som valpköpare att få ut den ersättningen från en blandrasuppfödare, än om man köper från kennel med renrasiga hundar..

Orkar inte tjaffsa med dig. Jag startade tråden för att få råd om hur min vän skulle göra med pengarna, inte för att diskutera demodex. Det är jag alltför väl insatt i då den bästa hunden som någonsin hänt mig fick avlivas då han inte blev frisk. Men jag tycker inte att du ska sitta och skriva att all demodex kan läka av av sig själv som om det vore en sanning. En av anledningarna till att min hund inte blev frisk var att hans demodex upptäcktes för sent.

Nu får du väl ändå ge dig jag skrev först att jag TROR att hon kommer att få betala de själv!! För det va ju om det tråden va.Sen tjaffset är det ju du själv som startar. Jag skrev om du inte kan läsa att den kan oxå gå över av sig själv! MEN inget om att det alltid gör det och att all gör det !! Sluta påstå saker som inte stämmer! !!:devil::devil:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
3 106
Senast: Sesca
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 220
Senast: nullo-modo
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 462
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens