Vad gäller med blandrashundar?

Speciella_tina

Trådstartare
Har en bekant vars hund har drabbats av Demodex. Det är en blandras och valparna hade inte varit doldafel-försäkrade. Med en renrasig hund ska det ju gå på uppfödarens doldafelförsäkring, men vad gäller nu när hon inte har någon sådan? Hennes försäkringsbolag säger att de inte tar det eftersom det är ett dolt fel och de menar att uppfödaren ska stå för alla kostnader. Kan hon kräva ersättning av uppfödaren?

Sv: Vad gäller med blandrashundar?

Finns ett köpekontrakt?

Har bara betalat "i kassa tre", tagit hunden och gått hem, så är hon rökt om hon inte har en egen försäkring som täcker.

DoldaFel gäller ändå. Fast jag är osäker på om Demodex räknas som dolt fel?
Uppfödarens försäkring är bara för att uppfödaren själv ska slippa betala. Man kommer inte undan den skyldigheten bara för att man inte tecknat försäkringen, utan då får man stå för det själv med pengar ur egen ficka. Uppfödaren alltså. Om det räknas som dolt fel.

Mina uppfödare hade en köpare vars hund drabbades och då gick det på deras dolda fel..

Jo, demodex räknas som dolt fel.
Och ja uppfödaren ska betala.
Har inget med värken ras, SKK, köpekontrakt, försäkring att göra utan är en LAG (konsumentköplagen)
Proplemet är väl mer vad gör man om uppfödaren inte tar sitt ansvar..
På en renrasig SKK`s reg kan man få hjälp av SKK`s diseplinnämd, men det går ju inte när det är en blandras...
Kostar mycket tid/kraft/energi att dra inför rätta...

*kl*
Allmänt lustig missuppfattning från en del valpproducenter detta. Att eftersom de inte är en "kennel" så har de inget ansvar.

Det är ungefär som att orsaka en trafikolycka, glatt säga "Nehej, min bil är inte trafikförsäkrad" och sen glatt sticka iväg. Det ifråntar en ju inte ansvaret, man får fortfarande betala, bara det att man får betala allt själv istället.

Alla hundar har mer eller mindre demodexkvalster på sig, men de flesta hundarnas imunförsvar klarar själv av att hålla parasitnivån reglerad. Vissa hundar saknar en cell och gör därför inte det. Kvalstert bosätter sig i hårsäcken, och förökar sig där. Tillslut faller hårstråt ut. Demodex i sig är inte farligt, utan det är de sekundära infektionerna som uppstår som är farliga.

Demodex räknas som ett dolt fel eftersom det nedärvs recesivt. Det kan ligga dolt i flera generationer innan det bryter ut. Anlaget för avsaknaden av cellen som motverkar demodex måste nedärvas från båda föräldrarna för att sjukdomen ska bryta ut.

Men vad reglerar att uppfödaren följer sitt ansvar angående dolda fel om den inte är skkansluten? Tänker på hur det är om man köper bil. Köper jag bil av en privatperson och bilen går sönder 5 dagar senare är det bull läge, köper jag av bilhandlare är den ansvarig att åtgärda fel som uppstår en vis tid/ett visst antal mil efter köpet.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=849295

Länkar till min tråd ang Demodex på min hund. Just nu ligger mina kostnader på ca 17000:-. Uppfödaren hade dolda fel men den tog bara 7000:- och resten får jag betala själv. Är det en stor hund och den drabbats av den generella varianten kommer kostnaderna för behandling bli skyhöga, vis av egen erfarenhet.

Har hon någon form av köpekontrakt hade jag övervägt att lämna tillbaka hunden, hur hemskt det än låter. Jag har medicinerat min hund i snart ett år utan vidare framgång. Hon mår i nuläget inte dåligt och du ser inte på henne att hon är sjuk men vid skrapningarna är kvalstren fortfarande kvar, SUCK!!!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=849295

Länkar till min tråd ang Demodex på min hund. Just nu ligger mina kostnader på ca 17000:-. Uppfödaren hade dolda fel men den tog bara 7000:- och resten får jag betala själv. Är det en stor hund och den drabbats av den generella varianten kommer kostnaderna för behandling bli skyhöga, vis av egen erfarenhet.

Har hon någon form av köpekontrakt hade jag övervägt att lämna tillbaka hunden, hur hemskt det än låter. Jag har medicinerat min hund i snart ett år utan vidare framgång. Hon mår i nuläget inte dåligt och du ser inte på henne att hon är sjuk men vid skrapningarna är kvalstren fortfarande kvar, SUCK!!!

Ja, jag har läst din tråd! Skillnaden är bara att din hund är köpt på rätt sätt, hennes är det inte... Demodex är sjukdomen från helvetet... Har själv avlivat en hund pga det, han hade det på tassarna och när han var som värst fick jag bära ut honom stötta hnom när han kissade och bära in honom igen.

Men vad reglerar att uppfödaren följer sitt ansvar angående dolda fel om den inte är skkansluten? Tänker på hur det är om man köper bil. Köper jag bil av en privatperson och bilen går sönder 5 dagar senare är det bull läge, köper jag av bilhandlare är den ansvarig att åtgärda fel som uppstår en vis tid/ett visst antal mil efter köpet.

Har redan svarat på detta, men ok en gång till då det är konsumentköplagen som gäller.

Men gäller verkligen konsumentköplagen när det är en affär mellan två privatpersoner? Tänker på min jämförelse med bilen. Eller om jag köper en video av grannen, och den går sönder efter två veckor. Hade jag köpt den av en affär är det bara att gilla läget, hade jag köpt den på SIBA hade jag fått en ny/fått den lagad.

Kolla runt lite mer bland alla trådar det finns massor som redan e skrivit om detta. De är tydligen ett ämne som tas upp rätt ofta.
Men jag kan säga att hon kommer få betala själv. Och tar hon tar i det direkt behöver det kanske inte bli så farligt.Det kan absolut oxå gå över av sig själv beroende på hundens imunförsvar. Men en frisk och star hund bör klara det själv:cool:

Du är inte så påläst om demodex va? Lokal Demodex kan och brukar gå över av sig själv, generell gör det aldrig.:cool: Tvärtom så beror generell demodicus på ett fel i arvsmassan som gör så att hunden inte själv kan hålla parasiten stången.

Har redan svarat på detta, men ok en gång till då det är konsumentköplagen som gäller.

Nej det är INTE KKöpL som gäller utan KöpL. Har ma ingen kennel räknas man inte som en näringsidkare (vilket man automatiskt tydligen är om man har ett kennelnamn).
Alltså äv detta ett köp mellan två privatpersoner = KöpL.

Nej det är INTE KKöpL som gäller utan KöpL. Har ma ingen kennel räknas man inte som en näringsidkare (vilket man automatiskt tydligen är om man har ett kennelnamn).
Alltså äv detta ett köp mellan två privatpersoner = KöpL.

Det var det jag misstänkte... Vet du hur det är med dolda fel då?

Du är inte så påläst om demodex va? Lokal Demodex kan och brukar gå över av sig själv, generell gör det aldrig.:cool: Tvärtom så beror generell demodicus på ett fel i arvsmassan som gör så att hunden inte själv kan hålla parasiten stången.

Vet inte vad ja ska svara för att du ska förstå att jag är påläst. Kan bara säga att min hund HAFT de och det försvann,men vad vet jag:cool:
Bara att han och och några andra i kullen fick det några behövde hjälp av medicin och jag behövde inte det utan det gick över av sig själv. Efter det visade sig att både tiken och hanen hade det.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
3 106
Senast: Sesca
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 220
Senast: nullo-modo
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 462
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens